به گزارش تسنیم، رویارویی بین آمریکا و ایران با گذشت زمان شدت بیشتری گرفته و این در حالی است که این تشدید اوضاع صرفا به ابتکارعمل طرف آمریکایی بوده است.

"ایلیا خارلاموف" کارشناس مسائل سیاسی و نظامی در تحلیلی برای خبرگزاری «نووستی» در مورد این حادثه که ناوشکن «ماهان» نیروی دریایی آمریکا که در آبهای خلیج فارس حضور دارد، روز گذشته مجبور شد برای اجتناب از برخورد با قایق گشت نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مسیر خود را تغییر دهد، چنین نظر داده است که خوشبختانه درگیری نظامی بین ناوشکن آمریکایی و قایق گشت سپاه پاسداران رخ نداد، ولی این حادثه باعث شد تا واشنگتن بهانه تازه‌ای برای ادامه اتهامات خود نسبت به تهران برای بی ثبات کردن اوضاع منطقه بدست آورد.

بهانه‌های مکرر برای فریب افکارعمومی آمریکا

به عقیده این کارشناس، این حادثه کاملا نمادین بود. در رسانه های گروهی آمریکایی حتی این خبر منتشر شد که "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا از "رکس تیلرسون" وزیر خارجه خواسته است تا جای ممکن برخورد بسیار شدیدالحنی در قبال تهران بکار گیرد. کاخ سفید حتی هفته گذشته حاضر نشد نامه وزارت امور خارجه آمریکا در مورد اینکه ایران به تعهدات خویش در قبال برنامه جامع مشترک هسته ای پایبند بوده، را دریافت کند. این در حالی است که این اواخر ترامپ به دنبال دیگر مقامات بلندپایه دولتش، دائما انتقادات و اظهارات تندی را علیه جمهوری اسلامی ایران بیان کرده اند. حال سئوال اینجاست که این اظهارات جنگ افروزانه از کجا ناشی می شود؟ واقعیت این است که همه اینجا به خاطر دستورکار داخلی "دونالد ترامپ" است که در رسانه های گروهی هم به آن اشاراتی شده است. البته واضح است که رئیس کاخ سفید هرچقدر هم در این مورد صحبت کند، مشکلات داخلی اش حل نخواهد شد. این انتقادات کمکی به تحقق وعده وی در مورد «بازگرداندن عظمت آمریکا» نکرده و محبوبیت وی در میان مردم آمریکا همچنان در حال سقوط است.

روسیه و کره شمالی دشمنان راحتی برای ترامپ نیستند

به گفته خارلاموف، در چنین شرایطی، رئیس جمهوری آمریکا به یک دشمن مناسب و در عین حال بزرگ و درخور این کشور نیاز داشت تا حمله موشکی به پایگاه هوایی سوریه را از یاد مردم آمریکا ببرد. ضمن اینکه در سوریه تعداد بازیگران خارجی بسیار زیاد است و کوچکترین اشتباهی، می تواند عواقب دیپلماتیک جدی برای ایالات متحده داشته باشد. البته روسیه و کره شمالی هم دشمنان مناسبی هستند، ولی رویارویی با آنها چندان راحت نیست و آنها بیش از اندازه خطرناک هستند. واشنگتن اصلا قصد ندارد حتی به فکر درگیری جدی با مسکو بیفتد، چرا که این رویارویی ممکن است به پایان بشریت در روی کره زمین ختم شود. ضمن اینکه هر نوع شوخی بد با کره شمالی هم عواقب بسیار جدی می تواند بدنبال داشته باشد، برای اینکه موشکهای این کشور به راحتی به پایگاههای نظامی آمریکا در کره جنوبی و ژاپن دسترسی دارند و این حداقل آسیبی است که ممکن است در صورت درگیری نظامی به آمریکا وارد شود. بنابراین برای واشنگتن بهتر است که با پیونگ یانگ هم وارد رویارویی نظامی نشود، هرچند بسیاری از تحلیلگران، این اواخر چنین مسئله ای را با توجه به وخامت اوضاع در شبه جزیره کره، بعید ندانسته بودند.

دشمنی با ایران، تندوریان آمریکایی را با ترامپ هم جهت می‌کند

این کارشناس روس معتقد است، در چنین شرایطی، ایران دشمنی راحت و در عین حال بزرگ است که می تواند برای هدف دونالد ترامپ کاملا مناسب باشد. موشکهایی که ایران در اختیار دارد بعید است بتواند به پایگاههای نظامی آمریکا برسند. بدین ترتیب انرژی سرکش «تندوریان» آمریکایی به سمت «مورد نیاز» کاخ سفید جهت گیری می شوند. وجود یک «محور شرارت» تازه می تواند دهها میلیارد دلار دیگر به بودجه دفاعی مورد درخواست ترامپ بیفزاید. و بالاخره چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا خواهد توانست حمایت «سیاستمداران اسلحه به کمر» داخلی که اخیرا ابراز تردیدهای زیادی در رابطه با او از آنها شنیده شده است را بدست خواهد آورد. ضمن اینکه دولت آمریکا با این اقدام، متحدان خود در منطقه، یعنی اسرائیل و عربستان سعودی که ایران برایشان، دشمن شماره یک محسوب می شود را راضی نگه خواهد داشت، متحدانی که در صورت ضرورت، حتی می تواند براحتی از امکانات آنها برای رویارویی با ایران استفاده کند. بدین ترتیب این رویارویی های داخلی و تا حدودی نیز سیاست خارجی، تضمین خوبی برای تشدید رویارویی بین آمریکا و ایران است، ضمن اینکه بعید نیست زمان زیادی برای آغاز مرحله فعال چنین رویارویی باقی نمانده باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.