به گزارش ایرنا، دکتر «علی‌اکبر سیاری» معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در ژنو بیان داشت: در اجلاس سال جاری مشکلات و چالش‌هایی که در نظام ارائه خدمات سلامت در کشورهای مختلف وجود دارد به بحث گذاشته شد، همین‌طور عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و آسیب‌های اجتماعی و عوامل دیگری مانند بیماری‌های واگیر و غیر واگیر بحث شد.
وی افزود: از محورهای مهم در این اجلاس، بحث آمادگی و پاسخگویی در فوریت‌های بهداشتی، مقاومت میکروبی و فلج اطفال بود که در اینجا بحث شد. همچنین بحث نظام سلامت شامل منابع انسانی، واکسن و فراورده‌های بیولوژیک، مساله پناهندگان و مهاجرین از موضوعات دیگری بود که در اینجا به بحث گذاشته شد.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: یکی از محورهای دیگری که بحث شد، پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیردار به‌خصوص بیماری‌های جدید و عوامل کنترل ناقلین، پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر و آمادگی برای اجلاس سران در ۲۰۱۸ در سازمان ملل متحد بود که کشورها بایستی گزارشی را تهیه کنند که چه اقداماتی را درزمینهٔ پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر انجام داده‌اند.
وی افزود: در این زمینه در حوزه زوال عقل ، تغذیه و چاقی کودکان، پیشگیری و کنترل سرطان، چارچوب مواد دخانی و همین ‌طور ارتقاء سلامت در طول دوره زندگی به‌ویژه در دوران حاملگی و در کودکان و نوجوانان گزارش‌هایی ارائه شد و مدیریت مواد شیمیایی در دنیا و همین‌طور اهداف 17 گانه ایی که در بحث توسعه پایدار است مطرح گردید.
سیاری همچنین عنوان کرد: نشست‌های جانبی هم در این اجلاس داشتیم که یکی از آن‌ها در مورد دستیابی به اهداف توسعه پایدار در حوزه سلامت بود که به پیشنهاد ایران برگزار و دستاوردهای کشورمان در آنجا ارائه شد.
وی بیان داشت: در این اجلاس، اقدامات نوآورانه ایی را که در حوزه سلامت و طرح تحول سلامت کسب کرده معرفی کردیم. متعاقباً به ایران توصیه شد تا دستاوردهایش را به طریقی مستندسازی کند تا هم مسئولین و مردم کشورمان مطلع شوند و هم کشورهای دیگر بتوانند از این دستاورد بهره ببرند.
سیاری اضافه کرد: یکی از موضوعات دیگری که در اینجا بحث شد، این بود که ایران توانسته روش‌های علمی پیشرفته بین‌المللی در حوزه خدمات بهداشتی و پیشگیری را بومی‌سازی کند و در سطح ملی در سطح شهر و روستا آن را عملی کند، این ‌یکی از موفقیت‌های مورد تحسینی است که در ایران انجام ‌شده و با این بومی‌سازی ما موفق شده‌ایم، پوشش همگانی سلامت را به اجرا بگذاریم. در واقع ایران توانسته در همه جای کشور در شهر و روستا به کمک دولت خدمات پزشکی ارائه دهد.
وی افزود: یکی دیگر از بحث‌ها این بود که دولت‌ها باید اعتبار بیشتری را در اختیار وزارت‌های بهداشت قرار دهند و مردم هم باید در این امر مشارکت داشته باشند. توصیه دیگری که در اینجا صورت گرفت این بود که وزرای بهداشت و درمان کشورها باید در هزینه کردن اعتبارات در بین بخش بهداشت و درمان تعادل ایجاد کنند و اولویت را به بخش بهداشت و پیشگیری بدهند.
سیاری بیان داشت: یکی دیگر از بحث‌ها که برای طولانی‌تر شدن عمر مردم و برخورداری از سلامت توصیه شد این بود که مردم باید مصرف سیگار و دخانیات و الکل و مواد غذایی ناسالم را کنار بگذارند و تحرک بدنی بیشتری داشته باشند.
وی افزود: در این زمینه توصیه شد، به‌ویژه در مصرف قلیان که خطرات و عوارضش بیشتر از سیگار است توجه بیشتری شود.
معاون وزیر بهداشت کشورمان افزود: یکی از دستاوردهای ایران ادغام برنامه سلامت روان است که بر اساس آن ما توانستیم حدود ۱۳۰۰ کارشناس سلامت روان را که به‌صورت ادغام یافته با پزشکان همکاری می‌کنند، برای ارائه خدمات سلامت روان، ارائه دهیم که این‌ یک دستاورد مؤثری است که برای سایر کشورها قابل‌استفاده است.
سیاری ادامه داد: همین ‌طور برنامه ادغام یافته سلامت روان برای نوجوانان، دستاورد دیگری است که در این مجمع ارائه شد.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: در جریان این نشست، برنامه کاهش آسیب در حوزه اعتیاد و ایدز مطرح و مورد توجه قرار گرفت به‌ ویژه اینکه در ایران نیم میلیون نفر تحت درمان متادون تراپی هستند و این تجربه بزرگی است که کشورهای دیگر می‌توانند از آن استفاده کنند.
سیاری اضافه کرد: دستاورد دیگری که ما داشتیم بحث برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر است که این برنامه را در ایران تحت عنوان ایراپن بومی‌سازی کردیم.
وی ادامه داد: در این نشست عنوان شد: ازآنجا که نیروی انسانی در تمام کشورها موتور محرک توسعه هستند و این برنامه، هم از مرگ نابهنگام مردم و هم از معلولیت و ناتوانی نیروی کار که منجر به ازکارافتادگی می‌شود جلوگیری می‌کند، توصیه شد که سایر وزارتخانه‌ها به ‌خصوص وزارت اقتصاد و دارائی در این امر کمک کنند.
سیاری گفت: یکی از راهکارهایی که توصیه شد، این بود که کشورها باید به طریقی مالیات بر مواد دخانی را افزایش دهند تا بتوانند هم بیمه مردم و هم هزینه درمان بیماری‌های غیر واگیر را تأمین کند.
وی افزود: در این اجلاس همچنین بر کاهش مصرف روغن پالم و روغن چرب با اسیدهای ترانس تأکید و توصیه شد که مردم باید از مضرات روغن‌های پالم و اسیدهای چرب ترانس اطلاع داشته باشند.
معاون بهداشت گفت: همچنین توصیه شد که ساختار مالیاتی کشورها به‌ویژه کشور ما که در حوزه مالیات دخانیات مشکل دارد باید اصلاح شود که ما درصدد هستیم تا این برنامه را هم اصلاح کنیم.
سیاری با اشاره به اینکه در این اجلاس به تغذیه ناسالم و فقر تغذیه اشاره شد، افزود: ایران خوشبختانه دستاوردهای بزرگی در زمینهٔ ارتقاء شاخص‌های تغذیه ایی، از نظر کاهش لاغری و کوتاهی قد کودکان، به دلیل سوءتغذیه و ریزمغذی‌ها و به‌ویژه کمبود آهن در زنان داشته است.
وی افزود: طی مطالعاتی که در ایران انجام‌ شده، 13 درصد زنان در دوران بارداری دچار کمبود آهن هستند و فقر آهن ‌دارند. این در حالی است که این رقم در آمریکا 17 درصد، در فرانسه 24 درصد و ترکیه 29 درصد می‌باشد و این نشان می‌دهد ما دستاورد خوبی در ریزمغذی‌ها داشتیم.
معاون وزیر بهداشت بیان داشت: افزایش چاقی در مردم در دنیا و در ایران به‌ویژه کودکان مشکل اساسی است که توصیه شد این مساله باید در اولویت قرار گیرد و کشورها در زمینهٔ کنترل و پیشگیری چاقی در کودکان برنامه مؤثری داشته باشند که ما هم خوشبختانه در این زمینه برنامه داریم.
سیاری اضافه کرد: یکی از نقاط ضعف ایران در حوزه سلامت، مساله حوادث ترافیکی است که میزان مرگ ناشی از آن به‌ویژه در جوانان و افرادی که در چنین حوادثی دچار معلولیت می‌شوند بسیار بالا است و لذا در این اجلاس توصیه شد که کشورها برای کاهش این مشکل، برنامه ادغام یافته ایی را با مشارکت همه بخش‌های مرتبط و حمایت خود مردم داشته باشند و این مساله را مورد توجه قرار دهند.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش به بیان دستاوردهای ایران در حوزه سلامت پرداخت و عنوان کرد: دسترسی همگانی به خدمات سلامت، یکی از راهبردهایی است که از سال ۲۰۰۸ از طرف سازمان جهانی بهداشت توصیه شد.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه « شبکه بهداشتی ایران بر مبنای جمعیت و فاصله بناشده است» افزود: در حال حاضر به ازای هر هزارتا هزار و 500 روستایی دو بهورز داریم و برای هر 4 هزار روستایی یک پزشک داریم و برای هر 7 هزار روستایی یک ماما داریم. خدمات پیشگیری در روستاها تقریباً رایگان است و خدمات درمانی نیز از طریق دولت تأمین می‌شود.
سیاری بیان داشت: با توجه به اینکه ما ۶۰ هزار روستا داریم، برنامه را این ‌گونه ترتیب داده‌ایم که در جاهایی که دسترسی به خانه بهداشت وجود ندارد، این امکان از طریق سیاری و ده گردشی به‌وسیله خودرو و موتورسیکلت تأمین شود.
معاون وزیر بهداشت گفت: بر اساس طرح تحول سلامت شمار پزشک‌ها را از 2هزار و 400 تن به 6هزار و 800 تن افزایش دادیم، 2هزار و 400 خودرو برای خدمات ده گردشی اضافه کردیم، دسترسی به داروهای اساسی که شامل 270 قلم دارو بود را به 430 قلم دارو افزایش دادیم و همین ‌طور به علت اینکه کمبود ویتامین دی که در ایران از سال 1390 تا 1392 شش برابر شده بود، مکمل جدیدی را به‌نظام سلامت اضافه کردیم که به‌صورت رایگان برای نوزادان از روز سوم تا پنجم تولد، شروع می‌شود و در دبیرستان، اول برای دختران شروع کردیم و بعد برای دختران و پسران ماهانه داروی ویتامین دی 50 هزار می‌دهیم و برای سالمندان بالای 70 سال هر دو هفته یکی و برای بقیه میان‌سالان ماهی یکی به‌صورت رایگان ویتامین دی داده می‌شود.
وی با بیان اینکه «در روستاها مراکز پزشکی مورد مرمت قرار گرفت»، افزود: در حدود ۲ هزار و ۵۰۰ پانسیون پزشک تعمیر و ۲ هزار و ۷۰۰ واحد بهداشتی برای دسترسی بهتر ساختیم.
سیاری در ادامه بیان داشت: در شهرها نیز برای هر 2 تا 3 هزار شهروند یک کارشناس مراقب سلامت در نظر گرفتیم که این کارشناس، فردی تحصیل‌ کرده و دانشگاهی در رشته پرستاری، مامایی و یا بهداشت عمومی است. لذا امروز هیچ ایرانی نداریم که چه در شهر و چه در روستا وارد مراکز بهداشت شود و ما هیچ بسته خدمت برایش تعریف نکرده باشیم.
معاون وزارت بهداشت بیان داشت: امروز در تمام شهرها به‌خصوص در کلان‌شهرها طبق طرحی که به اجرا گذاشتیم، مردم قادر هستند تا در مدت پنج دقیقه با خودرو به اولین واحد بهداشتی نزدیک محل سکونتشان برسند، و به بسته ایی که بر اساس نیازشان تعریف کردیم دسترسی داشته باشند.
هشتادمین مجمع جهانی بهداشت دوشنبه گذشته با حضور دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و هیئتی عالی‌رتبه در امور سلامت از کشورمان گشایش یافت.
دکتر هاشمی ضمن شرکت و ایراد سخنرانی در این اجلاس، با شماری از همتایان خود از کشورهای مختلف دیدار و اسناد تفاهم همکاری امضاء کرد.
وی متعاقباً روز چهارشنبه ژنو را به مقصد تهران ترک کرد.
مجمع جهانی بهداشت که نهاد عالی تصمیم‌گیرنده سازمان جهانی بهداشت محسوب می‌شود، مسئولیت سیاست‌گذاری، نظارت بر خط‌مشی مالی و بررسی و تائید بودجه پیشنهادی این سازمان را بر عهده دارد.
این مجمع بالاترین مرجع سیاست‌گذاری بهداشت در سطح جهانی است که از وزرای بهداشت کشورهای عضو تشکیل‌شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.