به گزارش تسنیم به نقل از "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، دولت آلمان انتقاد شدیدی به اعدام بحث برانگیز یک زندانی در ایالت آرکانزاس آمریکا وارد کرد.

نخستین مورد اعدام در ایالت آرکانزاس آمریکا از سال ۲۰۰۵، شب گذشته و در چارچوب اجرای حکم اعدام شماری از مجرمان پیش از مهلت انقضای داروی مورد استفاده در تزریق مرگبار اعدام مجرمان در تاریخ ۳۰ آوریل،‌ اجرا شد.

اعدام لیدل لی نخستین مورد از سال ۲۰۰۵ در ایالت آرکانزاس بود که ساعت ۲۳ و ۵۶ دقیقه پنجشنبه اجرا شد.

لیدل لی ۵۱ساله کمتر از یک ساعت پس از قتل همسایه خود و خرج حدود ۳۰۰ دلار از پول‌هایی که از همسایه‌اش سرقت کرده بود، دستگیر و بهاتهام قتل در سال ۱۹۹۳ به اعدام محکوم شد.

تا پایان ماه آوریل قرار است چند نفر دیگر در ایالت آرکانزاس آمریکا اعدام شوند چرا که تاریخ انقضای یک ماده مورد استفاده در این اعدام منقضی می شود.

در ایالات متحده مواد مرگبار برای تزریق کشنده در اعدام ها بسیار کمیاب است زیرا بسیاری شرکت های داروسازی اروپایی از ارائه این دارو به آمریکا اجتناب می کنند. از این رو فرماندار این ایالت با دستوری بزرگترین موج اعدام ها در ایالات متحده در ۴۰ سال گذشته را در دستور کار قرار داده تا تاریخ انقضای این ماده مرگبار تمام نشود. این تصمیم باانتقادها و اعتراضات گسترده جهانی روبرو شده است.

سازمان عفو بین الملل از این ایالت آمریکا توقف این گونه اعدام ها را خواستار شده است.

"مارتین شفر"، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان امروز (جمعه) در برلین در این باره اظهار داشت که ما با نگرانی جدی به شرایط دشوار این اعدام می نگریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان همچنین گفت آلمان همراه با شرکای خود در اتحادیه اروپا در یک درخواست کتبی تجدید نظر به فرماندار آرکانزاس درخواست کردند که مجازات در مجموع هشت محکوم به اعدام دیگر در این ایالت به نوع دیگری از مجازات تغییر یابد.

همچنین "پیتر ویتیگ"، سفیر آلمان در واشنگتن نیز در نامه ای به فرماندار ایالت آرکانزاس با اشاره به اعدام یک نفر در این ایالت تاکید کرد که در هر صورت در این مورد متاسفانه (درخواست تجدید نظر) با موفقیتی همراه نبود.

شفر همچنین تاکید کرد که در هر صورت دولت آلمان از جدی بودن ارتکاب جرم عمد آگاه است. وی ضمن همدردی با قربانیان این جرم انجام شده با این حال مجازات اعدام را یک فرم بی رحمانه و غیرانسانی مجازات دانسته و خواستار لغو آن شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.