به گزارش ایرنا،'ایسرو' درسالهای اخیر به پیشرفت های چشمگیری در زمینه پرتاب ماهواره و موشک های دوربرد دست یافته است به گونه ای که این کشور چند ماه پیش با ثبت رکود بی سابقه پرتاب ۱۰۴ ماهواره با یک موشک به فضا از جزیره کوچک 'سریهاریکوتا' در جنوب هند با پشت سرگذاشتن رقبای بزرگی همچون روسیه و آمریکا،تاریخ ساز شد.

'سیوانتو پیلای'یکی از دانشمندان سازمان ایسرو روز جمعه در گفت وگو با خبرنگاران در دهلی نو خاطرنشان کرد کره ماه دارای منابع غنی از گاز هلیوم ۳ است که با انتقال آن،تمام نیاز هند به انرژی را می تواند تامین کند.
وی افزود:با این اقدام وابستگی هند به واردات سوخت تا میزان زیادی کاهش می یابد.
به گفته این دانشمند هوا و فضا هند،لایه فوقانی سطح ماه 'رگولیت' دارای منابع غنی گاز هلیوم است که نه تنها می تواند نیاز انرژی هند بلکه تمام زمین را تامین کند.
بر اساس یافته های علمی، یک ایزوتوپ هلیوم، (هلیوم 3) می تواند سوخت مورد نیاز برای راکتور های هسته ای را بدون آلوده کردن هوا یا انتشار مواد رادیواکتیو تامین کند.
هند در برنامه خود در راستای کاهش آلاینده های کربنی، استفاده کمتر از سوخت های فسیلی و تأمین انرژی مورد نیاز این کشور از انرژی هسته ای را در دستور کار خود قرار داده است .
ضعف زیرساخت تولید برق هند در سال 2012 زمانی آشکار شد که بهره برداری بیش از ظرفیت شبکه، باعث قطع برق 600 میلیون هندی در 22 ایالت این کشور به مدت یک روز شد.
هند در نظر دارد تا سال ۲۰۲۳ حدود ۶۳ هزار مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای در حال احداث تولید کند.
هم اکنون سهم تولید برق هسته ای هند با 22 راکتور حدود سه درصد است.
هند از جمله کشور هایی است که به دلیل رشد روز افزون اقتصادی و روند صنعتی شدن سریع به شدت به انرژی و واردات نفت نیاز دارد.
این کشور بیش از 85 درصد از نفت مورد نیاز خود را از خارج کشور وارد می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.