به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، خسرو نشان با بیان اینکه مرمت اضطراری کوشک نورآباد از امروز آغاز شد، گفت: نخاله برداری و پاکسازی محوطه عمارت امروز انجام شد و فردا نیز با حضور و نظارت کمیته‌ی فنی، عملیات اضطراری مرمتی اجرا می‌شود.

وی افزود: این بنا در سال ۸۷ مرمت شد اما چون وضعیت مالکیت و بهره برداری آن مشخص نشد، به دلیل نفوذ آب‌ بین لایه‌های کوشک ‌نورآباد و عدم نگهداری این بنای تاریخی‌ منجر به آسیب بخشی از دیوار آن شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به اینکه کمتر از ۱۰ درصد از این بنا طی چند روز اخیر ریزش کرده است، گفت: بر اثر ریزش طاق، دیواره‌ی یکی از اتاق‌های کوشک نورآباد از حالت طبیعی و شاقولی خارج شده و نفوذ آب‌ بین لایه‌های سنگی بنا، سبب فروریختن آن شده است.

نشان با اشاره به تشکیل چندین جلسه‌ی شورای فنی با موضوع مرمت، احیا و نگه‌داری کوشک نورآباد ایذه بیان کرد: در یک ماه اخیر شورا و کمیته‌ی فنی با این موضوع تشکیل شد و طرح مرمت اضطراری به منظور جلوگیری از تخریب پیشنهاد شد. همچنین بارها موضوع واگذاری این عمارت به میراث فرهنگی پیگیری شد اما نتیجه‌ای حاصل نشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: با توجه به اهمیت کوشک نورآباد ایذه، با مکاتبه‌‌ای که با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری خوزستان انجام شد، اعتباری به مبلغ یک میلیارد ریال جهت مرمت اضطراری به این عمارت اختصاص یافت.

وی با تاکید بر اینکه کوشک نورآباد ایذه باید احیا شود و احیای آن مستلزم تعیین وضعیت حقوقی است، بیان کرد: میراث فرهنگی اصراری بر تملک ندارد، بلکه تنها اصرار بر حفظ و نگه داری بناهای تاریخی دارد.

گفتنی است؛ کوشک نورآباد مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان ایذه، روستای نورآباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۷۸ با شماره‌ی ثبت ۲۵۷۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کوشک نورآباد تنها کوشک با ارزش تاریخی این شهر است که در مسیری به یک آبشار منتهی می‌شود و از جمله دلایل ساخت این بنا وجود همین آبشار بوده است. بنای سنگ و گچی کوشک نورآباد از سنگ قواره و لاشه سنگ با استفاده از گچ نیم‌کوب بر روی یک سکوی سنگی ساخته شده است. در این بنا هیچگونه چوبی بکار نرفته و منبع روشنایی آن پنچ دری‌ها و سه دری‌هایی به شیوه معماری دهدشتی (بهبهان) بوده است.

این بنا یک بنای تفریحی بوده که در زمستان‌ها و بهار مورد استفاده قرار می‌گرفت و ساکنان آن برای کوچ پاییزه به چغاخور چهار محال بختیاری می‌رفتند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بنای کوشک نورآباد مرکز حکومتی خوانین بختیاری بوده که برای گردآوری سهم مالکانه و مالیات مدتی از سال را در آنجا می‌گذراندند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.