به گزارش ایسنا، سازمان یونسکو ۲۳ آوریل را به عنوان «روز جهانی کتاب» نام‌گذاری کرده است. این روزها کتاب‌ها دیگر مانند گذشته تنها به عنوان ابزار ارتباطی انسان‌ها و راهی برای انتقال افکار شناخته نمی‌شوند. آن‌ها همچنین به عنوان نماد و آثار هنری در مجموعه‌های گران‌قیمت کلکسیونرها به چشم می‌خورند. استفاده از نسخه‌های دیجیتالی نیز روز به روز افزایش پیدا می‌کند و خطر فراموش شدن، کتاب‌های چاپی را تهدید می‌کند.

سازمان یونسکو در سال ۱۹۹۵ برای حمایت از کتاب‌های چاپی روز ۲۳ آوریل را به نام «روز جهانی کتاب» نام‌گذاری کرد. تاریخچه ۲۳ آوریل به سنتی اسپانیایی برمی‌گردد؛ در این روز «سنت‌ جورج» در منطقه کاتالونیا، کتاب و شاخه‌ای رُز به دیگران هدیه می‌داد.

۲۳ آوریل همچنین سال‌روز درگذشت «ویلیام شکسپیر» و «میگوئل دو سروانتس» دو تن از بزرگ‌ترین چهره‌های ادبی جهان است. «دویچه‌ وله» به همین مناسبت هشت کتاب رکورددار جهان را معرفی کرده است.

گران‌قیمت‌ترین کتاب جهان

زمانی که کتاب «قوانین آروندل» لئوناردو داوینچی در سال ۱۹۹۴ در حراجی «کریستی» نیویورک به فروش گذاشته شد، پیش‌بینی می‌شد قیمت این اثر حداقل عددی هفت‌رقمی باشد. در پایان حراجی، این کتاب به قیمت ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار چوب حراج خورد. خریدار این کتاب، ثروتمندترین مرد جهان یعنی «بیل‌ گیتس» بود.

«قوانین آروندل» مجموعه‌ یادداشت‌هایی است که «لئوناردو داوینچی» بین سال‌های ۱۴۸۰ و ۱۵۱۸ نوشته است. این کتاب شامل چندین رساله مختلف درباره موضوعاتی چون مکانیک یا هندسه می‌شود. نام این کتاب برگرفته از «ارل آروندل»، فردی است که آن را در دهه ۱۶۳۰ در اسپانیا پیدا کرد.

قدیمی‌ترین کتاب چاپ‌شده جهان

شش قرن پیش از این‌که «گوتنبرگ» انجیل را به چاپ برساند، در سال ۸۶۸ پس از میلاد یک تکنیک چاپ دیگر در چین اختراع شده بود. نسخه چینی «الماس سوترا» در واقع لقب قدیمی‌ترین کتاب چاپی جهان را یدک می‌کشد. این کتاب دربردارنده گفت‌وگوهایی بین بودا و یکی از شاگردانش است. حروف و تصاویر این کتاب روی ورقه‌هایی از چوب حک و رنگ شده‌ و سپس به کاغذ انتقال داده شده‌اند.

کوچک‌ترین کتاب جهان

می‌توانید آن را ببینید؟ کوچک‌ترین کتاب جهان ۰.۷۵ در ۰.۷۴ میلیمتر است. این کتاب که «گل‌های فصول» نام دارد، در ژاپن تولید شده و شامل ۲۲ صفحه است. تصاویر بسیار ریزی از گل‌ها به همراه نام آن‌ها در ابعاد ۰.۰۱ میلیمتر در این کتاب چاپ شده است. «توپان»، ناشر این کتاب، از تکنیک‌هایی که در چاپ اسکناس به کار می‌رود برای خلق این کتاب کوچک استفاده کرده است.

پرمخاطب‌ترین کتاب جهان

انجیل پرمخاطب‌ترین کتاب جهان است. تعداد نسخه‌های موجود کتاب مقدس مسیحیان را تنها می‌توان به صورت تقریبی تخمین زد، اما با این حال کتاب رکوردهای جهانی گینس نوشته است که تعداد انجیل‌های موجود در جهان بین دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا پنج میلیارد جلد است. براساس گزارش انجمن انجیل جهان، سالانه ۲۰ میلیون انجیل به چاپ می‌رسد. این کتاب تاکنون به بیش از ۲۵۰۰ زبان ترجمه شده است.

پرمخاطب‌ترین رمان جهان

«دن کیشوت» شاهکار ادبی «میگوئل دو سروانتس» طی ۴۰۰ سال گذشته الهام‌بخش هنرمندان بسیاری همچون «ریچارد اشتراوس» موسیقیدان و «پابلو پیکاسو» نقاش بزرگ اسپانیایی و خالق سبک کوبیسم بوده است. ماجراهای شوالیه‌ای نغزگویی به نام «دون کیشوت» و همراه او «سانچو پانزا»، تاکنون ۵۰۰ میلیون بار تجدید چاپ شده است. این در حالی است که تمام هفت جلد رمان‌های «هری پاتر» ۴۰۰ میلیون جلد فروش داشته‌اند.

طولانی‌ترین کتاب جهان

مجموعه کامل «داستان‌های خانم مارپل» نوشته «آگاتا کریستی» ۳۲ سانتی‌متر قطر دارند و وزن آن‌ها به هشت کیلوگرم می‌رسد. داستان‌های کارآگاهی «کریستی» در کل ۴۰۳۲ صفحه هستند و در آن‌ها ۳۲ مورد دزدی، قتل و دیگر جرم‌ها اتفاق می‌افتد.

اسرارآمیزترین کتاب جهان

وقتی درباره دست‌نوشته «وُینیچ» صحبت می‌شود، محققان به هیجان می‌آیند. این دست‌نوشته به زبانی نوشته شده که هیچ‌کس آن را بلد نیست. در این کتاب تصاویر کنجکاوی‌برانگیزی همچون گونه‌های گیاهی ناشناس با مجموعه‌ای از نی‌قلم‌ها کشیده شده‌اند. قدمت این کتاب به قرن پانزدهم برمی‌گردد و زمانی متعلق به پادشاه «رادولف دوم» بوده است. برخی معتقدند این کتاب خاصیت جادویی دارد.

این کتاب به نام «ویلفرید ووینیچ» که اولین‌بار آن را در سال ۱۹۱۲ معرفی کرد، نام‌گذاری شده است. این دست‌نوشته در مجموعه‌ای از کتاب‌هایی بود که به فرقه یسوعین ایتالیا تعلق داشت و «ووینیچ» آن‌ها را در سال ۱۹۱۲ در معرض دید عموم قرار داد.

گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره موضوع و نویسنده این دست‌نوشته‌ها وجود داد. مدت‌ها تصور می‌شد این اثری است از «راجر بیکن»، راهب قرن سیزدهم انگلیسیِ وابسته به فرقه فرانسیس مقدس که علاقه‌اش به کیمیاگری و جادوگری او را به زندان کشاند. اما این نظریه وقتی رد شد که آزمایش‌های کربن نشان داد تاریخ نگارش این کتاب بین ۱۴۰۴۰ تا ۱۴۳۸ میلادی است. برخی هم معتقدند «لئوناردو داوینچی» نابغه و هنرمند بزرگ ایتالیایی، این کدها را برای فرار از دادگاه تفتیش عقاید نوشته و یا این‌که بیگانگان فضایی پیش از ترک زمین این کتاب را جا گذاشته‌اند.

پرکارترین نویسنده جهان

«لافایت ‌رونالد هابارد» که بیشتر به عنوان پدر مکتب علم‌گرایی شناخته می‌شود، نویسنده‌ای است که بیشترین تعداد کتاب به چاپ‌رسیده در جهان را دارد. کتاب رکوردهای جهانی گینس تعداد آثار «ال رون هابارد» را ۱۰۸۴۴ جلد برشمرده است. او همچنین رکورد بیشترین تعداد کتاب‌های صوتی در جهان را نیز در دست دارد. نویسنده آمریکایی ژانر علمی-تخیلی با نوشتن رمان‌های عامه‌پسند کار خود را شروع کرد، اما پس از آن به نگارش آثار غیرداستانی برای موسسه علم‌گرایی روی آورد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.