به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وب‌سایت نیوزویک در مطلبی نوشت: شب دوشنبه، یک سیاستمدار آلمانی با متهم کردن رجب طیب اردوغان - رئیس جمهور ترکیه - به حمایت از تروریسم در اروپا، روابط سرد میان برلین و آنکارا را تشدید کرد.

"زهرا واگن‌کنشت" - رئیس حزب چپ آلمان - اردوغان را "پدرخوانده تروریسم" خواند و گفت دولت وی تلاش کرده است حمایت اتباع خود را که در کشورهای اروپایی مانند آلمان و هلند زندگی می‌کنند، برای شرکت در همه‌پرسی آینده ترکیه کسب کند. وی راهبرد آنکارا را به رویکرد آلمان نازی - که در نیمه نخست قرن بیستم ایدئولوژی فاشیستی خود را در اروپا گستراند -- تشبیه کرد.

وی در پارلمان آلمان گفت: "به خصوص، دولت ترکیه قصد دارد اقلیت‌های ترکیه‌ای را در کشورهای دیگر مستقر کند تا به این ترتیب بتواند سیاست مبتنی بر خشونت، برنامه‌های ژئوپولیتیک و همچنین سیاست سرکوبگرانه خود را در این کشورها دنبال کند."

مقامات اروپایی توانایی قانونی مقامات ترکیه‌ای به منظور انجام تبلیغات انتخاباتی در کشورهای اروپایی برای همه‌پرسی ماه آینده را محدود کرده اند. در صورتی که رای «آری» به همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی ترکیه داده شود، قدرت اجرایی رجب طیب اردوغان افزایش چشمگیری خواهد یافت.

روز چهارشنبه، اردوغان تاکید کرد در صورتی که محدودیت‌ها بر تبلیغات انتخاباتی ترکیه در اروپا لغو نشود "فردا در تمام نقاط جهان، هیچ فرد اروپایی و یا غربی نمی‌تواند با آرامش و امنیت در خیابان‌ها قدم بردارد." این اظهارات وی که چند ساعت پس از حمله مرگبار در لندن بیان شد، مقامات آلمان را بر آن داشت تا سفیر ترکیه را احضار کنند.

همچنین، اردوغان این محدودیت‌ها را به "روش‌های نازی‌ها" تشبیه کرد و موجب شد آنگلا مرکل - صدراعظم آلمان - در هفته گذشته از رئیس جمهور ترکیه انتقاد کند.

اردوغان پیشتر آلمان را به پناه دادن به تروریست‌ها و حمایت از گروه‌های مخالف دولت ترکیه، از جمله جنبش فتح‌الله گولن - رقیب سیاسی اردوغان و مبلغ ترکیه‌ای که گفته می‌شود کودتای نافرجام اخیر ترکیه را برنامه‌ریزی کرده بوده است - متهم کرده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.