به گزارش خبرآنلاین،علی اکبر پرورش، مدیر عامل سازمان هواپیمایی ایران در مراسم ورود این هواپیما به فرودگاه مهرآباد اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران ۹ فروند هواپیمای ایرباس دیگر تا پایان سال ۲۰۱۸ (دی ماه ۱۳۹۷) تحویل می‌گیرد.

ایرباس ۳۳۰ در سری ۲۰۰ که به عنوان سومین هواپیمای ایرباس صفر کیلومتر تحویل به ایران شد قادر به حمل ۲۵۰ و در سری ۳۰۰ قادر به حمل ۳۰۰ مسافر در دو کلاس پروازی است. قیمت این هواپیما هم بین ۲۳۰ تا ۲۶۰ میلیون دلار است؛ این مدل از نظر برد پروازی ۱۱ هزار کیلومتر برد دارد و می‌تواند بسیاری از پروازهای دوبرد ایران‌ایر را پوشش دهد.

اگر قیمت را در کنار عواملی مانند بـُرد، تعداد صندلی و آشنایی خطوط هوایی ایران با ایرباس قرار دهیم، بهترین گزینه برای خرید در کلاس هواپیماهای پهن پیکر در ایران، ایرباس ۳۳۰ است.سری ۲۰۰ ایرباس ۳۳۰ برای پرواز در بردهای میان‌برد تا بلند طراحی شده است. این مدل قابلیت حمل ۲۵۳ نفر در ۲ کلاس را برای مسیرهای طولانی با کابین بسیار بی‌صدا و راحت فراهم کرده است. این مدل قابلیت صفحه نمایش برای هر صندلی و چک کردن ایمیل و تلفن همراه از طریق ماهواره را دارد. یکی از حسن‌های مدل ۳۳۰ برای ایران‌ایر نیاز حداقلی برای آموزش خلبان های این شرکت برای استفاده از این هواپیما است چرا که خلبان‌هایی که با مدل ۳۰۰ یا ۳۱۰ پرواز می‌کنند با کمترین آموزش می‌توانند با هواپیمای جدید ۳۳۰ نیز پرواز کنند. اکنون بدنه اصلی ناوگان برون‌مرزی ایران‌ایر را مدل ۳۰۰ تشکیل داده که بتدریج برای مسیرهای اروپایی و آسیایی با حجم مسافر بالا با مدل ۳۳۰ جایگزین خواهند شد.

ایرباس آ-۳۳۰ از سال ۱۹۸۷ آغاز شد و نخستین بار در ۲ نوامبر ۱۹۹۲ به پرواز درآمد. طراحی و ساخت این هواپیما همزمان با ایرباس آ-۳۴۰ انجام شد و گمان می‌رود در آینده، هواپیمای ایرباس آ-۳۵۰ جای آن را بگیرد. ایرباس آ-۳۳۰ در دو مدل ۲۰۰ و ۳۰۰ ارائه می‌شود. مدل ۲۰۰ که کوتاهتر است برای پرواز در بردهای کوتاه تا بلند طراحی شده است.

در مدل ۳۳۰ ایرباس از سه نوع موتور استفاده می شود. موتور اول ساخت شرکت جنرال الکتریک آمریکا است این موتور «سی اف شش» نام دارد. موتور بعدی ساخت شرکت دیگر آمریکایی شرکت «پرت اند ویتنی» است که با نام «پی دبلیو ۴۰۰۰» شناخته می شود و موتور سوم ساخت شرکت رولز رویس است و «ترند ۷۰۰» نام دارد. در مدل تحویل داده شده به ایران از موتور انگلیسی رولزرویس استفاده شده است.
در ابتدا از ترند ۶۰۰ بر روی ایرباس ۳۳۰ استفاده می شد. از سال ۱۹۹۴ ترند ۷۷۲ جایگزین شد.

این موتور از مدل شرکت جنرال الکتریک حدود ۲۰ درصد قوی‌تر و از موتور شرکت پرت اند ویتنی، حدود ۱۰ درصد ضعیف‌تر است. البته از نظر تعمیراتی شاید تامین قطعات و سرویس‌های شرکت رولز رویس به دلیل انگلیسی بودن بهتر از شرکت های آمریکایی برای ایران انجام شود.

ایرباس این هواپیما را به عنوان «مدرن‌ترین، پردسودترین و قابل اعتمادترین» عضو ایرباس برای سفرهای خانوادگی معرفی کرده است.
از مجموع ۱۰۰ ایرباس خریداری شده ۳۸ فروند از خانواده A۳۳۰ هستند.
قرار است در سال آینده حدود ۱۶ فروند هواپیما جدید شامل مدل‌های سری ۳۲۰ و ۳۳۰ ایرباس وای تی آر ۷۲ به ناوگان این شرکت افزوده شود که با این تعداد مجموع ناوگان این شرکت به ۴۴ فروند خواهد رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.