دو جریان اصلی سیاسی کشور در حالی به استقبال انتخابات ریاست‌جمهوری می‌روند که اصلاح‌طلبان از ماه‌ها پیش با اعلام حمایت رسمی از روحانی تکلیف خود را روشن کردند اما اصولگرایان هنوز نمی‌دانند از بین قالیباف، رییسی و میرسلیم چه کسی تا پایان در رقابت‌ها باقی خواهند ماند. عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که اصولگرایان ٢٥ روز مانده به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هنوز خود را پیدا نکرده‌اند.

به گفته ناصری جناح راست پس از عدم موفقیت در دو انتخابات سال ٩٢ و ٩٤ هنوز سردرگم است و نمی‌داند با چه راهبردی می‌تواند از بن بست فعلی خارج شود. کاندیداتوری همزمان قالیباف، رییسی و میرسلیم دلایل مطرح شده از سوی این فعال سیاسی اصلاح‌طلب برای نابسامان خواندن اردوگاه انتخاباتی اصولگرایان است. ناصری می‌گوید رقبای اصولگرای روحانی می‌دانند که او دوباره پیروز می‌شود و تنها در انتخابات حاضر شده‌اند تا اثری در سبد رای او داشته باشند.

در شرایط فعلی فکر می‌کنید انتخابات چندقطبی باشد؟

انتخابات در جمهوری اسلامی همواره دو قطبی بوده است چرا که دو جریان قدرتمند سیاسی در کشور وجود دارد و غالبا اقبال عمومی به یکی از این دو جناح است. اگر آقای احمدی‌نژاد هم تایید صلاحیت می‌شد خارج از جرگه دو جناح نبود. برخلاف خواست خودش که می‌خواست جریان جدیدی را خلق کند، موفق نبود.

بین رییسی و قالیباف کدام یک به نفع دیگری کناره‌گیری می‌کنند؟ شانس کدام یک را بیشتر می‌دانید؟

چند نکته را باید در نظر گرفت. اینکه این افراد از بیرون مدیریت می‌شوند یا خیر. همچنین آقای قالیباف تجربه نامزدی انتخابات را دارد؛ بهتر حرف می‌ زند؛ سابقه دانشگاهی دارد و در جامعه شناخته‌شده‌تر است. در حالی که جامعه، شناختی نسبت به آقای رییسی ندارد. تحلیل من این است که آقای رییسی با علم به اینکه می‌داند رییس‌جمهوری نمی‌شود، این انتخابات را نقطه آغازی برای ورود به عرصه جدیدی برای خود می‌داند. چون این شکست با نظر به آینده‌اش معنادار است، پیش‌بینی می‌کنم که کناره‌گیری خواهد کرد تا شکست به نامش ثبت نشود.

آقای قالیباف بارها شکست را تجربه کرده و این امر برایش آنقدر اهمیت ندارد. ضمن اینکه همه آنها در یک مقوله مشترک هستند و آن اینکه می‌دانند آقای روحانی رییس‌جمهور بعدی است اما سعی می‌کنند آرای آقای روحانی را دستخوش تغییر کنند.

آقای قالیباف بیش از آقای رییسی در این انتخابات انگیزه دارد. تحلیل من این است که آقای رییسی برای خودش می‌آید اما آقای قالیباف در سال ٩٢ توسط آقای روحانی ضربه فنی شده است و می‌آید که این امر را جبران کند. به علاوه اینکه مسائل شکل گرفته در ذهن جامعه از شهرداری تهران و به خصوص حادثه پلاسکو را می‌خواهد توجیه و سعی می‌کند در این راستا توضیحاتی بدهد.

پیام سیاسی ردصلاحیت احمدی‌نژاد چیست؟

خیلی نباید قصه ردصلاحیت آقای احمدی‌نژاد را بزرگ کرد. این چیزی است که آقای احمدی‌نژاد می‌خواهد. تنها جایی که می‌شود از شورای نگهبان دفاع کرد همین ردصلاحیت است. او رییس‌جمهوری است که با تجربه هشت ساله‌اش نشان داده که مصداق رجل سیاسی مدیر و مدبر نیست.

وضعیت موتلفه را با احراز صلاحیت آقای میرسلیم در جناح راست چطور ارزیابی می‌کنید؟

اصولگرایان هنوز خودشان را پیدا نکرده‌اند و این سه نامزد مربوط به سه جریان درون جناح اصولگرا هستند. آقای قالیباف شخصا به میدان آمده؛ آقای رییسی کاندیدای جمنا است و آقای میرسلیم هم از سوی حزب موتلفه در صحنه حاضر است. فارغ از اینکه حزب موتلفه چه دیدگاه‌هایی دارد بالاخره آقای میرسلیم چهره‌ای است که از ابتدای انقلاب در نظام بوده است و به عنوان یک فرد تکنوکرات که سابقه دانشگاهی و وزارت دارد، به میدان آمده است.

حضور او برای پرشور‌تر شدن انتخابات را به فال نیک می‌گیرم که از جریان سنتی اصولگرا سر برآورده است. این طیف به دلایلی نه آقای رییسی و نه آقای قالیباف را نمی‌پسندد.

شانس آقای روحانی را در مقابل رقبایی که دارد، چقدر می‌بینید؟

شانس آقای روحانی در انتخابات صددرصد است. رقبا هم می‌دانند که آقای روحانی رییس‌جمهوری آینده است اما آمده‌اند تا در سبد رای روحانی تاثیر بگذارند. نباید فراموش کرد که اصولگرایان در دو انتخابات گذشته شکست سنگینی خورده‌اند و بخشی از نیروهای اجتماعی‌شان را از دست داده‌اند. بنابراین آمده‌اند تا با این حضور خود را برای انتخابات ٩٨ مجلس و ریاست‌جمهوری ١٤٠٠ آماده کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.