به گزارش ایرنا، «حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی زم» امروز (یکشنبه) در یک نشست خبری افزود: دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به دنبال این است که سهم هزینه های جاری در مناطق آزاد را از سطح ۲۵ درصد کاهش دهد و به هزینه های عمرانی بیافزاید .

قائم مقام اسبق سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به هدفگذاری رشد ۳۰ درصدی صادرات برای مناطق آزاد کشور از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: بر اساس این سیاست گذاری می بایست صادرات در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال قبل آن، ۳۰ درصد افزایش پیدا می کرد که تا ۲۹ اسفند ۹۵ با نظارت و پیگیری دبیرخانه شورا و وفاق جمعی مدیران عامل مناطق آزاد محقق شد و یک عملیات بی نظیر محسوب می شود.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی ویدیو رسانه با تاکید بر موضوع اقتصاد گردشگری و مناطق آزاد ویژه اقتصادی افزود: برای نخستین بار در تاریخ کشور در دولت یازدهم بحث صنعت گردشگری در مناطق آزاد به عنوان یک هسته از 10 هسته استراتژی توسعه این مناطق مورد توجه قرار گرفت و از سوی دولت ابلاغ شد.
عضو اسبق شورای سیاستگذاری صدا و سیما تاکید کرد: سلسله مشکلاتی در بحث گردشگری وجود دارد که نمی‌توان انتظار داشت صنعت گردشگری به سرعت توسعه پیدا کند اما در دولت یازدهم تامین و تکمیل زیرساخت ها نظیر جاده ها، هتل ها، ناوگان هوایی و دریایی با هدف توسعه صنعت توریسم مورد توجه قرار گرفت.
زم افزود: دولت برای مناطق آزاد خرمشهر همجواری عراق، برای قشم توسعه گردشگری و تجارت دریایی با اروپا، برای چابهار بهره مندی از سواحل عظیم منطقه ای افغانستان و پاکستان، در ارس همجواری با قفقاز و روسیه، در انزلی توسعه گردشگری دریایی کشورهای حاشیه خزر، در ماکو تفریح و طبیعت گردی و برای کیش رویکرد جامع گردشگری برای اروپایی ها را با آفتاب چهار فصل درنظر گرفته است.
**رفع بیشتر مشکلات مناطق آزاد با استقرار دولت تدبیر و امید
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از رفع بیشتر مشکلات این مناطق پس از استقرار دولت تدبیر و امید خبر داد و افزود: دولت یازدهم روی مسائل توسعه ای مناطق آزاد متمرکز شد.
وی افزود: در بحث واگذاری زمین در مناطق آزاد پیش تر مشکلات اساسی وجود داشت اما در دولت تدبیر و امید، با پیگیری های انجام شده، واگذاری زمین تنها برای انجام فعابیت های تولیدی تعریف و نرخ زمین برای هر فعالیت به صورت متفاوت اعلام شد تا مناقصه ها و مزایده ها شفاف شود.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی ویدیو رسانه افزود: یکسری قوانین و مقررات در مناطق آزاد داشتیم که دهها سال از عمرشان گذشته و بازنگری نشده بود و دولت یازدهم با این نگاه که رشد و توسعه جامعه در قوانین و مقررات کهن جایی ندارد، اهداف و برنامه هایی را برای هر منطقه تعریف کرد اما همواره تغییرات، با مقاومت هایی همراه می شود چرا که گروهی تمایل ندارند شاهد موفقیت های مناطق باشند.
**تخریب دستاورد دولت در مناطق آزاد
زم با انتقاد از عده‌ای که با هدف تخریب دستاوردهای دولت در مناطق آزاد ،موضوع قاچاق در این مناطق را بر سر زبانها انداختند گفت: مناطق آزاد برای اثبات حسن نیت خود از دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور دعوت کرد تا عملکرد مناطق آزاد را مورد بررسی دقیق قرار دهند با اینکه طبق قانون، دیوان محاسبات حق بررسی عملکرد مناطق آزاد را نداشت اما برای اولین بار پای دیوان به بحث ارزیابی عملکرد مناطق ازاد باز شد.
وی افزود: مناطق آراد مشتاقانه خواست بررسی کنند که قاچاق از کدام روزنه مناطق آزاد انجام می‌شود، عده ‌ای سکوت می‌کنند و نمی توانند سندی دال بر قاچاق از مبادی مناطق آزاد ارایه دهند. اما شایسته است به جای اتهام زنی به مناطق آزاد، مسیر انجام قاچاق را بررسی کنند تا بدانند قاچاق از کجا وارد کشور می شود.
وی افزود: نمایندگان مجلس نیر با حضور کارشنتاسی در این مناطق براساس حساسیت های خود خواستار بازدید از مناطق شدند که این بازدید اعتماد بیشتر نمایندگان را به رویکرد جدید مناطق آزاد در پی داشت رویکردی از شفاف سازی مناطق ازاد حکایت داشت و نتیجه این شد که بحث تحقیق و تفحص از مناطق آزاد کشور در مجلس شورای اسلامی رای نیاورد.
قائم مقام اسبق سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه اکنون، زمینه تاسیس هفت منطقه ازاد جدید فراهم شده است ، ابراز امیدواری کرد که مجلس به منظور رشد و توسعه کشور در خصوص تاسیس این هفت منطقه همکاری کنند.
ایران دارای هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو ونیز 64 منطقه ویژه اقتصادی است.
دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد وظیفه نظارت بر امور مناطق مختلف به عنوان ساختار ستادی و پیگیری اجرای مصوبه های شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را برعهده دارد.
ایجاد هماهنگی میان سازمان های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با دستگاه های دولتی، عمومی و مردمی، بررسی و تصویب بودجه سالانه مناطق آزاد و ارسال به هیات وزیران از اهم وظایف «معاونت برنامه ریزی و هماهنگی» این شورا است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.