به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از رویترز، روز سه شنبه بانک سرمایه ایالات متحده آمریکا در یاداشت تحقیقی خود گفت "با وجود ثمربخشی بی سابقه تعهد هزینه های سرمایه در ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ احتمالا در سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ بیشترین افزایش در پروژه های بزرگ در تاریخ تولید نفت را شاهد خواهیم بود."

تصمیم تاریخی اوپک برای کاهش تولید، که برای اولین بار در ۸ سال گذشته در جهت تلاش برای متوقف کردن اشباع عرضه موجود در بازار اتفاق افتاد، باعث کاهش نوسان قیمت نفت و افزایش ثبات شده است که از نظر بانک گولدمن ساکس، این مسئله به طور ناخواسته به تولید کنندگان نفت شیل کمک کرده است.

گولدمن گفت "تصمیم اوپک در نوامبر ۲۰۱۶ برای کاهش تولید از نظر ما منطقی و مناسب جایگاه این سازمان به عنوان مدیر ذخیره آخرین راه چاره بود. با اینحال پیامد ناخواسته این اقدام تضمین فعالیت شیل از طریق بازار اعتبار صعودی بود آن هم در زمانی که تأخیر تحویل نفت در زمان رونق هزینه سرمایه بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ می توانست منجر به رشد بی سابقه تولید کشورهای خارج از اوپک در سال ۲۰۱۸ شود."

اوایل ژانویه امسال سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) با کاهش تولید خود تا حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز موافقت کرد. روسیه و ۱۰ کشور خارج از اوپک نیز به طور مشترک توافق کردند تا تولید خود را تا ۶۰۰ هزار بشکه دیگر کاهش دهند.

بنابر اعلام گولدمن انتظار می رود که صنعت نفت، خط لوله های چند ساله توسعه های بزرگ که تا ۲۰۲۰ فرسوده می شوند را فعال نماید که با توجه به این مسئله احتمال این وجود دارد که اوپک قبل از رأی درباره تمدید کاهش تولید، بجای اهمیت دادن به منافع ثبات بازار، به خطر از دست دادن سهام بازار در بلند مدت اهمیت دهد. از نظر این بانک "در حال حاضر نفت شیل ایالات متحده آمریکا پیشنهاداتی درباره فرصت های توسعه در مقیاس بزرگ و به صورت ۶ تا ۹ ماهه برای اوج تولید مطرح می کند. تصمیم منطقی اوپک در فضای موجود این است که با اهرمی که در مدیریت هزینه خود دارد بر افزایش سهم خود در بازار فشار بیاورد و در عین حال عدم تعادل کوتاه مدت ذخائر را مدیریت نماید."

نظرسنجی رویترز در هفته گذشته نشان داد اوپک باید برای حفظ و تداوم بهبودی قیمت ها، کاهش تولید خود را برای نیمه دوم سال ادامه دهد چرا که ممکن است احیای تولید نفت خام سایر تولید کننده های خارج از اوپک تلاش این سازمان را برای کاهش انباشت ذخائر دست نخورده تضعیف نماید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.