به گزارش ایرنا، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز یکشنبه در واکنش به سخنان نیکوس کوتزیاس همتای یونانی خود اعلام کرد که 'دولت یونان بهتر از هر کسی می داند که سرباز ترک هنگام ضرورت چه کار می‌کند، بنابراین صبر ترکیه را نیازمایند.'
وزیر امور خارجه یونان اعلام کرده بود که مالکیت جزیره کارداک متعلقه به یونان است و به حضور نظامیان ترکیه در این جزیره پاسخ سخت داده خواهد شد.
چاووش اوغلو در واکنش به این اظهارات، همتای یونانی خود را 'بچه لوس' خواند و مدعی شد: ما قصد درگیری نداریم و نیاز هم نیست که قدرت خود را به رخ آنها بکشیم چرا که یونانی ها بهتر از هر کسی این را می دانند و باید به آن 'کودک لوس' نیز توضیح دهند که صبر ترکیه را نیازماید.
وی بیان کرد: مردم ترکیه به یونان و جزایر آن سفر می کنند و یونانی ها نیز به کشور ما می آیند و وجوه مشترک زیادی داریم، بنابراین مقامات این کشور نباید اجازه دهند که سخنان نسنجیده بر این امور سایه افکند.
وی با اشاره به این که در طول تاریخ جنگ هایی بین ترکیه و یونانی ها صورت گرفته، اما در دوره های اخیر میان مردم نزدیکی و قرابت به وجود آمده است، اظهار کرد: ترکیه و یونان دو کشور همسایه هستند و ما نمی توانیم این امر را تغییر دهیم ولی مشکلاتی وجود دارد و برای حل آنها اراده و عزم لازم را داریم.
وی ادامه داد: ترکیه در برابر اظهارات مقامات یونانی با صبر و عاقلانه برخورد کرده و اظهارات ناشی از عقده های شخصی را جدی نمی گیرد، اما اگر حساسیت های هموطنان را هدف قرار دهند، اقدام لازم انجام خواهد شد.
چاووش اوغلو اضافه کرد: ما برای رابطه خود با یونان اهمیت قائلیم ولی در زمینه هایی از قبیل جزایر دریای اژه، فلات قاره و خط پرواز اختلاف نظر داریم، اما در این خصوص نیز ساز و کار و مذاکرات مقدماتی در جریان است و این مذاکرات برای جلوگیری از تنش پیش بینی شده ولی این اقدام مشترک به طور مداوم با سخنان تحریک آمیز مواجه شده است.
پانوس کامنوس وزیر دفاع یونان نیز در پاسخ به اظهارات وزیر امور خارجه ترکیه در خصوص جزایر مورد اختلاف کارداک در دریای اژه گفت: کسانی که پای در این جزیره بگذارند، زنده باز نخواهند گشت.
این اظهارات در حالی بیان شده که مقامات و نظامیان ترکیه بارها به این جزیره سنگی فاقد سکنه سفر کرده اند که در آخرین مورد خلوصی آکار رئیس ستاد ارتش ترکیه به این جزیره سفر کرد و موجب اوج گرفتن تنش بین دو کشور شد.
کشتی های جنگی ترکیه نیز در چند هفته اخیر همواره در اطراف این جزیره مورد اختلاف در حال تردد هستند.
وزیر دفاع یونان همچنین کارداک را بخشی از خاک یونان اعلام و عنوان کرد: امکان حضور ارتش ترکیه در جزیره کارداک وجود ندارد و به هر تهدیدی در این زمینه پاسخ خواهیم داد.
به گزارش ایرنا، ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد فرماندهی نیروهای مسلح ترکیه در 10 بهمن ماه با دو فروند قایق تندروی تهاجمی نیروی دریایی به همراه فرماندهان نیروی دریایی و هوایی ترکیه با رزمناوهای مامور خدمت در پایگاه دریایی آکساز از منطقه جزایر سنگی کارداک نیز بازدید کرد.
این بازدید همزمان با سالروز بحران جزایر سنگی کارداک که در ژانویه سال ۱۹۹۶ میلادی دو کشور هم پیمان در ناتو را در آستانه یک درگیری جدی قرار داده بود، انجام شد.
این دیدار در حالی صورت گرفت که روابط آنکارا - آتن بر سر خودداری قوه قضائیه یونان از تحویل هشت نظامی فراری ترکیه که به دنبال کودتای نافرجام 15 جولای سال گذشته با یک فروند بالگرد نظامی این کشور به جزیره 'دده آغاج' یونان در دریای اژه متواری شده بودند، با تنش رو به رو شده بود.
ترکیه و یونان دارای اختلافات عمیقی در حدود فلات قاره، حریم هوایی و برخی جزایر سنگی در دریای اژه هستند.
اختلافات دو کشور در خصوص مالکیت بر برخی جزایر سنگی به ویژه جزایر کارداک هر از گاهی موجب بروز تنش جدی بین دو کشور می شود.
در سال ۱۹۹۶ میلادی اقدام برخی از ملی گرایان یونانی در نصب پرچم یونان بر این جزایر ناوگان دریایی و نیروی هوایی دو کشور را به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری جدی قرار داده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.