به گزارش فارس، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در یکصد و دهمین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران در خصوص تخلفات انتخاباتی گفت: تا به امروز فقط ۲ مورد تبلیغات زودهنگام در تهران داشته‌ایم.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: دادستان آن روزنامه‌ها را احظار کرده که یکی مراجعه کرده و تذکر گرفته و دیگری هنوز نیامده است.

وی در خصوص وظایف قوه قضاییه اعلام کرد: وظیفه قوه قضاییه برخورد با جرم است و هر کجا جرمی باشد چه در انتخابات و چه در غیر انتخابات با آن برخورد می‌کند؛ البته در جرایم انتخاباتی شعب ویژه‌ای تشکیل شده که خارج از نوبت به آن رسیدگی می‌کند.

وی گفت:‌همچنین ستاد پیشگیری به ریاست دادستان کل مثل سنوات قبل پیش‌بینی شده که بیش از ۴۰ درصد تأثیرگذار است.

اژه‌ای در خصوص استعلامات گفت: یکی از چهار مرجعی که به استعلامات به شورای نگهبان و هیأت‌های اجرایی رسیدگی می‌کند قوه قضاییه است و با ستادی که در این زمینه تشکیل شده هر آنچه از قوه قضاییه سؤال کردند به همه استعلامات پاسخ داده است.

وی در خصوص وضعیت مدیریت دوتابعیتی و اینکه آیا قوه قضاییه از پاسخ‌های وزیر اطلاعات قانع شده یا نه، اعلام کرد: خود وزارت اطلاعات گفته که ما در سنوات اخیر به افراد دوتابعیتی برخورد کردیم و آمار آنها را اعلام کردیم و از کار منفصل شدند که این جای تشکر دارد.

اژه‌ای در خصوص نامه دادستان کل کشور گفت: وزارت گفته عده‌ای قبلاً مسئولیت داشته‌اند؛ عده‌ای دیگر نیز در حد مشاورت بوده و کارمند رسمی نبوده‌اند؛ برخی دو تابعیتی نبودند و اگر بودند در بخش خصوصی کار کرده یا قبلاً دولتی بوده‌اند؛ حالا شرکتی که وابسته به دولت است یا نه این بحث دیگری است.

سخنگوی قوه قضاییه به نامه دادستان و لیست ۵۳ نفره ایشان اشاره کرد و گفت:‌وزارت اطلاعات باید در این زمینه جواب بدهد و اگر ثابت شد که دو تابعیتی هستند باید طبق قانون با آنها برخورد شود. در غیر این صورت باید قانع شوند که در کار دولتی نیستند.

وی گفت: آنچه قانون در برخورد گفته شامل افراد دوتابعیتی است.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در یکصد و دهمین نشست خبری خود در جمع اصحاب رسانه در خصوص پرونده کاسپین اظهار داشت: این مشکلی است که مابین بانک مرکزی و کاسپین است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: پرونده کاسپین در قوه قضاییه مطرح است و در مراحل اولیه کار قرار دارد و نمی‌توان دورنمای آن را گفت اما اختلافی است که بین بانک مرکزی و کاسپین به وجود آمده و چیز روشنی را نمی‌توانم در خصوص آن بیان کنم.

وی گفت:‌باید دید صحبت‌های بانک مرکزی با کاسپین به کجا رسیده است.

اژه‌ای در خصوص آخرین وضعیت دستگیری افراد برخی کانال‌های تلگرامی و اینکه پای یکی از وزرا به این میان باز شده، اعلام کرد: ابتدا باید بگویم این افرادی که دستگیر شدند هنوز حکمی برای‌شان صادر نشده و من از بیان جزئیات از لحاظ قانونی معذورم چرا که در مرحله تحقیقات دادسرایی است.

این مقام ارشد قوه قضاییه افزود: اتهامات این افراد دستگیر شده اجمالاً امنیتی است و بعضی علاوه بر جرم امنیتی، انتشار موارد مستهجن، موارد خلاف نظام و عفت عمومی است.

وی گفت: ۸ نفر در این پرونده بازداشت شده‌اند که برای ۲ نفر قرار تبدیل صادر شده که یک نفر آزاد شده و نفر دیگر نیز امروز آزاد می‌شود و در مجموع ۶ نفر هنوز بازداشت هستند.

سخنگوی قوه قضاییه به نقل قولی که از رئیس جمهور منتشر شده پرداخت و گفت: روزنامه تیتر زده اینها مجرم نیستند و این نقل قول را از رئیس جمهور زده در صورتی که این تحریف سخن ریاست جمهوری است.

اژه‌ای اعلام کرد: مرجع صالح برای رسیدگی به اتهامات و اعلام مجرم بودن یا نبودن افراد حوزه قضاییه است و در این خصوص نیز وزارت اطلاعات نمی‌تواند اظهارنظر کند.

وی بیان داشت: این پرونده در حال رسیدگی است و طبق روال این پرونده با یک گزارش رسمی و مستندات به دادستان اعلام شده و دادستان نیز به عنوان مدعی‌العموم وارد آن شده است.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در خصوص اعلام جرم دادستانی علیه احمدی نژاد گفت: من هم از دادسرای ویژه روحانیت و هم از دادستانی سوال کردم، گفتند نه هیچ شکایتی نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احمدی نژاد با ثبت نام خود در انتخابات ریاست جمهوری تشویش اذهان عمومی نکرده است گفت: این به بحث صلاحیت ها باز می گردد و شورای نگهبان باید بررسی کند.

اژه‌ای در خصوص آخرین وضعیت خبرنگاران بازداشت شده گفت: هنوز در مرحله دادسرایی است و دادگاهی تشکیل نشده است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: خانم شهیدی توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد و خانم دیگر هم همینطور، و این دو نفر ربطی به ٨ نفری که در موضوع تلگرام بازداشت شدند ندارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.