به گزارش مهر، علی حاجی شیزری در حاشیه بازدید از ستاد اجرایی خدمات سفر اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: با وجود برخورداری از سهم مطلوب تولید در بخش بازار سهم صنایع‌دستی کشور مطلوب نیست و آنچه حق این کشور است هنوز حاصل نشده است.

وی با اذعان به اینکه ایران کشوری با تنوع قابل توجه صنایع‌دستی است و چهار شهر جهانی در این کشور واقع شده است، اضافه کرد: در سال جاری توسعه بازارهای صنایع‌دستی جزو اولویت‌ها است.

مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع‌دستی میراث فرهنگی کشور اضافه کرد: در سال‌های اخیر تحریم فشار زیادی به صادرات صنایع‌دستی کشور تحمیل کرده و از سویی از سال ۹۲ با تلاش و کوشش متولیان صادرات صنایع‌دستی به صورت مستمر تا سال ۹۵ افزایش یافته است.

حاجی شیزری با بیان اینکه یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسعه صادرات است، اضافه کرد: به منظور تحقق این سیاست در نظر داریم در سال جاری بازارهای جدید صنایع‌دستی را شناسایی کرده و بازارهای سنتی قبلی را احیا کنیم.

وی افزود: در سال‌های اخیر صنایع‌دستی تولیدی با سلیقه مشتری به ویژه مشتریان خارجی فاصله گرفته و ضروری است نسبت به بازشناسی سلیقه بازار اقدام شود.

زیباشناسی قاجاری در صنایع‌دستی پاسخگو نیست

مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع‌دستی میراث فرهنگی کشور تأکید کرد: سال‌ها زیباشناسی صنایع‌دستی طرح‌های شلوغ قجری بوده در حالی که مشتری امروز به ویژه در بازارهای جهانی طرح‌های ساده با رنگ‌های محدود می‌پسندد.

حاجی شیزری افزود: به عنوان مثال هر چند گلیم و ورنی اردبیل زیبایی کم‌نظیر و منحصربه‌فردی دارد اما لازم است به سلیقه امروز مشتری توجه شده و با حفظ اصالت‌ها نوع محصول موردنظر مشتری تولید شود.

وی ابراز امیدواری کرد با برنامه‌های پیش روی توسعه صادرات صنایع‌دستی بتوان صادرات را به صورت جهشی ارتقا داد و همچنین در کشورهای دیگر مراکز فروش صنایع‌دستی با مشارکت بخش خصوصی دایر کرد.

مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع‌دستی میراث فرهنگی کشور با اشاره به اجرای برنامه‌های نوروزگاه در نوروز امسال اضافه کرد: در تعطیلات نوروزی امسال برای معرفی و احیای صنایع‌دستی نزدیک به ۷۰۰ بازارچه موقت با هفت هزار غرفه دایر شد.

ایجاد اشتغال برای ۱۰۰ هزار فعال صنایع‌دستی

حاجی شیزری افزود: در واقع این حجم از کار موجب شد بزرگ‌ترین رویداد خرده‌فروشی صنایع‌دستی در کشور رقم بخورد که از سوی مردم نیز استقبال شده است.

وی افزود: در این ایام ۷۰۰ کارگاه در طرح کارگاه گردی نیز فعال شدند و به صورت گسترده کارگاه‌های صنایع‌دستی در معرض بازدید گردشگران قرار گرفت.

مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع‌دستی میراث فرهنگی کشور متذکر شد: سال ۹۶ به سال اقتصاد «مقاومتی، تولید و اشتغال» مزین شده و در واقع این شعار با صنایع‌دستی آمیختگی کم‌نظیری دارد.

حاجی شیزری با تأکید به اینکه صنایع‌دستی به غیر از اشتغال و تولید نیست اضافه کرد: در واقع با کمترین سرمایه می توان در صنایع‌دستی برای فرد اشتغال پایدار ایجاد کرد.

وی تأکید کرد: از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی ایجاد اشتغال برای ۱۰۰ هزار نفر فعال صنایع‌دستی در سال جاری است.

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال بیشتر ارائه تسهیلات خواهد بود، اضافه کرد: البته این به معنی محدود کردن تسهیلات در تسهیلات مشاغل خانگی نیست و کارگاه‌های خرد و بزرگ و روستایی نیز مدنظر است.

ضرورت مستقل شدن بیمه هنرمندان صنایع‌دستی

مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع‌دستی میراث فرهنگی کشور تأکید کرد: طرح اولیه ایجاد اشتغال آماده شده و قرار است در هیئت دولت نیز مطرح شود تا زمینه‌های تحقق آن موردبررسی قرار گیرد.

حاجی شیزری در عین حال در پاسخ به نحوه رفع مشکلات بیمه قالی‌بافان اضافه کرد: متأسفانه رفع این مشکلات در اختیار میراث فرهنگی نیست.

وی افزود: ضروری است بیمه هنرمندان صنایع‌دستی از بیمه قالی‌بافان مستقل شود و انتظار می‌رود با تحقق این مهم هنرمندان نیز از پوشش مطلوب بیمه برخوردار شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.