به‌ گزارش ‌ایسنا، سایت فیفا در گزارشی درباره حضور علیرضا جهانبخش در تیم‌ ‌ملی ایران با این بازیکن به صحبت پرداخت. در این گزارش آمده است: علیرضا جهانبخش در جام جهانی ۲۰۱۴ در حالی که فقط ۲۰ سال سن داشت برای تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران به میدان رفت و عملکرد خوبی نیز داشت، اما آن چه که باعث شد جهانبخش به بازیکنی موثر در تیم‌ ‌ملی ایران تبدیل شود قبل از جام جهانی برزیل بود.

علیرضا جهانبخش به سایت فیفا گفت‌: کاملا جام جهانی ۲۰۰۶ را به یاد دارم که در کنار خانواده‌ ام در خانه بازی‌ها را تماشا می کردیم. وقتی یک بازی را تماشا می کردیم پدرم به من گفت‌ "یک روزی تو را می‌بینم که در جام جهانی این پیراهن را پوشیده‌ای و بازی می کنی" من در آن زمان بچه بودم. نه من و نه پدرم تصور نمی‌کردیم که به این جایگاه برسم و هشت سال بعد در جام جهانی تیم‌ ‌ملی فوتبال کشورم را همراهی کنم. با این حال آرزوی پدرم قطعا آرزوی من هم بود و من واقعا مصمم بودم تا هر چه که در توان دارم را انجام دهم تا این اتفاق رخ دهد.

این انگیزه باعث شد تا جهانبخش تصمیمات سخت و شجاعانه‌ای بگیرد. یکی از این تصمیمات در ۱۹ سالگی گرفته شد و او ایران را ترک کرد و به باشگاهی ناشناخته یعنی نایمخن پیوست. با این حال نایمخن تنها گزینه جهانبخش نبود. این جوان در یک خانواده‌ راحت به دنیا آمده بود و مادرش وقتی از تصمیم او آگاه شد، بسیار گریه کرد. وقتی مادرش از او سوال کرد که آیا واجب است که چنین تصمیمی را بگیرد و به فوتبال اروپا برود؟ علیرضا کاملا مصمم پاسخ مثبت داد.

جهانبخش در این باره گفت‌: می‌دانستم که باید ایران را ترک می‌کردم و از این راه به تیم‌ ‌ملی خواهم رسید. وقتی در ایران بازی می‌کردم نمایش خوبی داشتم، ولی برای باشگاه کوچکی بازی می‌کردم "داماش گیلان" و خیلی سخت بود که بخواهم خودم را نشان دهم. همچنین می دانستم که کارلوس کی‌روش به بازیکنانی که به لیگ‌های اروپا می‌روند، بها می‌دهد. یاد گرفتم که بازیکنان در آن جا چطور تمرین می‌کنند و غذا می خورند. از تمام ظرفیت‌های خودم استفاده کردم. وقتی پیشنهادی از هلند داشتم حتی ذره‌ای هم به آن فکر نکردم. می‌دانستم که باید بروم. در عرض چند ماه به تیم‌ ‌ملی رسیدم. البته خیلی سخت بود، جدایی از خانواده‌ام آن هم در ۱۹ سالگی و رفتن به یک فرهنگ و کشور غریب برایم کار سختی بود ولی هیچ وقت به توانایی‌هایم شک نکردم.

جهانبخش بعد از سازگاری با لیگ فوتبال هلند به تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران رسید. او نمایش خوبی در فوتبال هلند با وجود این که سن کمی داشت از خود نشان داد و بعد از ممفیس دی پای دومین استعداد فوتبال هلند برای کسب جایزه یوهان کرایف شد. جایزه‌ای که به بهترین بازیکن جوان لیگ داده می‌شود. جایی که در نهایت مسئولان باشگاه آلکمار توانستند این بازیکن ایرانی را با مبلغ دو میلیون یورو به خدمت بگیرند. او در جام جهانی توانست برای ایران به میدان برود.

جهانبخش درباره این موضوع نیز گفت‌: جام جهانی فوق‌العاده‌ بود. حضور در جام جهانی در آن سن و سال اتفاق بسیار ویژه‌ای برای من بود. آن هم برای من که فقط چند ماه در اروپا بازی می‌کردم. تجربه و بازی در جام جهانی و لمس فضای باور نکردنی آن یک آرزو برای من بود. برابر بهترین بازیکنان جهان خودم را آزمایش کردم و امیدوارم که در جام جهانی بعدی بتوانم از این تجربیات استفاده کنم و باعث شوم ایران یک گام بیشتر جلو برود و به دور دوم جام جهانی روسیه برسیم، چرا که ما واقعا بد شانس بودیم که نتوانستیم از گروه‌مان در جام جهانی صعود کنیم.

ایران در جام جهانی نمایش خوبی داشت ولی بعد از تساوی در روز نخست در بازی دوم شوت ‌دقیقه ۹۰ لیونل مسی آرزوهای ایران را بر باد داد و باعث شد تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران آن بازی را یک بر صفر ببازد.

بازیکن جوان تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران ادامه‌ داد: همیشه گفته‌ی پدرم به یادم هست که وقتی در تیم‌ ‌ملی بازی می‌کنم، ۸۰ میلیون ایرانی من را نگاه می‌کنند. می‌دانستم من یکی از آن ۸۰ میلیون نفر هستم. وقتی در جام جهانی قبل بازی ایران را می دیدم و آرزو می‌کردم ملی‌پوشان موفق شوند. احساس مردم را به خوبی درک می‌کردم. وقتی به جام جهانی آمدم آن احساس را هم با خودم آوردم. من یک ایرانی با افتخار هستم و هر چه که در توان دارم برای جنگیدن و دفاع از پرچم کشورم می گذارم. مسئولیت سنگینی را حس می‌کنم و انگیزه مضاعفی دارم تا خانواده‌ و کشورم را خوشحال کنم.

علیرضا جهانبخش در ادامه‌ به تمجید از کارلوس کی‌روش پرداخت و گفت‌: کی‌روش کسی است که من واقعا دوست دارم با او کار کنم. وقتی ۱۹ سال سن داشتم من را به تیم‌ ‌ملی ایران آورد و به من اعتماد کرد. پس خیلی به او مدیون هستم و همیشه از او تشکر می‌کنم که به من کمک کرد. او مربی است که دوست دارد بازیکنان جوان پیشرفت کنند و برای من که به دنبال بهتر شدن هستم کار کردن با کارلوس کی‌روش بسیار خوب و لذت بخش است. رابطه خیلی خوبی با کارلوس کی‌روش دارم و می‌دانم که مردم ایران نیز از او در تیم‌ ‌ملی راضی هستند.

کارلوس کی‌روش توانست ایران را به جام جهانی برساند و اکنون در آستانه رساندن ایران به جام جهانی دیگر است. ایران در انتخابی جام جهانی روسیه بعد از پایان دور رفت در صدر جدول گروه قرار گرفته است. ایران هنوز گلی در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی دریافت نکرده است که یک آمار بسیار خوب محسوب می‌شود.

جهانبخش درباره این موضوع گفت‌: ما به عنوان یک تیم متحد دفاع می‌کنیم و این آمار خوب بیان‌گر همین موضوع است ولی فکر می کنم بین دفاع و حمله یک تعادل خوب وجود دارد. مهاجمانی که در تیم‌ ‌ملی داریم همه از شرایط خیلی خوبی برخوردار هستند. اکنون شرایط بسیار خوبی برای رسیدن به جام جهانی روسیه داریم، ولی اکنون دو بازی بسیار مهم در پیش‌رو داریم. ابتدا باید برابر قطر در خارج از خانه بازی کنیم و سپس میزبان چین خواهیم بود. پیروزی در این دو بازی می‌تواند باعث شود ما واقعا به جام جهانی نزدیک شویم. چیزی که می‌توانم به طور قطع بگویم این است که هنوز شرایط بسیار خوبی داریم. بازیکنان با کیفیتی در تیم داریم. سازماندهی خیلی خوبی نیز در تیم ما حکم فرما است. من امیدوارم که تمام این فاکتورهای خوب را در جام جهانی روسیه نشان دهیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.