به گزارش ایسنا، مهدی چمران در مراسم روز ملی شوراها که در محل برج میلاد تهران برگزار شد گفت: نهم اردیبهشت ماه روزی است که با فرمان حضرت امام (ره) و در دستوری صریح و پر معنا هر چند کوتاه تشکیل شوراها در دستور کار قرار گرفت. قوانین شوراها تدوین شد تا کار مردم به خود مردم واگذار شود.

وی افزود: در مقاطع مختلف امام (ره) در تبیین نقش و جایگاه شوراها تاکیدات بسیاری داشتند و عنوان کرده بودند که مردم مشکلات محل خودشان را بهتر می‌دانند و بهتر می‌توانند این مشکلات را حل کنند.

وی ادامه داد: دوران جنگ به پایان رسید و چند سالی نیز گذشت تا تصمیم بر تشکیل شوراها گرفته شد. در سال ۱۳۷۵ قانون شوراها اصلاح شد و تا به امروز نیز همین قانون در حال اجراست البته طی سال‌های گذشته اصلاحاتی بر روی آن انجام شده است. البته به دلیل اینکه شوراها دیرتر از برخی نهادهای دیگر تشکیل شد از آنها عقب ماند و این عقب ماندگی تا کنون نیز ادامه داشته و موجب شده که شوراها به جایگاه اصلی خودشان دست پیدا نکنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها به جایگاه شوراها در قانون اساسی اشاره کرد و افزود: آنچه که در اصول ۱۰۰ تا ۱۰۶ و همچنین اصول ۶ و ۷ قانون اساسی در مورد شوراها آمده موارد بسیار ارزشمندی است اما آنچه که در مجلس شورای اسلامی در خصوص قانون شوراها مد نظر قرار گرفت با آنچه که در قانون اساسی بود منطبق نبود. در نتیجه آنچه که در مجلس شکل گرفت این شد که شوراها تنها برای شهرداری قرار داده شدند.

چمران تاکید کرد: امروز شاهدیم مسائل و مواردی که به خود مردم و یا نمایندگان مردم سپرده شده به بهترین شکل ممکن حل شده است، چرا که مردم در حل مشکلات خود همیشه موفق‌تر عمل کرده‌اند و بسیاری از مسائل محلی و شهری را به بهترین شکل ممکن حل و فصل کرده‌اند.

وی تاکید کرد: از سال ۱۳۷۸ تا کنون با تمام مشکلات و کاستی‌های موجود به ویژه عدم پیش بینی درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و عدم تحقق مدیریت یکپارچه شهری شوراها کار مدیریت محلی خود را به بهترین شکل ممکن انجام دادند.

وی ادامه داد: شوراها امروز بار بزرگی از دوش دولت به ویژه وزارت کشور برداشته‌اند به شکلی که در گذشته وزارت کشور باید برای بیش از ۱۵۰۰ شهر شهردار و بودجه تعیین می‌کرد که امروز این کار توسط خود مردم انجام می‌شود. از این حیث کار وزارت کشور سبک‌تر شده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: امروز به جایی رسیده‌ایم که شوراها از ارکان اداره امور کشور هستند به طوریکه برای شورای ۲۱ نفره تهران حدود ۳۰۰۰ نفر ثبت نام کردند. این در شرایطی است که شوراها از لحاظ درآمد هم منفعتی برای فرد ندارند و از سوی دیگر مسئولیت سنگینی بر عهده فرد گذاشته می‌شود. این اقبال شهروندان به شورا نشان از جایگاه شوراها در میان مردم دارد.

چمران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه شوراها باید مسائل خود را به دور از سیاسی کاری انجام دهند افزود: اگر شوراها اقدامات خود را با مسائل سیاسی در آمیزند تجربه‌ شهرداری‌های زیادی را داریم که به انحلال کشیده شدند و نتوانستند وظایف خود را اجرا کنند.

وی افزود: کار شورا تخصصی است و بر اساس تخصص لازمی که در مدیریت شهری ضرورت دارد باید وظایف خود را انجام دهند. بی تردید اگر شوراها اقدامات خود را با کار سیاسی در آمیزند نتیجه آن همانند آنچه که در گذشته دیده شده میزان مشارکت مردم را نیز نسبت به تشکیل شوراها کاهش می‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.