به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم افتتاح همزمان پروژه های زیربنایی و اقتصادی از طریق ویدئو کنفرانس، دستور آغاز بهره برداری از باند دوم فرودگاه زاهدان، افتتاح کارخانه و معدن مس چهل کوره، بهره برداری از قطعه یک بزرگراه زاهدان-زابل ، بزرگراه زابل - زاهدان (قطعه ۷) و بزرگراه زاهدان -بم (قطعه یک) ، آغاز به کار خط هوایی تفتان و بهره برداری از طرح های مخابراتی و ارتباطاتی و نسل سه و چهار تلفن در سطح استان را صادر کرد.

رییس جمهوری در فرمان بهره برداری از پروژه های زیربنایی، عمرانی و اقتصادی استان سیستان و بلوچستان ضمن اظهار امیدواری از اینکه این طرح ها و پروژه ها موجب توسعه استان و اشتغال جوانان شود، گفت: به حول و قوه الهی و توسل به روح فاطمه اطهر(سلام الله علیها) عملیات بهره برداری از پروژه های استان را آغاز کنید.

آغاز بهره برداری از پروژه گازرسانی و خط لوله انتقال گاز ایرانشهر به زاهدان

روحانی با حضور در اجتماع پرشور مردم زاهدان در میدان گازی این شهر دستور بهره برداری از پروژه گازرسانی به زاهدان را صادر و شعله گاز در میدان گازی زاهدان روشن شد.

پروژه انتقال گاز به استان سیستان و بلوچستان با هدف گازرسانی به ۳۰۰ هزار خانوار شهری و روستایی در شهرستان های زاهدان، چابهار، خاش، زابل و کنارک و صنایع موجود در این استان از مصوبات سفر رییس جمهوری و کاروان تدبیر و امید به سیستان و بلوچستان در سال ٩٣ است که در راستای عملیاتی نمودن فاز یک این طرح، خط انتقال ایرانشهر - زاهدان به طول ٢٦٥ کیلومتر اجرا و تکمیل شده است.

خط لوله ایرانشهر به زاهدان در فاز اول پروژه گاز رسانی به استان سیستان و بلوچستان با هدف گازرسانی به خانوارهای شهری و روستایی، گازرسانی به صنایع موجود در شهرهای شمالی استان و بویژه زاهدان و استفاده حداکثری از ظرفیت بالقوه در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و به تبع آن رونق اقتصادی استان و ایجاد اشتغال با ارزشی بالغ بر ٧٠٠٠ میلیارد ریال احداث شده است.

افتتاح باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان

عملیات اجرایی ساخت باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان به طول ۴ هزار و ۲۶۵ متر و عرض ۶۰ متر، از شهریور سال ۹۳ همزمان با هفته دولت با مشارکت استانداری سیستان و بلوچستان و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران آغاز و با اعتباری بالغ بر ٦٠٠ میلیارد ریال، به بهره برداری رسید.

افزایش ایمنی پروازها و ظرفیت هواپیماهای پهن پیکر، کاهش تاخیر پرواز و ارائه خدمات به پروازهای عبوری از مهمترین ویژگی های توسعه زیر ساخت باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان است.

معدن و کارخانه مس چهل کوره زاهدان

معدن و کارخانه مس "چهل کوره" یکی از ٣٣ طرح کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که براساس پتانسیل‌های معدنی استان سیستان و بلوچستان و با سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال و ٨.٢ میلیون یورو توسط شرکت ملی صنایع مس ایران ایجاد شده است.

این معدن و کارخانه فرآوری مس در منطقه "چهل کوره" بخش "نصرت‌آباد" از توابع شهرستان زاهدان واقع شده است.

ذخیره معدن مس"چهل کوره" بیش از ١٥ میلیون تن تخمین زده شده که تامین کننده مواد اولیه کارخانه فرآوری مس احداث شده در جوار این معدن محسوب می شود.

همچنین حجم استخراج پیش‌بینی شده در این معدن سالانه ۳۰۰ هزار تن بوده و ماده معدنی "کانسار" مس در این معدن از طریق ۲ تونل عمودی و افقی تا عمق ۲۴۰ متری قابل برداشت می باشد.

عیار مس این معدن ۱.۳۹ است که بالاترین عیار در بین معادن مس سطح کشور محسوب می‌شود.

بهره برداری از پروژه های راه استان سیستان و بلوچستان

قطعه یک بزرگراه زابل-زاهدان بطول ۲۸ کیلومتر از سمت شهر زاهدان تا کوله سنگی با صرف ۶۹۰ میلیارد ریال ، قطعه هفت بزرگراه زابل-زاهدان بطول ۲۱ کیلومتر از سمت شهر زابل تا منطقه لوتک با ۳۱۵ میلیارد ریال و قطعه یک بزرگراه زاهدان-بم بطول ۳۲ کیلومتر از سمت شهر زاهدان تا منطقه تله سیاه با ۲۵۰ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.