به گزارش ایرنا، در بیانیه ای که نخست وزیری عراق منتشر کرده است، دوطرف در این دیدار پیرامون همکاری های دو کشور در زمینه های نفت ، گاز و برق بحث و تبادل نظر کرده اند.
این بیانیه اضافه کرده است که العبادی و زنگنه همچنین در خصوص رفع موانع و مشکلات بر سر راه گسترش افق های همکاری های مشترک تبادل نظر کردند و در این زمینه تعدادی از طرح های پیشنهادی برای همکاری مشترک مطرح و به بحث گذاشته شد.
زنگنه همچنین سلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری را به العبادی ابلاغ کرد.
وی همچنین بر ادامه حمایت های ایران از عراق در جنگ علیه تروریسم نیز تاکید کرد.
وزیر نفت کشورمان صبح دوشنبه در راس هیاتی وارد بغداد شد و از سوی جبار علی اللعیبی وزیر نفت عراق در فرودگاه بغداد مورد استقبال قرار گرفت.
مذاکرات فشرده دوطرف ساعتی بعد در منطقه سبز امنیتی بغداد شروع شد، درحالی که وزیر نیروی عراق نیز به نشست ملحق شد.
بخشی از مذاکرات روز دوشنبه وزیر نفت ایران در بغداد به بحث و گفت وگو با وزیر نیروی عراق اختصاص یافت که در این جلسه خواستار مساعدت زنگنه جهت تسریع در به جریان انداختن گاز در خط لوله ایران به عراق از مسیر دیاله بود.
عراق قصد دارد با استفاده از گاز وارداتی ایران، سوخت نیروگاه های خود را تامین کرده و گاز را جایگزین نفت و گازوئیل کند که بسیار ارزانتر برای این کشور تمام می شود.
در پایان مذاکرات روز دوشنبه بغداد، وزیران نفت ایران و عراق یک یادداشت تفاهم همکاری امضاء کردند.
توسعه میادین نفت و گاز مشترک ، صدور خدمات فنی و مهندسی و کالا (در بخش نفت و گاز) از ایران به عراق و تبادلات نفت و گاز و همچنین کمک به زیرساخت پالایشگاه های نفت عراق، از جمله مهمترین بندهای تفاهم نامه امضاء شده است.
همچنین ، قرار شد که برای احداث خط لوله ای از کرکوک به خاک ایران در تنگه فنی جهت انتقال گاز این منطقه، دوطرف یک مشاور بین المللی جهت ارزیابی توجیه فنی و اقتصادی این طرح برگزینند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.