به گزارش ایرنا اختلاف سرنوشت ساز رئیس جمهوری مستعفی یمن با امارات؛ فراخوان تحصن اهالی عدن در اعتراض به تصمیم گیری های اخیر هادی؛ کاهش چشمگیر تولیدات کشاوزی یمن طی یک سال گذشته؛ 'توقف تجاوز علیه یمن' کوتاه ترین راه اعتماد سازی؛ هشدار سازمان ملل نسبت به وخامت اوضاع کودکان یمنی؛ هلاکت پنج مزدور سعودی در شمال و سرنگونی یک فروند هواپیمای نیروهای متجاوز در یمن؛ از خبرهای مهم روز یکشنبه این کشور است.

** تصمیمات منصور هادی مبنی بر برکناری برخی مقام های مورد حمایت امارات در استان عدن یمن از جمله عیدروس الزبیدی استاندار و هانی بن بریک وزیر مشاور در دولت مستعفی، خشم ابوظبی را برانگیخت و باعث آسایش خاطر عربستان شد.
گفته شده تصمیمات غیرمنتظره منصور هادی با چراغ سبز سعودی ها به منظور مهار لجام امارات صورت گرفته است، زیرا الزبیدی و ابن بریک جزو عناصر ابوظبی به شمار می روند.

** نیروهای موسوم به انقلابی جنوبی روز گذشته از اهالی عدن خواستند تا با شرکت در تظاهرات خشم و برپایی خیمه هایی در میدان الحریه (آزادی) در خور مکسر عدن، مخالفت خود با تصمیم گیری های اخیر عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن را اعلام کنند.
نیروهای موسوم به جنبش جنوبی از اهالی شهرهای شبوه و حضرموت خواستند که
فردا دوشنبه در تحصن میدان الحریه (آزادی) در خور مکسر شرکت کنند.

** جوزپه گرازیانو دا سیلوا مدیر کل سازمان خواروبار و کشاورزی وابسته به سازمان ملل (فائو) از کاهش 38 درصدی تولیدات کشاورزی و زمین های زیر کشت ظرف یک سال اخیر به دلیل کاهش درآمد و سرمایه گذاری ناشی از جنگ همچنین کاهش 35 درصدی تولیدات دامپروری در یمن خبر داد.
وی که اخیرا طی سخنانی در نشست سازمان ملل در ژنو نسبت به نابسامانی امنیت غذایی و کاهش تولیدات غذایی یمن هشدار داده بود، بر ارائه کمک های غذایی به عنوان تنها راه جلوگیری از گرسنگی در یمن تاکید کرد.

** یک منبع مطلع در وزارت خارجه یمن اعلام کرد که اعتماد سازی برای دستیابی به راه حل سیاسی و صلح عادلانه و فراگیر با تهدید، اخطار و تحمیل شروط یک جانبه حاصل نخواهد شد، بلکه توافق با احترام به حاکمیت، ارائه راه حل و ابتکار عمل هماهنگ شده و ارسال پیام های مثبت حاکی از نیت صادقانه برای صلح همراه با توقف تجاوز و بازگشایی فرودگاه صنعا، اولین گام برای راستی آزمایی طرف های عربستانی - خلیج فارس است.
براساس گزارش این منبع، شورای عالی سیاسی و دولت نجات ملی یمن همچنان
مصمم به صلح عادلانه و شریف است نه تسلیم شدنی که ریاض و واشنگتن آن را می خواهند.

** گزارش های سازمان ملل از آمار وحشتناکی حکایت دارد که نشان می دهد یمن با فاجعه انسانی زاید الوصفی مواجه است.
بنا بر این گزارش ها، درگیری های مداوم در یمن تاکنون منجر به مرگ 1400 کودک و زخمی شدن 2140 کودک دیگر، تخریب 2000 مدرسه و ابتلای بیش از دو میلیون کودک به سوء تغذیه شده است.

** پنج مزدور سعودی در حمله روز شنبه ارتش و کمیته های مردمی یمن در سواحل شمال غرب میدی واقع در استان حجه کشته شدند.

** نیروهای یمنی روز گذشته یک فروند هواپیمای شناسایی نیروهای متجاوز را در حال پرواز در جنوب صحرای میدی واقع در استان حجه (شمال غرب) کشور سرنگون کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.