به گزارش ایلنا، مهدی سنایی سفیر کشورمان در روسیه در کانال تلگرام خود به تشریح این سفر پرداخت که مشروح آن در زیر می‌آید:

در این سفر در کنار دیدارها و مذاکرات، از صنایع نفتی در دماغه "میس کامین" بازدید کردم. سکوی حفاری و ترمینال نفتی آن طی سه سال توسط شرکت "گازپروم نفت" ایجاد شده است و در آنجا روزانه نزدیک به صد هزار بشکه نفت استخراج و توسط کشتی های یخ شکن صادر می شود.

این سکوی نفتی در عمق صد کیلومتری اقیانوس قرار دارد و از شهر سالیخارد به همراه معاون استاندار و مسئولین شرکت گازپروم دو ساعت با هلیکوپتر از دشت‌های یخ زده و برفی توندرا عبور کردیم تا به ترمینال نفتی برسیم. سطح اقیانوس کاملا یخ زده بود و فاصله بین ساحل تا ترمینال را روی این سطح که با قطر بیش از یک متر یخ بسته بود با ماشین های مخصوص طی کردیم.

دیدن کارهای بزرگ که با اراده و توان بشری به سرانجام می‌رسد، همیشه قابل تحسین است ؛ روسیه سه سال است که توجه ویژه‌ای به قطب شمال دارد و "زمان توجه به قطب فرا رسیده است" به عنوان یک شعار ملی در این کشور طرح شده است.

این سفر زمانی انجام شد که الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه در تهران به سر می‌برد و در مذاکرات با زنگنه، وزیر نفت ایران دو طرف به توافقات خوبی دست یافتند.

تفاهم اصولی برای خرید نفت از ایران صورت گرفته و چند شرکت بزرگ نفتی روسیه در حال مطالعه برخی میادین نفتی ایران برای عقد قرار داد و سرمایه گذاری در این زمینه هستند. تعاملات دو کشور در زمینه نفتی می تواند به تحقق بسیاری از تفاهمات دیگر در عرصه های مختلف صنعتی و تجاری که نیاز به سرمایه گذاری دارد کمک کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.