به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ "جوکو ویدودو"، رئیس جمهور اندونزی، روز گذشته وارد سیدنی شد و مورد استقبال "مالکوم ترنبول" نخست وزیر استرالیا قرار گرفت. هر دو مقام عالی‌رتبه بر سر تحکیم همکاری‌های نظامی و تقویت تعاملات اقتصادی میان دو کشور به توافق رسیدند.

اندونزی و استرالیا پیش از این نیز با یکدیگر همکاری‌های نظامی داشتند؛ اما پس از آنکه گزارش‌هایی در ارتباط با توهین به اندونزی در پایگاه‌های نظامی استرالیا مخابره شد، همکاری میان دو کشور از ماه ژانویه به حالت تعلیق درآمد.

"مالکوم ترنبول" در کنفرانس خبری مشترک با "جوکو ویدودو" اظهار داشت: استرالیا و اندونزی دارای تعهدی مشترک در قبال دموکراسی، آزادی و حاکمیت قانون و نظم بین المللی هستند. تعهد ما مبتنی بر قانونی است که برای شهروندان دو کشور و مردمان منطقه امنیت و ثبات را تضمین می‌کند.

رئیس جمهور اندونزی نیز ضمن تاکید بر تعهد دو کشور به تقویت همکاری‌ها و روابط دوجانبه گفت: روابط نزدیک و کارآمد زمانی تحقق می‌یابد که دو کشور نسبت به تمامیت ارضی هم احترام قائل باشند، در امور داخلی همدیگر دخالت نکنند و قادر باشند همکاری‌های دارای منفعت را برای هر دو کشور تضمین کنند.

سفر "ویدودو" به استرالیا فقط دو ماه پس از متوقف شدن همکاری‌های نظامی میان دو کشور انجام شد که نشان‌دهنده تمایل هر دو طرف به ازسرگیری فوری روابط است. ماجرای توهین به اندونزی با معذرت‌خواهی فرمانده ارتش استرالیا در ماه فوریه به خوشی خاتمه پیدا کرد. توهین صورت گرفته در ارتباط با جزیره "پاپوآ" و پیشنهاد استرالیا برای مستقل شدن آن از اندونزی بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.