به گزارش نامه نیوز، دویچه وله در گزارشی در این باره می نویسد: رئیس جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران ۱۹ می (۲۹ اردیبهشت) انتخاب می شود. در ادامه نگاهی داریم به ۶ نامزد حاضر در این انتخابات.

شانس حسن روحانی برای دوباره رئیس جمهور شدن

روحانی ۶۸ ساله به نظر می رسد بهترین شانس برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ایران را داشته باشد. نه به این خاطر که همواره روسای جمهور ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برای ۲ دوره متوالی در قدرت بودند بلکه به این خاطر که روحانی از حمایت قابل توجهی از سوی جوانان ایرانی برخوردار است.

روحانی علی رغم این حقیقت که نتوانست بخشی از وعده هایش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۳ ماند آزادی بیشتر، ازادی زندانیان سیاسی و فراهم کردن برابری برای زنان را عملی کند اما از حمایت قابل توجهی در میان جوانان ایرانی، به ویژه شهروندان تحصیلکرده شهرنشین برخوردار است.

۷۰ درصد از مردم ایران در شهر زندگی می کنند و از اینکه کشورشان در مسیر تغییر رویکرد در قبال غرب است خوشحال هستند. توافق هسته ای ایران با اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان این کشور را از انزوای سابق خارج کرد.

روحانی می تواند روی حمایت میانه روها و اصلاح طلبان حساب کند چرا که میانه روها و اصلاح طلبان ظرفیت این را دارند که حامیان و رای دهندگان خود را در حمایت از روحانی بسیج کنند. همانطور که در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۶ این اقدام را صورت دادند.

انتظار می رود روحانی تبلیغات انتخاباتی اش را بر پیام حمایت از توافق هسته ای متمرکز کند. پیش بینی می شود همچنین روحانی بسیاری از وعده های خود در انتخابات ۲۰۱۳ مانند آزادی بیشتر و حقوق زنان را تکرار کند.

ابراهیم رئیسی؛ نامزد پیشتاز اصولگرایان

رئیسی ۵۷ ساله یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران است که پیش بینی می شود نامزد پیشتاز اصولگرایان در این رقابت ها و خطرناک ترین رقیب روحانی باشد. رئیسی ریاست نهاد استان قدس رضوی را از ابتدای سال ۲۰۱۶ برعهده دارد. ابراهیم رئیسی وعده مبارزه با بیکاری و فساد و همچنین توجه به فقرا را داده است. وی به طور مرتب به خانواده های فقیر سر می زند. و تصاویر زیادی هنگام کمک وی به خانواده تنگ دست در ایران منتشر شده است. رئیسی همچنین میهمان موردعلاقه صداو سیمای ایران است.

محمدباقر قالیباف؛ یک کاندیدای جنجالی

این برای سومین بار است که محمدباقر قالیباف شهردار تهران نامزد ریاست جمهوری ایران می شود. در سال ۲۰۰۵ وی در مقابل محمود احمدی نژاد شهردار وقت تهران قرار گرفت و شکست خورد. پس از آن وی جایگزین احمدی نژاد شد و شهردار تهران شد. قالیباف بار دیگر درانتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۳ شرکت کرد و در مقابل روحانی شکست خورد.

در شرایط کنونی، قالیباف یکی از جنجالی ترین سیاستمداران ایران است. اتهاماتی در زمینه املاک نجومی، حقوق های نجومی و بدهی شهر تهران متوجه شهردار تهران است.

مصطفی میرسلیم و یک سوال اقتصادی

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۹۹۲-۱۹۹۷) نخستین نامزدی بود که در ۱۱ آوریل در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. میرسلیم اعلام کرد که آماده است سکون اقتصادی ایران را پایان دهد، فرصت های شغلی جدیدی ایجاد کند و سطح تولید را افزایش دهد.

با این حال، میرسلیم ۷۰ ساله باید توضیح دهد که چگونه می خواهد بهره وری کشور را بدون وابستگی به نفت افزایش دهد.

اسحاق جهانگیری؛ یک کاندیدای اصلاح طلب

جهانگیری اکنون به عنوان معاون رئیس جمهور ایران در دولت حضور دارد. وزیر سابق صنعت و معدن در دولت محمد خاتمی یکی از مهمترین سیاستمداران جبهه اصلاح طلبان در ایران است.

مصطفی هاشمی طبا و دومین کاندیداتوری

هاشمی طبا، معاون رئیس جمهور ایران در دوران تاثیرگذار ریاست جمهوری علی اکبر هاشمی رفسنجانی بود، سیاستمدار ایرانی که در ژانویه گذشته درگذشت.

هاشمی طبا، یک سیاستمدار اصلاح طلبان است و برای دومین بار است که در انتخابات حضور پیدا می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.