به گزارش تسنیم، بر اساس اطلاعات خبرگزاری «رویترز»، سرویسهای اطلاعاتی آمریکا شواهدی در اختیار دارند که نشان می دهد در سال ۲۰۱۶ موسسه تحقیقات راهبردی روسیه اسنادی را تهیه کرده که کاملا پایه و اساس «دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا» را مورد تایید قرار داده است.

کارشناسانی که روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» با آنها در این باره صحبت کرده است، معتقدند برای اقدامات اطلاعاتی که در آنها سرویسهای امنیتی آمریکا، مسکو را متهم می کنند، هیچ طرح خاصی هم مورد نیاز نبوده که نیاز به این موسسه تحقیقاتی باشد.

رویترز به نقل از چندین منبع خبری ناشناس خود در سرویسهای اطلاعاتی-امنیتی آمریکا خبر داد که موسسه تحقیقات راهبردی روسیه اسنادی را تهیه کرده که طبق ادعای آمریکایی ها، پایه و اساس «دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ آمریکا» در آنها مشخص شده است.

بر اساس اطلاعات سرویسهای اطلاعاتی آمریکا، این موسسه در سال ۲۰۱۶ دو سند تهیه کرده که هدف از آنها کمک به پیروزی "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری کنونی آمریکا در انتخابات و همچنین آسیب رساندن به اعتماد رای دهندگان آمریکایی به سیستم انتخاباتی در این کشور بود. این مقامات آمریکایی که خواسته اند نامشان فاش نشوند، اصلا بیان نکرده اند که این اطلاعات را از چه طریق بدست آورده اند.

در خود موسسه تحقیقات راهبردی روسیه، اطلاعات مربوط به دست داشتن احتمالی این تشکیلات در انتخابات آمریکا به درخواست کاخ کرملین، را موضوع چندان جدی نمی دانند. یکی از اعضای این موسسه تنها گفت: «متاسفانه افزایش اخیر حملات به روسیه در نتیجه عدم درک درست از واقعیات موجود است.»

این در حالی است که در سایت رسمی موسسه تحقیقات راهبردی روسیه بسرعت درخواست "میخائیل فرادکوف" ریاست این تشکیلات منتشر شده که در آن گفته شده: «کارشناسان این موسسه، برغم تجربه حرفه ای خود، از قبل خود را برای مقابله با چنین جنگ اطلاعاتی آماده نکرده بودند و بار دیگر ما شاهد مطرح شدن «نفوذ روسیه در مبارزات انتخاباتی در آمریکا هستیم.»

کاخ کرملین نیز نسبت به اتهام دوباره واشنگتن به مسکو اینچنین واکنش نشان داد. "دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه روز پنج شنبه فقط اعلام کرد که بطور کلی اطلاعات که به نقل از «منابع نامشخص» عنوان شده باشند، ارزش تفسیر کردن را ندارند.

موسسه تحقیقات راهبردی روسیه در سال ۱۹۹۲ و به دستور "بوریس یلتسین" و به منظور تجزیه و تحلیل واقع بینانه و دقیق پیرامون رویدادهای جهانی و ارائه راهکارهایی برای مقابله با آنها بر اساس منافع ملی فدراسیون روسیه، پایه گذاری شد و اعضای آن شامل سیاستمداران و کارشناسان برجسته و اساتید دانشگاه روابط بین الملل زیر نظر وزارت امور خارجه روسیه هستند که مرکز تحقیقات روابط روسیه و ناتو، مرکز تحقیقات قلمرو حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی سابق، مرکز روابط روسیه و جهان اسلام و مرکز ویژه چین، زیر نظر آن فعالیت دارند. فعالیت این موسسه شبیه مرکز تحقیقاتی «رند» (RAND) در آمریکاست که سطح بسیار بالای کارشناسی خود را حفظ کرده است.

برای دخالت در انتخابات آمریکا طرح خاصی لازم نبوده

"ایوان کوریلا" استاد دانشگاه اروپایی سنت پترزبورگ معتقد است، برغم اینکه در موسسه تحقیقات راهبردی روسیه کارشناسان کاملا معتبری در زمینه خاورمیانه کار می کنند، گزارش علنی قابل توجهی در مورد آمریکا از سوی این موسسه منتشر نشده و تمرکز فعالیت آن روی اطلاع رسانی به رهبران سیاسی روسیه است.

این کارشناس افزود: «در رابطه با فعالیتهای اطلاعاتی روسیه برای پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات هم باید بگویم که در این رابطه اصلا نیاز به طرح خاصی هم نبود و بدون آن نیز تیم انتخاباتی وی بطورعلنی در جهت منافع روسیه فعالیت می کرد. نباید از نظر دور داشت که روسیه یکی از موضوعات اصلی در مبارزات انتخاباتی بود و دیدگاه ترامپ در رابطه با روابط با مسکو، با رقیب اصلی خود"هیلاری کلینتون" کاملا متفاوت بود.»

روسیه در جریان حوادث ماه جولای سال ۲۰۱۶، زمانی که دولت آمریکا اعلام کرد که هکرهای روسی به سرورهای انتخاباتی حمله کرده اند، در مرکز توجه قرار گرفت. با بالا گرفتن این جنجال، در ماه آگوست دولت آمریکا حتی شروع به بررسی امکان اعمال تحریمهایی علیه روسیه نمود. در ماه مارس سال ۲۰۱۷ در کنگره آمریکا خواستار اعمال تحریمهای جدید علیه روسیه شدند و به خاطر مواضع گیری دونالد ترامپ در مورد سروسامان دادن به روابط با روسیه، پیشنهاد شد که این تحریمها باید به صورت یک قانون درآید تا روسای جمهوری آمریکا قادر به سرپیچی از آن نباشند. در حال حاضر برای لغو تحریمها در آمریکا تنها دستور رئیس جمهوری کافی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.