به گزارش تسنیم، در دور اول انتخابات ریاست جمهوری یازده نامزد با یکدیگر رقابت کردند و در نهایت مارین لوپن نامزد حزب راست افراطی جبهه ملی و امانوئل مکرون نامزد حزب تازه تاسیس "رو به جلو" با به دست آوردن رای بیشتر به دور دوم راه یافتند که دو هفته دیگر برگزار می‌شود.

رییس جمهور فرانسه که در حال حاضر از محبوبیت اندکی برخوردار است و نخستین رییس جمهور در تاریخ معاصر فرانسه است که برای دور دوم ریاست جمهوری نامزد نشد، در تلویزیون فرانسه گفت پیروزی نامزد راست افراطی فرانسه را به خطر می اندازد: "ساختار فرانسه، اتحاد فرانسه، عضویتش در اتحادیه اروپا و جایگاهش در جهان در خطر است."

حمایت اولاند از امانوئل مکرون با توجه به محبوبیت کم اولاند ممکن است چندان به نفع امانوئل مکرون نباشد چرا که به مردم یادآوری می‌کند او پیش از این مشاور نزدیک و وزیر دولت اولاند بوده است.

پس از اعلام نتایج اولیه شمارش آرا و پیش از اعلام قطعی نتایج، فرانسوا فیون نخست وزیر سابق و نامزد حزب محافظه کار راست جمهوریخواهان - که در رای‌گیری سوم شد- بلافاصله از هوادارانش خواست تا در دوم به نفع امانوئل مکرون رای دهند.

بنو آمون نامزد حزب سوسیالیست، حزب فرانسوا اولاند، هم که در رای گیری پنجم شد، حمایت خود را از امانوئل مکرون اعلام کرد و از مردم فرانسه خواست به او رای دهند.

اما در میان نامزدهای اصلی، ژان لوک ملانشون نامزد حزب چپ افراطی "فرانسه تسلیم‌ناپذیر"، که دیروز چهارم شد، تا به حال از حمایت از هر دو نامزد خودداری کرده است. او دیروز پس از رای‌گیری به هر دو نامزد انتخاب شده حمله کرد و گفت هر دوی آنها می خواهند شرایط را همین طور که هست نگه دارند: "صاحبان رسانه و سرمایه جشن گرفته‌اند. هیچ چیز برای آنها بهتر از این نیست که در دور دوم دو نامزدی با هم رقابت کنند که می‌خواهند نهادهای مستقر همانطور که هستند باقی بمانند."

با این حال مارین لوپن و حزب او امیدوارند دستکم بخشی از آراء طرفداران ملانشون را که هواداران زیادی در بین جوانان دارد، در دور دوم به خود اختصاص دهد. هر دو نامزد از مخالفان سرسخت جهانی شدن هستند و هیچکدام گرایشی به اتحادیه اروپا ندارند.

استیو بریوآ، نایب رییس جبهه ملی گفت طرفداران ملانشون "خارج از سیستم" و "رای دهندگان عصبانی هستند. آنها می‌توانند با ما موافق باشند."

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها در دور دوم انتخابات امانوئل مکرون با ۶۲ درصد آرا بر لوپن غلبه خواهد کرد.

با این حال حزب مکرون درباره خطر مسلم دانستن پیروزی در دور دوم هشدار داد. ریشار فران دبیر کل حزب "رو به جلو"، حزب مکرون امروز گفت: "ما باید متواضع باشیم. ما هنوز برنده انتخابات نشده‌ایم و باید مردم را متحد کنیم تا پیروز شویم."

رسیدن جبهه ملی به دور انتخابات یک بار دیگر در سال ۲۰۰۲ اتفاق افتاد و ژان ماری لوپن، پدر لوپن که در آن زمان رهبر حزب بود، در عین شگفتی به دور رسید اما در رقابت با ژاک شیراک شکست سختی خورد و کمتر از ۱۸ درصد آرا را به دست آورد.

در آن زمان تمام احزاب و نامزدهای شکست خورده در دور اول از شیراک حمایت کردند تا از ریاست جمهوری ژان ماری لوپن جلوگیری کنند.

انتخابات فرانسه پس از همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا باعث بی‌ثباتی و تلاطم سیاسی دمکراسی‌های غربی شد و بسیاری منتظرند ببینند آیا فرانسه به نامزدی تندرو رای خواهد داد و اتحادیه اروپا را متلاطم‌تر خواهد کرد یا امانوئل مکرون که بشدت طرفدار اتحادیه اروپا است با پیروزی خود ثبات و آرامش بیشتری به این اتحادیه خواهد داد.

این نخستین بار در شصت سال گذشته است که احزاب اصلی چپ و راست فرانسه در دوم انتخابات ریاست جمهوری -که ۱۷ اردیبهشت (هفت می) برگزار می‌شود-نامزد ندارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.