جان ماتیس که در پی حمله اخیر طالبان به یک پایگاه نظامی افغانستان که منجر به کشته شدن بیش از ۱۴۰ تن از نظامیان این کشور شد روز دوشنبه با تهدید روسیه در کابل گفت:کشورش با برخورداری از حمایت کشور‌های عضو ناتو با مسکو بخاطر حمایت از نیروهای طالبان برخورد خواهد کرد.

وی طی این سفر که آخرین مقصد از سفر او به خاورمیانه و آفریقا است علاوه بر اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و مالکوم ترنبال نخست وزیر استرالیا با جان نیکلسون فرمانده ارشد آمریکایی نیروهای ناتو در این کشور دیدار کرده است.
نیکلسون اوائل سال جاری در سنای آمریکا گفته بود که برای تسلط بر اوضاع افغانستان به نیروهایی به مراتب بیشتر از 8 هزار و 400 نظامی مستقر در این کشور نیاز خواهد داشت.
بر اساس ادعای برخی از مقامات آمریکایی که نخواستند نام آن‌ها فاش شود گفتند که طالبان در ماه‌های اخیر از کمک های گسترده تسلیحاتی از جانب روسیه برخوردار شده اند و نیکلسون نیزدر اظهارات ماه ژانویه گذشته خود چنین ادعاهایی را تکرار کرد و گفت که گزارش های متعددی دال بر کمک های تسلیحاتی روسیه به نیروهای طالبان در اختیار دارد.
وزیر دفاع آمریکا در سخنان امروز خود با اشاره به این ادعاهای فرمانده نیروهای آمریکایی، کمک های نظامی روسیه به افغانستان را نقض مقررات بین المللی خواند و اضافه کرد: ما مجبور خواهیم بود که با روسیه رودررو شویم.
نیروهای آمریکایی در اوائل ماه جاری در حمله به یکی از مواضع داعش در افغانستان از بزرگترین بمبی که در زرادخانه های آمریکایی وجود داردو به 'مادر همه بمب ها' موسوم شده استفاده کردند.
همین نیروها مدعی شده اند که از اوایل ماه مارس امسال تا‌کنون موفق شده اند 538 تن از نیروهای این تشکیلات را از میان برده و شمار نیروهای داعش را از 3 هزار تن در سال 2015 به 800 جنگجو کاهش دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.