به گزارش اکو تیتر : گذری در شهری مرزی بانه حکایت از داد و ستد کالاهای عمدتا نامرغوب چینی در بازار دارد. وجود کالاهای رنگارنگ بزرگ و کوچک در مراکز خرید این شهر حاکی از پررونق بودن داد و ستد آن است. شاید در نگاه اول تعجب کنید که آیا واقعا آدرس را درست آمده‌اید یا خیر؟


بله، اینجا بانه شهر LCD و کولر گازی های بدون گارانتی و قاچاق است یا به قول معروف بهشت کالاهای قاچاق.

این همه کالا چگونه وارد شهر شده است؟
تنها کلمه که پاسخ این سوال متداول اکثر مسافران با دیدن این همه جنس در شهرهای مرزی است، کولبران خواهد بود. به طور کلی کولبر، به کارگران مرزی گفته می‌شود که برای کسب درآمد و گذران زندگی خود مجبور هستند با حمل اجناس بین دو نقطه مرزی درآمد کسب کنند. این افراد بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه ساکن هستند و هر جنسی که بتوانند حمل کنند را جابه‌جا می‌کنند تا چرخ زندگی خود را بچرخانند، فارغ از این موضوع که کارشان صحیح و قانونی است. باید بپرسیم این همه کالا از کجا آمده که آنها روی دوش کولبران به شهر بانه حمل می شود.

این کالاها که عمدتا از کشور چین به مقصد یکی از کشورهای عربی یا کردستان عراق از طریق دریا و راه‌های زمینی حمل می‌شوند، روی دوش همین افراد از راه‌های باریک و گاه خطرناک به داخل ایران حمل می شوند و در نهایت پشت ویترین مغازه‌های این شهر، نظر شما را به خود جلب خواهند کرد.

با دیدن این همه کالای مصرفی هر بیننده ای تشویق به خرید می شود و در نهایت کالاهای خریداری شده یا همان کالاهای قاچاق روی باربند اتومبیل خریداران راهی شهر محل سکومت شما خواهند شد.

بنابراین از تولید تا مصرف یعنی از کشور چین به کردستان عراق و در نهایت روی دوش کولبران به بانه شهر کالاهای بی کیفیت حمل می‌شوند و سپس خودمان زحمت توزیع آنها را تا بازار مصرف یعنی منزل خواهیم کشید.

کیفیت محصولات بانه چگونه است؟
به هر حال با کلی امید و آرزو به بهشت کالاهای قاچاق بدون گارانتی رسیده اید و با دیدن انواع و اقسام کالاها شاید کمی متعجب شده‌ باشید، ولی واقعا این کالاها از نظر کیفیت تائید شده هستند؟ به جرات می‌توان این پاسخ را داد که 90 درصد از این کالاها هرگز مورد تائید هیچ مرجعی نیستند و بسیاری از خریداران قبلی آنها هم از کرده خودشان پشیمان شده اند اما بازهم وسوسه خرید ارزان قیمت کالاهای لوکس و مصرفی بسیاری را راهی این بازار خواهد کرد. در مورد محصولات برقی بخصوص کولر گازی باید گفت که اجناس بسیاری از فروشگاه‌های تقلبی با مارک‌های نامعتبر هستند که سازندگان آنها با کپی‌برداری از برندهای معروف، ذهن خریداران را گمراه می‌کنند. به عنوان مثال در مورد کولر جنرال با تغییر بسیار کوچکی در املاء و نوع حروف آن، مشتری‌های خود را گمراه خواهند کرد؛ هرچند برخی اجناسب باکیفیت و برندهای معتبر هم بین این کالاها دیده می‌شود، اما در یک کلام باید گفت هرگز به اجناس این شهر نباید اطمینان کرد.

قیمت‌های برخی کولرهای گازی در بانه
همان‌طور که می‌دانید برندهای بسیار متفاوتی هم‌اکنون در بازار ایران وجود دارد، بنابراین تعیین قیمت همه آنها غیرممکن است. برندهای کولر گازی ال‌جی، میتسوبیشی، تراست، آرچلیک، جنرال، دوو، سامسونگ و... اما برخی از آنها که پرمصرف هستند عبارتند از جنرال، سامسونگ و ال‌جی.
اوجنرال 36000 در بانه 3800000 تومان
میتسوبیشی ۳۶۰۰۰ در بانه ۳۶۰۰۰۰۰ تومان
کولر گازی معمولی جنرال 24000 در بانه 1850000 تومان
میتسوبیشی ۲۴۰۰۰ با مصرف انرژی B ۲۴۵۰۰۰۰ تومان
میتسوبیشی 24000 با مصرف انرژی A 2750000 تومان
میتسوبیشی ۳۰۰۰۰ در بانه ۲۸۰۰۰۰۰ تومان

تفاوت قیمت
اگرچه شهر بانه با کالاهایش به شهر محصولات ارزان‌قیمت معروف شده است، اما هرگز هزینه سفر و اقامت برای خریدن کالایی تقلبی، ارزش حتی تفکر را ندارد؛ چه رسد به امتحان کردن و سوختن از تصمیم اشتباهی که گرفته‌اید.

به عقیده بسیاری از خریداران و البته مسئولان، قیمت برخی کالاهای معتبر مثل کولر گازی و تلویزیون با شهرهایی چون تهران، شیراز، اصفهان یا مشهد آنچنان تفاوتی ندارد که آن هم هزینه سفر و گارانتی نبودن اجناس این اختلاف را پوشش می‌دهد، بطور کلی بخصوص درباره کولرهای گازی بسته به نوع و مدل کولر از یک میلیون تومان تفاوت تا دو برابر را خواهید دید. به عنوان مثال کولر گازی میتسوبیشی 30000 در تهران پنج میلیون و سیصد هزار تومان است که می‌توان این کولر را بدون گارانتی اصلی و با گارانتی فروشنده به قیمت دو میلیون و هفتصد هزار تومان خرید.
شاید این اختلاف قیمت باز هم بسیاری را راهی جاده‌های پرپیچ و خم این شهر مرزی کند، اما تکلیف گارانتی اجناس چیست واقعا این اجناس گارانتی دارند؟

گارانتی یا بدون گارانتی
اگر جزو آن دسته از افرادی باشید که عقیده دارید گارانتی در ایران هیچ مفهومی ندارد و فقط پول هدر دادن است، اما اگر قرار باشد فقط برای تعویض یک قطعه صد و یک میلیون پول بدهید قضیه کمی متفاوت خواهد شد و باید بیشتر فکر کنید. هر چند فروشندگان این کالاها در شهر بانه می‌گویند کولرها یا وسایل برقی دیگرشان چند سال گارانتی دارند، اما توجه داشته باشید این گارانتی‌ها توسط شرکت اصلی و نماینده رسمی نیست جلسه شرکت‌های خصوصی اقدام به گارانتی کردن آن کرده‌اند و در برخی موارد هم هرگز شرکت گارانتی‌کننده وجود خارجی ندارد. پس بهتر است باز هم به جای بانه سری به نمایندگی معتبر بزنید تا حتی با خریدن کولر گازی باز هم عرق نکنید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.