به گزارش مهر، حمیدرضا چیت چیان عصر امروز پنجشنبه در جلسه شورای اداری خوزستان و کارگرده ملی مبارزه با ریزگردها اظهار کرد: روشن است که موضوع ریزگرد و گرد و غبار که دو مسئله است مشکلات بسیار جدی را برای مردم خوزستان ایجاد کرده و تمام تلاش دولت برای حل این مشکلات به کار گرفته شد.
وی افزود: وزارت نیرو در این مسئله نقش پشتیبان را دارد و تأمین آب برای طرح های علاج بخشی موضوع گرد و خاک و ریزگرد نقش این وزارت است. رهاسازی آب برای تالاب ها به ویژه هورالعظیم و شادگان، اولین نقش این وزارتخانه است. تا قبل از دولت یازدهم برنامه ریزی مشخصی برای حق آبه تالاب ها در کشور وجود نداشت و برای اولین بار در تاریخ مدیریت منابع آب کشور، دولت یازدهم این کار را مشخص و سالانه ۹۰۰ میلیون مترمکعب حق آبه برای تالاب هورالعظیم مشخص شد.
چیت چیان بیان کرد: در سال ۹۲ به گواهی تصویرهای ماهواره ای، هورالعظیم خشک بود که در سال های اخیر بالای سه میلیارد میلیون مترمکعب آب از طریق کرخه رهاسازی و از ابتدای سال تا امروز نیز یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب رهاسازی شده است. بیش از ۷۱ درصد از هورالعظیم پوشیده از آب است و تلاش می کنیم تا به تدریج به همان سطح قبلی خود برسد.
وی با اشاره به اینکه رودخانه های مارون و جراحی عمده آب تالاب شادگان را تأمین می کند، گفت: مارون دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آورد سالانه داشت که سال گذشته آبی فقط ۷۵۰ میلیون مترمکعب آورد داشت. با کاهش آورد روخانه مارون، از کارون و زهاب نیشکر برای تزریق حق آبه به تالاب شادگان استفاده کردیم.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد مناطق مستعد و منشأ گرد و خاک ها از مراتع است، گفت: تأمین آب برای طرح های کشت و نهال کاری نیز از دیگر وظایف وزارتخانه است.
چیت چیان بیان کرد: برای آب موردنیاز ۵۵۰ هزار هکتار کشاورزی خوزستان تمام نیاز را تأمین کرده ایم. برابر و یا شاید حتی بیشتر از کل کانال ها و شبکه آبیاری ـ زهکشی که در تمام استان های کشور انجام می شود در استان خوزستان کار انجام می شود.
وی افزود: کاری که وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کانال های سه و چهار طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان انجام داده در تاریخ کشور بی نظیر بوده و مردم خوزستان از برکات این طرح بهره مند هستند.
وزیر نیرو اظهار کرد: احداث ساخت دو سد سلولی در مارد و بهمن شیر را شروع و اعتبارات موردنیاز آن از سوی دولت تأمین شده است. به طور کلی ورود آب از دریا به بهمنشیر متوقف و کل آن به مجرا و مخزن آب شیرین تبدیل می شود که امیدواریم به برکت اجرای این طرح ها تمام نخلستان های آبادان و خرمشهر احیا شود.
چیت چیان عنوان کرد: در دولت یازدهم هیچ انتقال آب جدیدی صورت نگرفته است. از ۲۰ سال قبل به این طرف تنها موردی که بوده نه در دولت یازدهم در دولت های قبلی تأمین آب شرب برای قم و چند شهر در استان مرکزی به میزان ۱۸۰ میلیون مترمکعب بوده است. هرچه طرح اجرا شده به دو دهه قبل مربوط می شود که مجموع آنها بسیار کمتر از یک میلیارد مترمکعب است.
وی گفت: تصمیماتی که در دولت های قبل اتخاذ شده بود برای انتقال آب شرب ما هیچ کاری برای اجرای آنها نداشتیم و اکنون فقط در حال مطالعه هستیم و در صورت صدور مجوز از سازمان محیط زیست اقدام به انجام کار می کنیم.
چیت چیان گفت: کل مقدار مورد نیاز انتقال آب حداکثر ۵۸۰ میلیون مترمکعب و آن هم برای سه استان است که فعلا هم فقط در حال مطالعه برای آن هستیم. تأکید می کنم هنوز هیچ کار اجرایی برای آن انجام نشده است.
وزیر نیرو اظهار کرد: تا سه هفته قبل در شرق خوزستان میزان بارش در نزدیک به صفر بود که انشاالله با بارش های اخیر با نمدار شدن زمین شاهد نتایج خوبی خواهیم بود. وزارت نیرو آمادگی دارد تا به صورت کامل در مورد تأمین آب مورد نیاز برای مقابله با ریزگردها اقدامات لازم را انجام دهد.
وی با اشاره به قطع سراسری برق در سه مقطع در خوزستان افزود: در کشورهای دیگری که این اتفاق ها رخ داده بازیابی شبکه برق خیلی زمان برده است ولی در خوزستان خیلی زودتر این کار را انجام دادیم.
چیت چیان بیان کرد: بسیجی که برای اصلاح شبکه ها، شستشو و تغییر پوشش انجام شده در تاریخ صنعت برق بی نظیر بوده و تمامی استان های کشور با تجهیزات کامل در خوزستان حضور پیدا کردند. تصفیه خانه های شهر اهواز به برق اضطراری مجهز شدند تا اگر احتمالا برق قطع شد دیگر شاهد قطعی آب نباشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.