به گزارش ایرنا، نخست وزیر مالزی در بیانیه ای اعلام کرد که پس از بیش از سه هفته ممنوعیت خروج ۹ تن از اتباع کشورش متشکل از کارکنان سفارت و خانواده های آنها لغو، و امروز به آنها اجازه داده شد پیونگ یانگ را ترک کنند.
وی در این بیانیه 5 بندی تصریح کرد 9 تبعه مالزی ساعت 19 و 45 دقیقه به وقت مالزی (16 و 15 دقیقه به وقت تهران) پیونگ یانگ را ترک کردند و ساعت 5 صبح جمعه وارد کوالالامپور خواهند شد.
نخست وزیر مالزی با اشاره به نگرانی عمیق دولت در مورد این موضوع و تلاش های انجام شده برای آزادی اتباع کشورش، گفت که چالش های بسیاری برای اطمینان از بازگشت این افراد به مالزی وجود داشت که بر آنها غلبه شد، چون 'ایمنی و امنیت شهروندان همیشه اولویت اول من خواهد بود'.
وی همچنین اعلام کرد مالزی به اتباع کره شمالی نیز اجازه خواهد داد کوالالامپور را ترک کنند. علاوه بر این، پس از تکمیل کالبد شکافی بر روی 'کیم جونگ نام' برادر ناتنی رهبر کره شمالی و دریافت نامه درخواست از خانواده اش، جسد این فرد به کره شمالی بازگردانده می شود.
'نجیب تون رزاق' در این بیانیه اعلام کرد دولتش 'به شدت به اصل عدالت و حاکمیت معتقد است' و تحقیقات پلیس در مورد این جنایت به صورت جدی در خاک مالزی ادامه خواهد یافت.
وی گفت که دستور داده است هرگونه اقدام ممکن انجام شود تا افراد مسئول این قتل به عدالت سپرده شوند.
'کیم جونگ نام' برادر ناتنی 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی ۱۳ فوریه (۲۵ بهمن) با یک عامل عصبی کشنده در فرودگاه کوالالامپور به قتل رسید و روابط دو جانبه پیونگ یانگ و کوالالامپور از آن زمان دچار تنش شد.
کره شمالی پس از آنکه پلیس مالزی سفارت این کشور در کوالالامپور را برای دستگیری افراد مظنون در قتل که گفته می شد در سفارت پنهان شده اند محاصره کرد، خروج اتباع مالزی را از پیونگ یانگ ممنوع کرد.
۳ تن از کارکنان سفارت مالزی و ۶ نفر از اعضای خانواده آنها از پیونگ یانگ ممنوع الخروج شدند و مالزی نیز پس از آن این ممنوعیت را تلافی کرد.
کره جنوبی، پیونگ یانگ را متهم به قتل 'کیم جونگ نام' در فرودگاه مالزی کرده است، اما کره شمالی این امر انکار می کند و بررسی های مالزی را تلاشی برای بدنام کردن این کشور دانست.
پیونگ یانگ اصرار دارد که برادر ناتنی رهبر کره شمالی براثر حمله قلبی درگذشت و مالزی باید جسد وی را تحویل دهد.
2 زن ویتنامی و اندونزیایی در ارتباط با این قتل بازداشت شده اند. دوربین های مدار بسته فرودگاه کوالالامپور نشان می دهد آنها با نزدیک شدن به قربانی 45 ساله و با یک تکه پارچه وی را مسموم کرده اند.
محققان مالزی به دنبال ۷ مظنون کره شمالی هستند که ۴ تن از آنها، مالزی را در روز قتل ترک کرده اند.
رئیس پلیس مالزی معتقد است که آنها به پیونگ یانگ فرار کرده اند، در حالی که 3 تن دیگر از آن ها در سفارت کره شمالی در کوالالامپور پنهان شده اند.
تاکنون مشخص نشده است آیا این ۳ تن که پلیس مالزی ادعا می کرد در سفارت کره شمالی پنهان شده اند نیز کوالالامپور را ترک خواهند کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.