به گزارش ایلنا، محمود وفایی با بیان اینکه استان کرمان قبل از انقلاب به عنوان استان معین در جنوب‌شرق محسوب می‌شد، افزود: این اتفاق نشان از محوریت و مرکزیت این استان در مسایل فرهنگی، سیاسی و امنیتی بوده است.

وفایی با اشاره به اینکه استان کرمان با داشتن سه میلیون جمعیت دارای توانمندی‌ها و قابلیت‌های فراوانی است، افزود: کرمان مانند آلبومی است که می‌توان دوره های مختلف تاریخ را در آن مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه در جای جای این استان می‌توان رد پایی از تاریخ را مشاهده کرد، گفت: هفت هزار اثر شناخته شده، ٧٠٠ اثر ثبت ملی و پنج اثر جهانی، ره‌آورد این استان در بحث میراث فرهنگی و طبیعی است که این موضوع کرمان را در صدر کشور قرار داده است.

وفایی با اشاره به ثبت بیابان لوت به عنوان اولین اثر طبیعی ایران تصریح کرد: بیش از ٨٠ درصد از این بیابان و شگفتی‌های خاص و منحصر به‌فرد آن در این استان قرار گرفته است.

وی افزود: ارگ سترگ بم به عنوان بزرگترین مجموعه خشت و گلی جهان در دو دوره قبل و بعد از انقلاب همچنان در استان کرمان می درخشد.

وفایی با اشاره به ارگ بم به عنوان بزرگترین مجموعه خشت و گلی جهان گفت: در اثر زلزله سال ٨٢ این اثر تاریخی تخریب شد و امیدواریم کار بازسازی این اثر تاریخی تا سه سال آینده به پایان برسد.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان در بخش صنایع دستی دارای جایگاه مهمی در کشور است، بیان کرد: ٧٠ تا ٨٠ هزار هنرمند صنایع دستی به خلق آثار هنری پرداخته و به امرار معاش خانواده کمک می‌کنند.

وفایی در ادامه از فعالیت ١٩٣ نیروی یگان حفاظت میراث فرهنگی در سراسر استان خبر داد، تاکید کرد: با توجه به پهناور بودن و تاریخی بودن این استان بنابراین فعالیت این تعداد از نیروهای یگان حفاظت در زمینه نگهداری و مراقبت از آثار تاریخی و فرهنگی امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه نیروهای یگان حفاظت این اداره کل به عنوان حافظان میراث فرهنگی نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند، گفت: تبدیل وضعیت استخدامی و تهیه تجهیزات مناسب برای فعالیت این نیروها از دغدغه‌های این اداره کل است که امیدواریم به بهترین شکل انجام شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.