به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری الجزیره، ائتلاف ناتو اوایل ماه جاری میلادی بررسی افزایش نیرو در افغانستان را در پی درخواست فرماندهان ارتش مورد بررسی قرار داد.

ینس استولنبرگ، دبیرکل ناتو نیز پیش از آغاز جلسه امروز بر مطرح شدن این مساله در جلسه امروز ناتو تاکید کرد.

چشم‌انداز افزایش تعداد نیروها ممکن است این‌چنین به نظر برسد که حمایت از سوی بروکسل و واشنگتن رو به افزایش است اما شرایط در کابل با چشم‌اندازی که غرب در این مساله دارد بسیار متفاوت است.

یکی از سرهنگ‌های بازنشسته ارتش ملی افغانستان در این باره می‌گوید: آنها در فکر اعزام سربازان بیشتر هستند در حالیکه این سربازان قادر به انجام هیچ کاری نخواهند بود مگر اینکه در قالب مشاوران بیشتری عمل کنند.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز ضمن موافقت با چنین موضوعی در این باره توضیح داده است که نیروهای محلی بیشتر به تجهیزات و آموزش نیاز دارند.

از زمان پایان عملیات مبارزه ناتو در افغانستان در سال ۲۰۱۴ حملات طالبان در این کشور به شدت افزایش یافته و ارتش این کشور و قربانیان غیرنظامی رو به افزایش است.

ناتو در حال حاضر بیش از ۱۳ هزار نیرو از جمله هفت هزار آمریکایی و ۵۰۰ انگلیسی در افغانستان دارد؛ نیروهایی که در حال آموزش نیروهای مسلح افغان هستند تا در نهایت این نیروها بتوانند از کشور خود دفاع کنند.

پیش از این آمریکا نیز ۱۵۰۰ سرباز دیگر را برای انجام عملیات همکاری مستقیم به این کشور اعزام کرد.

استولنبرگ همواره تاکید کرده است که گزینه احتمال افزایش نیرو به طور قطع به معنی بازگشت به عملیات جنگی مبارزه‌ای در افغانستان نخواهد بود.

مباحث درباره افزایش نیروی ناتو در افغانستان پس از آن مطرح شد که دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا از بررسی برنامه‌ای برای اعزام دست کم سه هزار نیروی زمینی به افغانستان خبر داد.

بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، ترامپ انتظار می‌رود که امروز (پنج‌شنبه) در جلسه سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل درباره افزایش این نیروها تصمیم‌گیری کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.