به گزارش ایرنا، اوغوزخان آک ینر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار آناتولی بیان کرد: اقدام ترکیه در راستای اکتشاف منابع جدید گاز طبیعی و نفت در حوزه دریای مدیترانه باعث تغییر موازنه در منطقه خواهد شد.

وی با اشاره به عکس العمل گسترده بین‌المللی در پی ماموریت یافتن یک فروند کشتی اکتشافی از سوی برات آلبایراک وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه برای اکتشاف منابع جدید گاز طبیعی و نفت در حوزه دریای مدیترانه، در مورد واکنش بخش روم نشین قبرس جنوبی نیز گفت: قبرس جنوبی فعالیت اکتشاف ترکیه در دریای مدیترانه را برای امنیت و صلح در منطقه مخاطره آمیز می داند.
وی افزود: ترکیه با اقدام به اکتشاف منابع هیدورکربن موجود در مدیترانه، مناطقی را که قبرس جنوبی به شکل غیرقانونی و با مشارکت برخی شرکت های آمریکایی، قطری، نروژی و ایتالیایی تصاحب کرده است، به دست خواهد آورد.
آک ینر اظهار کرد: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات قبرس، آنها این مناطق را از دست خواهند داد و قبرس جنوبی گسترش فعالیت های خود در حوزه جنوبی این جزیره را که پیش بینی می شود دارای ۲۰۰ میلیارد متر مکعب ذخایر گاز طبیعی است، به تاریخ دیگری موکول خواهد کرد و در صورت کشف منابع جدید از سوی ترکیه، تمامی موازنه ها در منطقه تغییر خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، دولت ترکیه عملیات اکتشاف در دریاهای سیاه و مدیترانه را به وسیله دو کشتی مجهز به فناوری های بررسی لرزه نگاری بازتابی دو و سه بعدی آغاز کرده است.
ترکیه در بخش ترک نشین قبرس برای اکتشاف نفت و گاز حفاری می کند و گفته می شود که هزینه اکتشاف و استخراج منابع نفت و گاز در آبهای بین المللی مدیترانه بیش از۳۰۰ میلیون دلار است.
اقدام بخش یونانی نشین جزیره قبرس در عملیات اکتشاف منابع نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه و توافق دولت این بخش با رژیم صهیونیستی در این زمینه و واگذاری عملیات حفاری و اکتشاف به شرکت آمریکایی نوبل با واکنش و تهدیدهای ترکیه رو به رو شد، ولی آنکارا به رغم اقدام مقابله به مثل، نتوانست مانع حفاری مشترک دو طرف در شرق دریای مدیترانه شود.
ترکیه مدعی است که منابع زیر زمینی موجود در سواحل قبرس در دریای مدیترانه متعلق به هر دو بخش ترک و یونانی نشین جزیره است و این بخش نمی تواند راسا در این زمینه تصمیم گیری کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.