به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، استولتنبرگ در آستانه نشست سران ناتو با حضور
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «دوشکو مارکوویچ» نخست وزیر مونته نگرو گفت عضویت مونته نگرو نشان می دهد که درهای ناتو باز است.
استولتنبرگ در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره سفرش به واشنگتن گفت که از حضور نخست وزیر مونته نگرو در نشست ناتو استقبال می کند و مدارک عضویت این کشور را در واشنگتن ارائه خواهد داد.
مقام های ناتو تائید کرده اند که استولتنبرگ در 5 ژوئن (15 خرداد) همزمان با ارائه اسناد عضویت مونته نگرو به سنای آمریکا در واشنگتن خواهد بود.
روسیه می گوید گسترش ناتو به کشورهای کمونیستی سابق شرق اروپا امنیت این سازمان را تهدیدمی کند.
وزارت امور خارجه روسیه ماه گذشته پس از تصویب الحاق مونته نگرو به ناتو در پارلمان این کشور اعلام کرد: مسکو با در نظر داشتن تبعات راهبردی چنین اقدامی حق خود را برای اتخاذ تصمیماتی با هدف حفظ منافع و امنیت ملی خود محفوظ می داند.
احزاب حامی روسیه این رای گیری را تحریم کردند و اختلاف نظرات شدیدی درباره عضویت این کشور کوچک عضو بالکان که فقط ۶۲۰ هزار نفرجمعیت دارد و بخشی از یوگسلاوی سابق بوده است، وجود دارد. این کشور در سال ۲۰۰۶ از صربستان متحد سنتی روسیه اعلام استقلال کرد.
عضویت مونته نگرو حضور ناتو در ساحل دریای آدرناتیک را با عضویت یونان، آلبانی و کرواسی که اکنون در این پیمان عضو هستند، کامل خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، قانونگذاران پارلمان مونته نگرو به تازگی از عضویت این کشور منطقه بالکان در ناتو حمایت کردند.
پارلمان مونته نگرو 81 عضو دارد اما قانونگذاران اپوزیسیون طرفدار روسیه این نشست را تحریم کردند و صدها نفر از حامیان آنها قبل از رای گیری در خارج از سالن تجمع کردند.
مونته نگرو در دسامبر ۲۰۱۵ رسما برای عضویت در ناتو دعوت شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.