به گزارش ایرنا، آئین انتقال قدرت فقط با حضور مکرون و اولاند در مقر ریاست جمهوری برگزار و در جریان آن سری ترین موضوعات فرانسه از جمله کدهای اتمی به رئیس جمهوری جدید اعلام شد.

پس از این نشست که کمتر از یک ساعت به طول انجامید، رئیس جمهوری جدید با عبور از خیابان شانزه لیزه، فاصله میان کاخ الیزه تا میدان شارل دوگل را طی و پس از عبور از میان جمعیت حاضر در خیابان، در این میدان در برابر مقبره نمادین سرباز گمنام ادای احترام کرد.
به هنگام مراسم انتقال قدرت به رئیس جمهوری جدید، ۲۱ گلوله توپ از برابر ساختمان «انوَلید»، مقبره ناپلئون و برخی از بزرگان فرانسه شلیک شد.
بر اساس اعلام رسانه های فرانسوی، رئیس جمهوری جدید پس از صرف نهار، با حضور در ساختمان شهرداری با شهردار پایتخت ملاقات می کند.
همچنین قرار است امانوئل مکرون فردا (دوشنبه) نخست وزیر خود را تعیین و در نخستین سفر خارجی در برلن با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دیدار کند.

امانوئل مکرون کیست؟


امانوئل ژان-میشل فردریک مَکْرون (Emmanuel Jean-Michel Frédéric Macron) معروف به امانوئل مکرون، زاده ۲۱ دسامبر ۱۹۷۷ در «آمیان Amiens» فرانسه است.


پدر مکرون «ژان-میشل مکرون» پزشک و استاد مغز و اعصاب در بیمارستان آموزشی آمیان و مسئول دانشکده پزشکی این شهر و مادرش «فرانسواز نوگِ» پزشک و مشاور امنیت اجتماعی است.
وی در دانشگاه پاریس غربی نانتر فلسفه خواند و در سال ۲۰۰۴ دانش آموخته مدرسه ملی اداری شد.
مکرون سابقه فعالیت به عنوان بازرس مالیه و سپس در بانک روتشیلد و شرکا، بانکدار سرمایه گذاری شد.
او که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ عضو حزب سوسیالیست بود، در سال ۲۰۱۴ در کابینه دوم مانوئل والس به عنوان وزیر اقتصاد، صنعت و امور دیجیتال فرانسه منصوب شد.


مکرون در همان ابتدای کار و در نخستین سخنرانی های انتخاباتی، «نبرد اقتصادی و اجتماعی» را نخستین اولویت خود در صورت پیروزی در انتخابات 2017 اعلام و وعده کاهش هزینه های کسب و کار را داد.
مکرون هرچند در هفته پایانی انتخابات ۲۰۱۷ ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید پذیرای تغییراتی باشد، در غیر اینصورت باید با فرگزیت (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا) مواجه شود، اما به عنوان یکی از طرفداران اتحادیه اروپا شناخته می شود و بیش از دیگر نامزدهای انتخابات ۲۰۱۷ ریاست جمهوری، از این اتحادیه حمایت کرده است.


وی سابقه موضع گیری منفی علیه ایران در کارنامه سیاسی خود نداشته است و در سفر حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان به پاریس، وزیر اقتصاد، صنعت و امور دیجیتال فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه بود و در آن سفر بسیاری از تفاهمنامه های بین دو کشور در حوزه کاری وی طبقه بندی می شد که در نهایت در راستای منافع هر دو کشور ارزیابی می شود.


مکرون درمواجهه با مسلمانان نیز، علیه سیاست های تبعیض آمیز در مورد جمعیت مسلمان فرانسه سخنرانی و اعلام کرده است که «هیچ دینی مشکل فرانسه نیست» و از طرف دیگر با انتقاد از عملکرد کشورش در استعمار الجزایر، این اقدام فرانسه را «جنایت علیه بشریت» معرفی کرده است.
مکرون در عرصه اقتصاد، سیاست سوسیال - لیبرال مبتنی بر تجارت و بازار آزاد، کاهش مالیات شرکت های بزرگ، کاهش هزینه های عمومی و پزشکی، توسعه انرژی های تجدید پذیر و حمایت از شرکت های نوین دیجیتال را دنبال می کند.

عملکرد فرانسوا اولاند در مقام ریاست جمهوری


عملکرد فرانسوا اولاند رئیس جمهوری سابق فرانسه، مردی که خود را عاشق سیاست معرفی می کند اما محبوبیتش در دوران حکومت فرو ریخت؛ و رئیس جمهوری که پایان دولت سوسیالیست خود را آغازی برای ادامه حیات سیاسی خود می داند، در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قابل بررسی است.
از مهمترین موضع گیری های اولاند در عرصه سیاست خارجی می توان به برگزاری بزرگترین کنفرانس تغییرات آب و هوایی و مبارزه با گرمایش کره زمین موسوم به کاپ 21 در 12 دسامبر سال 2015 و تایید 195 کشور شرکت کننده در این کنفرانس، اشاره کرد.


عملیات نظامی فرانسه موسوم به «سِروال» در کشور مالی و عملیات نظامی «سانگاریس» در کشور آفریقای مرکزی از دیگر اقدامات این رئیس جمهوری در عرصه سیاست خارجی است.
اولاند در عرصه اقتصادی دو رویکرد مهم را دنبال می کرد که نخستین آن راهبرد حمایت از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی فرانسه موسوم به «سی.آی.سی.ای» و دوم مبارزه با بیکاری و افزایش اشتغال در فضای اقتصادی این کشور بود.


در همین حال تصویب نسخه جدید قانون کار فرانسه که به قانون «اِل خمری» (نام وزیر وقت کار فرانسه) معروف شد، تسهیلات جدیدی را در زمینه قراردادهای کار به نفع کارفرمایان و به ضرر کارکنان شرکت ها ایجاد کرد. به نتیجه نرسیدن سیاست های اقتصادی اولاند در ظرف زمانی تعیین شده، یکی از عوامل مهم ناکامی او در عرصه اقتصادی و کاهش محبوبیت این رئیس جمهوری محسوب می شود.


تصویب قانون ازدواج همجنسگرایان و پیشنهاد «رفورم سلب ملیت فرانسوی» از افرادی که به فعالیت های تروریستی روی آورده اند، از جمله اقدامات اولاند در پنج سال ریاست جمهوری وی در عرصه اجتماعی بود.
اولاند در عرصه مبارزه با تروریسم نیز هرچند تلاش های گسترده ای انجام داد، اما کشته شدن ۲۴۰ فرانسوی و زخمی شدن صدها شهروند دیگر بر اثر حملات تروریستی طی مدت پنج سال، عملکرد قابل دفاعی برای این رئیس جمهوری باقی نگذاشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.