به گزارش ایرنا، «علی بعیدی منفرد» روز یکشنبه در نشستی خبری با تشریح ابعاد این توافق با روسیه، ایجاد دروازه های مشترک الکترونیکی با کشورهای طرف تجارت ایران را گام سوم در مسیر توسعه سیستم های اطلاعاتی در گمرک ارزیابی کرد.

وی گفت: در این شیوه اطلاعاتی که مبنای اظهارنامه گمرکی است، به جای دریافت از اظهارکننده یا همان واردکننده کالا، به طور مستقیم از سازمان حاکمیتی صادرکننده آن کالا دریافت می شود.
بعیدی منفرد این ارتباط با کشورهای طرف معامله با ایران را دو سویه دانست و گفت: البته در کنار ایجاد این دروازه های مشترک گمرکی، اطلاعات کالاهای وارداتی به کشور از شیوه های دیگری چون گواهی بازرسی مبداء یا گواهی هایی که اتاق های بازرگانی کشورهای مختلف صادر می کنند، سنجیده می شود.
وی دستاورد این کار را مدیریت بهتر ریسک در گمرک ارزیابی کرد و اظهار داشت: در شیوه ارزیابی گواهی مبداء اطلاعات نظیر ساخت کالا، تعرفه آن، وزن و ارزش کالا را در اختیار گمرک قرار می دهد.
معاون گمرک ایران تاکید کرد: اکنون اطلاعات گواهی مبدا به شکل برخط و الکترونکی از دو کشور بزرگ طرف تجارت با ایران یعنی چین و کره جنوبی دریافت می شود و در این رابطه توسعه با 10 کشور دیگر از جمله امارات متحده عربی و 9 کشور اروپایی نیز در دستور کار است.
بعیدی منفرد با بیان اینکه مرحله سوم توسعه سیستم های اطلاعاتی در گمرک از یک سال پیش و پس از استقرار پنجره واحد گمرکی آغاز شده است، اظهار داشت: توسعه دروازه های مشترک گمرکی نیاز به تعامل دو سویه با کشورهاست و از این رو با سختی و کندی پیش می رود زیرا نیاز به یک مجرای امن اطلاعاتی بین دو کشور و استانداردسازی داده هاست به شکلی که گمرک دو طرف بتواند از اطلاعات استفاده کند.
معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک ایران در عین حال تاکید کرد: البته اکنون گمرک ایران به سایت های اطلاعاتی مربوط به گواهی مبدا بیش از یکصد کشور دسترسی دارد اما تنها با کشورهای چین و کره جنوبی این اطلاعات به شکل برخط رد و بدل می شود.
وی به مانیفست گمرک با شرکت های حمل و نقل نیز اشاره کرد و اظهار داشت: با این کار، کالاها از زمان بارگیری و پیش از ورود به کشور به طور الکترونیکی دریافت می شود.
بعیدی منفرد تاکید کرد: هدف ما این است که اطلاعات را از گمرک کشورهای مبداء و پیش از ارائه اظهارنامه واردکنندگان دریافت کنیم.
وی یادآور شد که ایران از حدود یکسال پیش ایجاد دروازه مشترک الکترونیکی با ترکیه را اجرایی کرد و از دو ماه پیش نیز با جمهوری آذربایجان این طرح را کلید زد.
به گفته وی، اجرای این طرح با ارمنستان نیز در دستور کار است و به زودی نیز این تفاهم با افغانستان نهایی می شود.
معاون برنامه ریزی وامور بین الملل گمرک ایران به سفر اخیر خود به مسکو اشاره کرد و گفت: در این سفر موضوع ایجاد «کریدور شمال - جنوب» برای انتقال کالاها از مبداء شرق آسیا به اروپا مطرح و تاکید شد که این کار باید در یک بستر امن و روان انجام شود و از این رو پذیرش اسناد الکترونیکی گمرکات اهمیت بالایی دارد.
بعیدی منفرد به تفاهم ایران و روسیه در زمینه تسهیل امور گمرکی برای شرکت های منتخب و فعال در زمینه تجارت تهران و مسکو اشاره کرد و گفت: در صورت تحقق این تفاهم، شرکت های خوشنام و فعال تجاری دو کشور روان تر از دیگر بازرگانان می توانند به امور تجاری بپردازند.
وی گفت: در این کار قرار است شرکت هایی از هر کشور انتخاب و معرفی شوند اما طرف روس تاکید دارد که این امتیاز در گام های نخست با احتیاط بیشتر و برای تعداد کمتری از شرکت ها اجرایی شود و به تدریج کار به جلو برود.
بعیدی منفرد یادآور شد: شرکت های فعال در امور تجاری ایران و روسیه و نداشتن تخلف گمرکی از جمله معیار انتخاب شرکت های مورد نظر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.