به گزارش ایسنا، هفته گذشته در دومین همایش سالانه نظام فنی و اجرایی کشور، محمدباقر نوبخت - رییس سازمان برنامه و بودجه- اعلام کرد که تا هفته آینده ۸۵۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه منتشر می شود.

او با اطمینان از این موضوع گفت: "تا آخر هفته جاری این اسناد بدهی منتشر خواهد شد" و تنها به علت اینکه روز همایش در اواسط هفته (سه شنبه ۳ اسفند) بود و به روزهای تعطیلی پایان هفته نزدیک بودیم، تاکید کرد "اگر تا پایان این هفته اسناد خزانه منتشر نشود، قطعا تا هفته آینده ۸۵۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه منتشر خواهد شد. "

نوبخت بعد از سخنرانی‌اش در آن همایش برای جلسه رسیدگی به کلیات لایحه بودجه سال۱۳۹۶ کل کشور به مجلس شورای اسلامی رفت اما از سوی دیگر رییس سازمان بورس چند ساعت بعد به صحبت‌هایش واکنش نشان داد. شاپور محمدی در این زمینه صریحا عنوان کرد که این اوراق، در بازار سرمایه‌ پذیرش نخواهد شد بلکه در خارج از بورس و برای تسویه بدهی پیمانکاران منتشرمی‌شود.

او تاکید کرد که "اولویت ما بازار سهام و تامین مالی بخش خصوصی است. نمی‌توان به مقوله شرکت‌ها و بازار سهام بی‌توجه‌ بود و باید بازار بدهی‌ کنترل شود. "

سخنگوی سازمان بورس با تاکید به ارجحیت بازار سهام به بازار بدهی، افزود: بازار بدهی اهرمی برای رشد و توسعه کشور است و دولت برای پرداخت بدهی‌های خود و انجام پروژه‌هایش برای استفاده از اوراق بدهی هیچ منع قانونی ندارد و می‌تواند از این ابزار مانند بخش خصوصی استفاده کند اما در اولویت‌های بعدی قرار دارد و این وظیفه ماست که ظرفیت بازار سهام‌ را اعلام و برای تامین مالی دولت همه جوانب را درنظر بگیریم.

به گفته رییس سازمان بورس به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت‌های سودآوری شرکت‌ها دربلندمدت، بازار سهام ازجذابیت خوبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است و باید به بازار اوراق بدهی به عنوان مکمل سرمایه‌گذاری نگاه کرد.

نگاهی به وضعیت دماسنج بازار سرمایه در هغته گذشته

شاخص بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران که در چهارشنبه ۲۷ بهمن سال جاری در تراز ۷۷ هزار و ۱۸۹ واحدی قرار داشت، در پنج روز کاری گذشته بورس اوراق بهادار تهران ۶۵۷ واحد رشد کرد وبه عدد ۷۷ هزارو ۸۴۷ واحدی رسید.

مقدار شاخص آزاد شناور نیز که ۸۴ هزارو ۶۶۹ واحد بود، در مدت مشابه ۶۰۳ واحد رشد کرد و به رقم ۸۵ هزارو ۲۷۲ واحدی رسید. همچنین شاخص بازار اول توانست با رشد ۱۵۳ واحدی از رقم ۵۴ هزارو ۹۵۶ واحدی به رقم ۵۵ هزارو ۱۰۹ واحدی برسد. شاخص بازار دوم در این میان بیش از ۳۰۰۰ واحد افزایش را تجربه کرد و به کانال ۱۶۶ هزار و ۵۰۰ واحدی رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.