به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، میزان متوسط بارندگی در دو سال منتهی به سال ۱۳۹۵ در استان سیستان و بلوچستان، ۱۰۵ میلی متر گزارش شده و این در حالی است که میزان بارش‌ها در پایان دی ماه و اوایل بهمن ماه سال جاری، به میانگین ۱۰۰ میلی متر رسیده و سبب وقوع سیل و وارد آمدن خسارات زیادی به مردم منطقه شده است.

*مسئولان چاره اندیشی کنند

در پی وقوع سیل در مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان و خسارات بر جای مانده، رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در ابتدای جلسه درس خارج فقه خود در روز دوم اسفند ماه فرمودند: این حوادث حقیقتاً دل هر انسانی را می‌خراشد و مسئولان موظفند که با فکر و کار و تلاش و همدلی با مردم به این مشکلات رسیدگی و برای علاج قطعی آن‌ها چاره اندیشی کنند.

با ورود به فصل بارش، وقوع سیل همواره مناطق حادثه‌خیز و بویژه مناطق جنوبی کشور را تهدید می‌کند. نداشتن آمادگی لازم برای مقابله و رویارویی با حوادث طبیعی از جمله سیل و طوفان، امسال نیز خسارات زیادی را به مردم این مناطق وارد کرده است؛ چه بسیار کپرنشین‌ها که در اثر وقوع سیل، خانه و کاشانه خود را از دست داده و بی‌سرپناه شدند.

وقوع سیل‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان، مردم منطقه را درگیر مشکلات و معضلات فراوانی کرده است. بسیاری از پل‌های ارتباطی شهر و روستاهای استان سیستان و بلوچستان، پس از وقوع سیل، شکسته و علاوه بر خسارات وارده به زندگی مردم، راه‌های ارتباطی آن‌ها را نیز مختل و با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند.

علی‌رغم گذشت بیش از یک ماه از سیل اخیر که در اواخر دی ماه، سال جاری به وقوع پیوست، هنوز مردم منطقه با مشکلات بسیاری دست به گریبان و نیازمند امداد رسانی هستند.

*عملکرد سازمان مدیریت بحران

بهنام سعیدی معاون پیشگیری و پیش‌بینی سازمان مدیریت بحران کشور، گفت: تبعات وقوع سیل در جریان سامانه بارشی ۱۴ بهمن ماه در استان سیستان و بلوچستان، شامل مصدود شدن ۱۷ محور فرعی در جنوب استان، وارد آمدن خسارت به بخش‌های زیربنایی، راه‌ها و روستاهای فرعی، مسکن و کشاورزی و قطع ارتباط تلفن ثابت و همراه اول بود که بلافاصله مسئولان مدیریت بحران استان، فرمانداری و تیم‌های امدادی در منطقه حضور یافتند.

وی پیرامون اقدامات انجام شده پس از وقوع سیل، افزود: از جمله اقدامات صورت گرفته که از سوی سازمان مدیریت بحران و فرمانداری استان سیستان و بلوچستان انجام شده است، می‌توان به حضور ۳۱ تیم هلال احمر با ۲۱ خودرو عملیاتی و خدمت رسانی به ۵۰ خانوار و توزیع مایحتاج و اقلام ضروری میان سیل زدگان و حضور ۲۰ اکیپ فعال راهداری در حوزه جنوب استان در جهت خدمت رسانی اشاره کرد.

*رسیدگی به سیل زدگان باید در اولویت باشد

اختصاص اعتبار و تعیین بودجه لازم در جهت انجام امور عمرانی و ضرورت ترمیم و بازسازی پل‌های قدیمی منطقه بویژه در جنوب استان سیستان و بلوچستان، از جمله مواردی است که مسئولان مربوطه باید در اولویت کاری خود قرار دهند؛ از طرف دیگر، با توجه به طغیان رودخانه‌های مناطق ذکر شده پس از بارندگی‌های فصلی و وقوع سیل، مسئولان باید در مباحث ارائه خدمات بهسازی و استحکام منازل ساکنان این مناطق توجه ویژه منظور کنند و در پی اجرای طرح‌های عمرانی نظارت کارآمد را در دستور کار خود قرار دهند.

*اقداماتی که عوارض ناشی از وقوع سیل را کاهش می‌دهند

ساخت پل در مسیر رودخانه‌های فصلی که احتمال وقوع سیل پس از هر بارندگی در آن‌ها وجود دارد، می‌تواند از جاری شدن سیل جلوگیری کرده و میزان خسارات و همچنین تلفات احتمالی را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد؛ اجرای پروژه‌های سدسازی و طراحی و ایجاد سیل بند و طرح تغذیه سفره‌های زیرزمینی نیز در کاهش خسارات ناشی از وقوع سیل موثر هستند؛ همچنین جمع آوری و مهار روان آب‌ها با توجه به خشکسالی استان سیستان و بلوچستان در مبحث تأمین آب آشامیدنی و بحث کشاورزی استان نیز از دیگر مواردی است که عوارض وقوع سیل را تا اندازه قابل توجهی کاهش می‌دهد.

با وجود تلاش مسئولان در نهادهای مختلف در راستای رفع مشکلات آسیب دیدگان در حادثه سیل سیستان و بلوچستان، مردم منطقه هنوز هم نیازمند امدادرسانی و دریافت کمک به منظور رفع عوارض پس از وقوع سیل هستند.

با توجه به فرمایش‌های مقام معظم رهبری، رسیدگی به امور سیل زدگان باید در اولویت اهداف مسئولان باشد. ارائه خدمات برای بازسازی خانه‌های تخریب شده ناشی از وقوع سیل و توجه به مشکلات و تبعات بلایای طبیعی این‌چنینی، نیازمند توجه مسئولان کشوری و استانی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.