به گزارش صنعت نویس به نقل از ایرنا شهیندخت مولاوردی شنبه در همایش ملی زن در تاریخ محلی خوزستان در سرسرای دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: ورود تدریجی زنان به عرصه های مدیریت از مهمترین ویژگی های خوزستان است اما هنوز جای خالی زنان مقاوم و توانمند این استان در عرصه های کشوری مانند نمایندگی مجلس شورای اسلامی احساس می شود.

وی افزود: زنان در خوزستان نیمی از جمعیت استان را تشکیل می دهند اما به نظر می رسد هنوز تاثیرگذاری و سهم کمتری از نقش و جایگاه تاریخی و انکارنشدنی در تاریخ محلی این استان دارند.
مولاوردی ادامه داد: پرهیز از نگاه های متعصبانه و احترام به موجودیت زن به عنوان موجودی آگاه و برابر با مردان، فرصت برای آموزش ، بستری عادلانه را برای نقش آفرینی زنان در اداره خانواده و جامعه فراهم می کند.
وی گفت: جامعه امروز ما همپای تحولات جهانی، دیگر از فعالیت های سیاسی و اقتصادی زنان متعجب نمی شود بلکه استقبال رو به تزایدی از روند امیدوار کننده مشارکت اجتماعی زنان به چشم می خورد که بیانگر افزایش آگاهی عمومی و نتیجه بخش بودن فعالیت زنانی است که پا به عرصه های مختلف مدیریت گذاشته و از عهده مسئولیت ها به خوبی برآمده اند.
مولاوردی با اشاره به اینکه تاریخ محلی هر منطقه، کوچکترین زوایای تاریخ شهرها را در بر می گیرد ادامه داد: تاریخ محلی می تواند کمک کند که تمام پیشینه یک منطقه و کشور را پیش رو قرار داده و برای ساختن آینده بهره ببریم.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: خوزستان محل زندگی اقوام و گرایش های مختلف و از معدود استان های با رنگین کمان اقوام است و با پیوندهای سببی در تحقق جامعه ای مبتنی بر اصول همبستگی و احترام متقابل تلاش کرده اند و در افت وخیزهای اجتماعی و سیاسی و فرهنگی، به ناچار شرایط نامساعدی را نیز پشت سر گذاشته اند.
وی افزود: به گواهی تاریخ، در زمان وصلت میان اقوام و زمان منازعه و درگیری های قومی، زنان
بیشترین تاثیر را پذیرفته و در تمام حوادث و وقایع منطقه ردپایی از خود به جا گذاشته اند.
مولاوردی ادامه داد: شهرهای خوزستان دارای وجه مشترکی به نام زنان هستند که با از خود گذشتگی، تلاش بی وقفه، وفاداری و شجاعت، به ساماندهی زندگی و حفظ پیوندهای قومی خود اهتمام داشته اند.
وی بیان کرد: زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ناگاه با آغازجنگ تحمیلی، با اشغال خانه های خود و راهی شدن فرزندان و همسران خود به میدان جنگ روبه رو شدند و در این مقطع حساس با پشتکار و فداکاری مثال زدنی خود نقش آفرینی کردند.
وی گفت: زنان در تاریخ پرفراز و نشیب ایران همواره پا به پای مردان در تحولات روزگار خود تاثیر گذار بوده اند و تاریخ خوزستان به واسطه شرایط اقلیمی و جمعیت همواره مهد تمد و زایش پدیده های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مهم این کشور بوده است.
مولاوردی اظهار کرد: جنگ و مصیبت های پس از آن همچنان سایه خود را بر سر مردمان این استان گسترده و زنان خوزستانی در تلاش هستند تا سهم مهمی در پیشرفت و آبادانی استان ایفا کنند.
وی اضافه کرد: زنان خوزستان نشان دادند که از عهده سخت ترین شرایط مانند جنگ تحمیلی برآمده و این تجربه این اعتماد را به وجود می آورد که در سطوح تصمیم گیری های کلان هم می توانند نقش آفرینی کنند.
وی با بیان اینکه از دامان چنین زنانی، فرماندهان، سرداران و سربازان بزرگ پرورش یافته است ادامه داد:خوزستان اکنون به واسطه دانشگاه های معتبر و ظرفیت بالای علمی از بهترین استان ها برای توانمندسازی و بهره مندی از ظرفیت های زنان است.
مولاوردی با اشاره به اینکه زنان نقشی انکارناپذیر در اقتصاد و پویایی جامعه و خانواده ایفا می کنند گفت: زنان خوزستانی در جامعه ایلاتی ، قومی ، شهری و روستایی نقش تعیین کننده ای در تامین معیشت خانواده داشته و زنان عشایر عرب و لر و بختیاری خوزستان در تمام صحنه ها حضور خود را به اثبات رسانده اند.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اظهار کرد: نمی توان یک نسخه واحد برای پیشبرد اهداف مورد نظر برای زنان کشور ارائه داد اما با در نظر گرفتن شرایط موجود خوزستان می توان برنامه ریزی مشخصی برای ارتقا و توانمندسازی زنان در دستور کار قرار داد.
وی افزود: اهمیت به تحصیل زنان، ایجاد امکانات رفاهی و فرهنگی و ورزشی و ورود به بازار کار به عنوان دغدغه در خوزستان قابل توجه است و استانی با شرایط اقتصادی قوی، اما درعین حال از انواع نبود تعادل ها و توسعه نامتوازن برخوردار است.
مولاوردی به نقش مهم سازمان های مردم نهاد به ویژه در حوزه زنان و خانواده و محیط زیست اشاره کرد و گفت: این فعالیت ها نشان دهنده عزم و هوشیاری زنان خوزستان است که از آن جمله می توان به جمعیت زنان کارآفرین سبز و جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست اشاره کرد.
وی اظهار کرد: معاونت امور زنان و خانواده نیز از سال 92 برنامه های متعددی با همکاری دستگاه های اجرایی از جمله وزارت آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور، استانداری و اداره کل امور زنان و خانواده داشته که در حال تداوم هستند.
وی ابراز امیدواری کرد: مجموعه این برنامه ها و طرح ها بتوانند نقش و سهم دولت را در این حوزه ادا کرده باشند هر چند بسیار جای کار داریم و توجه به خوزستان در حد شایستگی های استان و زنان نبوده و نیست.
مولاوردی ادامه داد: امید است با کمک زنان و راهکارهای ارائه شده در طول برنامه ششم توسعه قدم های خوبی در جهت توانمندسازی و بهره مندی جامعه برداشته شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان نیز اظهار کرد: در تمام نهضت های دینی و حرکت های ملی و انقلابی در کنار رهبران موفق همیشه زنانی تاثیرگذار حضور داشته اند.
جمال عالمی نیسی افزود: زنان در جنگ تحمیلی در کنار مردان در دفاع از عقیده و نظام مقدس اسلامی حضور داشتند.
وی ادامه داد: نقش زنان در تولید و اقتصاد کشور نیز فراموش نمی شود در نتیجه مسئولان باید با برنامه ریزی از ظرفیت زنان استفاده کنند.
دبیر علمی همایش نیز اظهار کرد: 40 چکیده مقاله و 30 مقاله کامل به دبیرخانه این همایش ارسال شد که زمینه ای برای تبیین و تحلیل دقیق تر موقعیت زنان محسوب می شود.
بشرا دل ریش ادامه داد: این همایش به صورت یک روزه برای آشنایی بیشتر با پژوهش ها و راهکارهای مورد توجه در حوزه زنان برگزار شد.
بازدید از موزه زنان، مرکز تولیدی، صنعتی شهرک صنعتی شماره چهار اهواز، بخش زایمان بدون درد بیمارستان سینا در شهرستان کارون و کمپ ترک اعتیاد زنان از دیگر برنامه های سفر یک روزه معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده به خوزستان است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.