به گزارش ایرنا، مازیار یزدانی روز جمعه در مراسم آغاز عملیات اجرایی کمربند ریلی شادمهر - سالار در تربت حیدریه افزود: این اقدام در راستای تحقق سند چشم انداز ۲۰ ساله انجام می شود.


وی اظهار کرد: بر این اساس باید 30 درصد حمل و نقل بار در کشور توسط خطوط ریلی انجام شود که در این راستا هر سال شاهد افزایش طول ریل گذاری خواهیم بود.

وی گفت: پیش بینی می شود امسال 62 میلیون تن بار توسط راه آهن حمل شود.

یزدانی افزود: از دیگر برنامه ها برای تحقق سند چشم انداز، 2 خطه کردن مسیرها و اصلاح واریانت ها (تغییر مسیر نقشه یا اصلاح مسیر) است که در این ارتباط اجرای پروژه در 2 هزار کیلومتر با تخصیص 43 هزار میلیارد ریال تعریف و آغاز شده و 800 کیلومتر آن امسال به پایان می رسد.

مدیرکل راه آهن شرق کشور نیز در این مراسم گفت: پروژه کمربند ریلی شادمهر - سالار با هدف کاهش مسیر با هزینه هزار و 200 میلیارد ریال طی یک سال توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران و سرمایه گذاری سه شرکت خصوصی اجرا می شود.

محمد ابراهیم اقبالی با بیان اینکه بخش اعظم این پروژه در تربت حیدریه قرار دارد، افزود: شهرستان های مه ولات، خواف و رشتخوار نیز در این مسیر واقع شده اند.

وی اظهار کرد: با اجرای پروژه مزبور مسیر 100 کیلومتری تربت حیدریه به خواف 30 کیلومتر کوتاهتر خواهد شد.

وی طول خط آهن شرق کشور را هزار کیلومتر عنوان کرد و گفت: بزرگترین ناحیه راه آهن جمهوری اسلامی ایران با مرکزیت شهر طبس است که در سال 84 افتتاح شده و هم اکنون در بین 19 ناحیه راه آهن کشور رتبه سوم بارگیری را دارد.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم خواستار تقویت نگاه دولت به منطقه شرق کشور شد و گفت: 2 بانده شدن مسیر ریلی تربت حیدریه به خواف در دست اجراست و مجلس شورای اسلامی نیز اتصال این منطقه به راه آهن چابهار را با جدیت پیگیری می کند.

سعید باستانی افزود: با توجه به اهمیت حمل و نقل بار در منطقه شرق کشور، اتصال راه آهن چابهار به استان های خراسان جنوبی و خراسان رضوی ضروری است.

معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز گفت: هر چند به دلیل محدودیت منابع مالی برخی ماموریت های دولت یازدهم کاهش یافته اما در حوزه عمرانی نه تنها توقفی در اجرای پروژه ها صورت نگرفته بلکه پروژه های جدید نیز تعریف شده است.

احمدعلی موهبتی افزود: این امر نشان دهنده نگاه عدالت خواهانه دولت می باشد که توجه خود را به نقاط کمتر برخوردار معطوف کرده است.

مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.