به گزار ایسنا، شهر پراگ، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر در کشورِ به‌نسبت کوچک جمهوری چک، از شهرهای مهم اروپا و دارای تاریخ پر فراز و نشیبی از گذشته‌های دور تا دوره‌ی معاصر است. این شهر بین یک و نیم تا دو میلیون نفر با احتساب حوالی، جمعیت دارد و مانند بسیاری از شهرهای تاریخی و مهم اروپایی، در حاشیه‌ی یک رودخانه تشکیل یافته است؛ رود ولتاوا.

این شهر زمانی پایتخت بوهمیان بوده، به‌خاطر موقعیت سوق‌الجیشی‌اش، بسیار مهم تلقی می‌شده و در جریان جنگ جهانی هم بسیار نقش‌آفرین بوده است. پراگ تابستان‌های به‌نسبت گرم و گردشگرپسندی دارد و زمستان‌های به‌نسبت سرد و خنک. خصوصیت‌های جغرافیایی و ویژگی‌های تاریخی منطقه‌ی پراگ قدیم، به‌علاوه‌ی روحیه‌ی بسیار صمیمی و خوش‌خلق مردمش موجب شده که همواره جزو ده شهر گردشگرپذیر اتحادیه‌ی اروپا محسوب شده، سالیانه حدود ۶ میلیون نفر گردشگر را از سراسر دنیا پذیرا باشد.

پراگ هم ازجمله شهرهای خوش آب و هوای اروپایی است که آکنده‌اند از ساختمان‌هایی با شیروانی‌های آجری‌رنگ. مترواش از اواسط قرن بیستم فعال شده اما بیشتر حمل و نقل عمومی مردم با استفاه از خطور تراموا است.

قلعه‌ی پراگ، پل تاریخی چارلز، ساعت نجومی و موزه‌ی ملی چک، از دیدنی‌های مشهور و پرمخاطب پراگ به‌شمار می‌روند. تالار شهرداری، گالری پراگ، موزه‌ی کافکا، موزه‌ی کمونیسم، موزه‌ی هنرهای تزئینی، باغ وحش پراگ، گورستان اولسانی و تپه و پارک پترین، از دیگر جاذبه‌های گردشگری پراگ هستند. به این‌ها باید افزود، کوچه پسکوچه‌های تنگ و سنگفرش را با تعداد کثیری مغازه‌ی سوغاتی فروشی و کافه‌های جذاب.

جمهوری چک پس از تجزیه‌ی چکسلواکی، جمعا حدود دوه و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و در کل، وضعیت این کشور را نسبت به اسلواکی، بهتر توصیف می‌کنند. پروازهای ایرلاین‌های مختلف به پراگ، عموما ارزان است و هتل‌های زیادی هم دارد که قیمت‌های آن‌ها به‌نسبت متوسط و حتا می‌توان گفت، پایین است.

چک عضو اتحادیه‌ی اروپاست اما با این حال، واحد پولی کرونا را حفظ کرده است. مردم پراگ مانند سایر شهرهای کشور، به زبان چکی صحبت می‌کنند که ریشه‌ی اسلاوی دارد. دسترسی این پایتخت به چند پایتخت کشورهای مجاور ازجمله آلمان (برلین)، اتریش (وین) و اسلواکی (براتیسلاوا)، به‌نسبت راحت، نزدیک و ارزان است.

میلان کوندرا، فرانتس کافکا، واسلاو هال و بهومیل هرابال، از نویسندگان نام‌آشنای چکی در نزد ایرانیان هستند.

تنگ‌ترین خیابان جهان را در پراگ، در اینجا ببینید.

علیرضا بهرامی - ایسنا

پل تاریخی چارلز

ازدحام گردشگران بر پل چارلز

رود ولتاوا

ازدحام گردشگران مقابل ساعت نجومی در پراگ قدیم

کلیسای معروف پراگ قدیم

خانه - موزه‌ی کافکا

غروب پراگ

میوه‌های تابستانه در پراگ

ساختمان معروف دنس هاوس در پراگ

نمایی از بام پراگ

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.