مناظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چند روز دیگر انجام می شود، مناظراتی که قطعا در تصمیم گیری آرای خاکستری نقش تعیین کننده ای خواهد داشت اما این فقط مردم نیستند که برای مناظرات تلویزیونی لحظه شماری می کنند بلکه نامزدها نیز می خواهند در این رویارویی کلامی، خود را نشان دهند تا سبد رأی خود را سنگین تر کنند.

برهمین اساس حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه اسلامی می گوید: نامزدهایی که الان نخودی تلقی می شوند دیگر آن زمان نمی توان به هیچ وجه آنها را نخودی تلقی کرد چون ممکن است به عامل تعیین کننده ای تبدیل شوند و مردم به یکباره از دو جریان یاد شده به سمت نامزد سوم تغییر گرایش بدهند.

مشروح گفتگوی نامه نیوز با عضو ارشد حزب موتلفه را در ادامه بخوانید؛

***

از روز فردا تبلیغات تلویزیونی و رادیویی نامزدهای ریاست جمهوری شروع می شود، آیا موتلفه تصمیمی دارد وارد طراحی و مکانیزمی شود که نهایتا یکی از میان میرسلیم، قالیباف و رئیسی در صحنه انتخابات بمانند؟

آقای میرسلیم به عنوان نامزد حزبی موتلفه باید روند تبلیغاتی خودش را تا پایان انتخابات ریاست جمهوری طراحی کنند اما بعد از مناظرات، شورای مرکزی حزب براساس بررسی هایی که انجام می دهد تصمیم می گیرد.

یعنی حزب موتلفه بعد از مناظرات امکان دارد وارد مکانیزمی شود که یکی از 3 نامزد اصولگرا نهایتا در صحنه بمانند؟

آن وقت نیازمند ائتلاف حزب با جاهای دیگری است که همان زمان تصمیم گیری می شود چون احتمال دارد بعد از مناظرات جمنا مصلحت بداند که هر دو نامزدش در صحنه رقابت بمانند و انتخابات به دور دوم بکشد. در واقع اگر آقای قالیباف و آقای رئیسی در صحنه انتخابات بمانند حتما آقای میرسلیم هم خواهد ماند.

با این اوصاف انتخابات را یک مرحله ای می بینید یا دو مرحله ای؟

احتمال دو مرحله ای شدن انتخابات خیلی زیاد است چون الان هیچ نامزدی بالای ۵۰ درصد نصاب آرا را ندارد.

الان آرای سلبی و ایجابی فعال شدند و هنوز وضعیت آرای خاکستری مشخص نیست.

بله همین طور است. براساس نظرسنجی ها ۳۵ درصد مردم تصمیم گرفتند به چه کسی رأی بدهند اما ۶۵ درصد دیگری که گفتند در انتخابات شرکت می کنند نامزد مورد نظر خود را انتخاب نکردند و منتظر مشاهده مناظرات هستند.

آقای میرسلیم الان جدی ترین رقیب خود را چه کسی می داند؟

او جدی ترین رقیب خود را آقای روحانی می داند. بقیه از نظر او رقیب تلقی نمی شوند.

برای آنکه آقای میرسلیم طبق گفته خودشان به پدیده انتخابات بدل شوند و آقای قالیباف و آقای رئیسی به این فکر بیفتند که به نفع او کنار بروند باید یکسری علامی را از خود نشان دهد تا مردم بین نامزدهای حاضر در صحنه نام آقای میرسلیم را داخل صندوق های رأی بیاندازند. چه پیش بینی در این زمینه شده است؟

آقای میرسلیم آن را در ارائه برنامه و اثبات خودش دنبال می کند، نه در نفی و تعرض به آقایان رئیسی و قالیباف.

اصلا چرا مردم باید به میرسلیم رأی بدهند و به قالیباف و رئیسی رأی ندهند، این ذهنیت زمانی شکل می گیرد که یک مرزبندی و خط تمایزی بین آنها وجود داشت باشد؛ غیر از این است؟

باید همین وجه تمایزات در مناظرات مشخص شود. هر کس برنامه عملیاتی تر و مناسب تری را ارائه داد مردم به سمت او گرایش پیدا می کنند.

به نظر شما دو قطبی اصلی انتخابات بین چه کسانی شکل می گیرد؟

الان هیچ دوقطبی متصور نیست چون مناظرات انجام نشده نمی شود روی چنین دوقطبی حسابی باز کرد. هیچ کدام از نامزدها درصد آرایشان طوری نیست که یک قطب تلقی شوند اما در سطح کلان آقایان رئیسی، قالیباف و میرسلیم در برابر آقایان روحانی و جهانگیری هستند.

فکر نمی کنید نامزدهای اصولگرا همچون سال 92 یک نقد درون گفتمانی مقابل دوربین های تلویزیون به همدیگر انجام دهند؟

آنچه مورد تأکید هر سه آقایان است، این است که در این مرحله هنگام مناظرات نقد درون گفتمانی نداشته باشند.

الان برخی تحلیلگران سیاسی نامزدها را اینگونه تقسیم بندی می کنند که آقای روحانی و جهانگیری را یک ضلع رقابت انتخابات ریاست جمهوری قرار می دهند و آقایان رئیسی و قالیباف را هم در ضلع مقابل آنها ترسیم می کنند برای آقایان میرسلیم و هاشمی طبا نیز نقش صحنه پرکنی قائلند، آیا این تحلیل ها را شنیدید؟

بله به نظر نمی رسد این تحلیل ها خیلی منطبق بر واقع باشد. اگر ما یک روانشناسی رأی مردم را ملاک قرار دهیم، می بینیم مردم از دوقطبی های انتخاباتی خسته شده اند. معتقدم زمان مناظرات نامزدها، آقایان جهانگیری و قالیباف ایفاگر نقش مدافع و مهاجم هستند و آقایان روحانی و رئیسی مقداری در حاشیه قرار می گیرند. در چنین صحنه ای مردم به سمت فرد ثالث بیشتر گرایش پیدا می کنند بنابراین نامزدهایی که الان نخودی تلقی می شوند دیگر آن زمان نمی توان به هیچ وجه آنها را نخودی تلقی کرد چون ممکن است به عامل تعیین کننده ای تبدیل شوند و مردم به یکباره از دو جریان یاد شده به سمت نامزد سوم تغییر گرایش بدهند. نامزدی که سالم تر، ادعاهایش منطبق بر واقعیت و دارای عقبه تشکیلاتی باشد.

آقای ولایتی سال 92 در یک مقطعی از انتخابات به این جمع بندی رسید که رئیس جمهور نمی شود اما نقشی ایفا کرد که در رئیس جمهور شدن آقای روحانی تأثیرش غیرقابل کتمان است، آیا آقای میرسلیم در یک مقطع تعیین کننده به نفع آقای قالیباف یا آقای رئیسی ایفاگر چنین نقشی خواهد بود؟

به نفع آقای قالیباف که فکر نمی کنم آقای میرسلیم چنین تصمیمی را بگیرد ولی به نفع آقای رئیسی ممکن است چنین تصمیمی را براساس نظر حزب بگیرد.

عامه مردم آقای میرسلیم را نمی شناسند و امروز خیلی از روی عکس ها و تصاویری که در رسانه های مختلف منتشر می شود سعی می کنند شخصیت شناسی انجام دهند. با افراد متعددی که برخورد داشتم معتقدند آقای میرسلیم شخصیتی جدی، خشن، عبوس و زود از کوره در برویی است، آیا فکری کردید در برنامه های مناظره ای که این تصویر ذهنی عمومی 180 درجه عوض شود؟

در اینکه آقای میرسلیم شخص جدی است تردیدی نیست اما چهره جدی بودن دلیلی بر خشن یا عبوس بودن آقای میرسلیم نمی شود. در برنامه های مناظره ای قرار است طبق مشاوره هایی که داده شده، آقای میرسلیم در جملاتی که به کار می گیرد یا صحبت هایی که مطرح می کند دقت لازم را به کار برد. حتی در ادبیاتی که استفاده می کند سعی بر این است که از حالت آکادمیک و دانشگاهی خارج شود و حالت مردمی تر پیدا کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.