به‌گزارش ایسنا، با شروع سال جدید شاهد بارش‌های خوبی در حوضه‌های آبریز کشور بودیم که این مساله نیز بی شک تاثیرات خوبی برای گذر از تنش آبی فصل گرما دارد که شاید همین موضوع نیز باعث شده مسوولان آبی با اطمینان درباره تامین آب شرب کشور سخن بگویند.

طبق اعلام وزارت نیرو حجم بارش‌های کشور از ابتدای مهرماه سال گذشته تا چهار اردیبهشت ماه جاری، به ۲۰۷ میلی‌متر رسیده همچنین در سال آبی جاری میزان حجم بارش ها در استان های مختلف کشور با افت و خیزهای شدیدی همراه بوده است به طوریکه ۱۵ استان با افزایش و ۱۶ استان با کاهش حجم بارش ها مواجه بودند که نمونه این افت و خیز ها را می توان در شدت کاهش حجم بارش های استان های یزد و خوزستان و شدت افزایش حجم بارش ها را در استان های هرمزگان و بوشهر ملاحظه کرد.

با این وجود نمی‌توان بحران دیرینه آب در کشور را منکر شد و آمار و ارقام وحشتناک در این حوزه را نادیده گرفت همچنین نمی‌توان دل را به بارش‌های زودگذر بهاری خوش کرد چراکه پدیده کمبود منابع آبی با چنین بارش‌هایی هرگز جبران نخواهد شد.

برخی کارشناسان در این حوزه علاوه‌بر سیاست‌های مدیریتی درست در این عرصه صرفه‌جویی و به عبارتی مدیریت مصرف را بهترین راهکار برای حل مشکل ایران می دانند و معتقدند نیاز است تا در مصارف خانگی و شهری مدیریت مصرف صورت گیرد، چون زمانی که مدیریت صحیح مصرف آب وجود نداشته باشد نمی‌توان انتظار مقابله با بحران آب را داشت.

رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا نیز در همین راستا به ایسنا گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در هیچ یک از شهرها مشکل کاهش فشار وجود ندارد اما امیدواریم مردم نیز با مدیریت مصرف ما را در این مسیر همراهی کنند.

با توجه به تدابیر وزارت نیرو و پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر تداوم بارش‌ها انتظار می‌رود که تابستان امسال سالی بی دغدغه در امین منابع آبی باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.