به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، در سندی که استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه به دو طرف سوری تقدیم کرده، پیشنهاداتی درباره تشکیل سه کارگروه ویژه برای بررسی مسائل اداری، قانون اساسی و انتخابات آمده است.

دی‌میستورا پیشنهاد داده که مسائل مربوط به مبارزه با تروریسم و پایبندی به آتش‌بس برای مذاکرات آستانه گذاشته شود و بر معادله "تا زمانی که با تمامی مسائل توافق نشود، بر سر هیچ چیزی توافق نخواهد شد." تکیه شود.

پیشنهادات دی‌میستورا شامل حمایت از وحدت و یکپارچی بر سر میز مذاکرات مستقیم است. وی پیشنهاد داده که قواعد مربوط به انضباط شامل محرمانه بودن مذاکرات و عدم کشف جزئیات آن و احترام متقابل رعایت شود.

دی‌میستورا در این سند تأکید کرده که قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت پایه و اساس مذاکرات کنونی است و وی آماده است تا به شکل مستقیم در مذاکرات شرکت کند.

در این سند آمده که می‌توان درباره آتش‌بس، مبارزه با تروریسم و اتخاذ تدابیر مربوط به اعتماد سازی گفتگو کرد.

در صفحه آخر این سند عنوان شده است: دی‌میستورا در راستای دستور کار مذاکراتی که ۲۳ فوریه آغاز شده، پیشنهاد برگزاری مذاکرات درباره دولت انتقالی، قانون اساسی و انتخابات را از روز ۲۶ فوریه داده‌ است.

همچنین تأکید شده که پنجم مارس دوره استراحت برای دو طرف محسوب شده و بعدا مذاکرات جدید آغاز خواهد شد.

دی‌میستورا در این سند اجرایی که در زمینه روند دور اول مذاکرات ژنو ۴ صادر کرده گفته است، این طرح عملی که برای مذاکرات تنظیم شده زمینه مناسبی را برای بررسی جدی درباره دستور کار مطرح شده در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت می‌دهد.

دی‌میستورا تصریح کرد، مذاکرات به طور اساسی بر آتش‌بس، مبارزه با تروریسم، اعتمادسازی تکیه دارد که می‌توان محورهای دیگر نظیر بازسازی، حمایت بین‌المللی از گذار سیاسی را نیز به آن اضافه کرد.

فرستاده سازمان ملل تاکید کرد: از هر تلاش دوجانبه برای تشکیل یک هیئت منسجم از مخالفان حمایت می‌کنم و باید توافقی بر سر چند اصل کاری از جمله احترام به محرمانه بودن مذاکرات و ارتباطات و عدم اعتراض هیچ طرفی به قانونی بودن طرف دیگر وجود داشته باشد.

در همین راستا، بسمه قضمانی، عضو هیئت عالی مخالفان اعلام کرد که فرستاده سازمان ملل به سوریه با هیئت مخالفان درباره سندی که در آن جزئیاتی مربوط به ساختار مذاکرات آمده، گفتگو کرده است.

وی گفت: این سند شامل مساله انتقال سیاسی است که اقدامی مثبت است.

دی‌میستورا روز جمعه سندی را که شامل ماهیت مذاکرات است، به هیئت دولت سوریه داد.

بشار جعفری، رئیس هیئت دولت سوریه در مذاکرات ژنو خواهان مهلتی تا روز دوشنبه یا سه‌شنبه شده تا بتواند موضع دمشق را درباره این سند اعلام کند.

پیش از این دفتر دی‌میستورا اعلام کرده بود که طرف‌های سوری به صورت اولیه با برگزاری مذاکرات مستقیم توافق کرده‌اند اما هیئت مخالفان در تشکیل هیئتی متحد شکست خورده‌ است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.