به گزارش ایلنا، درپی بارندگی های سیل آسای روزهای اخیر در برخی استان ها، بروز پدیده نادر گرد و غبار همراه با رطوبت در استان خوزستان و همچنین بارندگی شدید برف، برودت و کاهش دمای هوا در استان های شمالی مشکلاتی برای برخی شهروندان بوجود آمد.

پیگیری های خبرنگار ایلنا تا این لحظه حاکی از این است که در تمامی نقاط کشور که نیاز به امدادرسانی بوده مسوئلین امر در حال پیگیری و رسیدگی به مشکلات حادث شده هستند.

حسنی:افت تولید پالایشگاهی در پی باران های سیل آسای عسلویه

در همین ارتباط مسعود حسنی حسنی مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی درباره آخرین وضعیت تولید در پارس جنوبی با توجه به بارندگی های اخیر در منطقه اظهار داشت: با وقوع بارندگی های بی سابقه در پارس جنوبی و آب گرفتگی پالایشگاه های پارس جنوبی و بروز مشکلات پالایشگاه های مجتمع با کاهش محدود فرآورش گاز طی روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه مواجه شدیم.

محدودیت ۸ درصدی تولید در پارس جنوبی

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وقفه در تولید پالایشگاهی برطرف شده و تمامی پالایشگاه ها با ظرفیت کامل در مدار تولید قرار دارند، تصریح کرد: با توجه به بارندگی بی سابقه و وقوع سیل در مجموع ۳۰ میلیون متر مکعب معادل ۸ درصد در تمامی پالایشگاه های مجتمع با محدودیت تولید مواجه شدیم.

حسنی افزود: با تمهیدات اندیشیده شده اکنون تمامی پالایشگلاهها با حداکثر تولید ۴۰۱ میلیون متر مکعب گاز در مدار تولید قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: با تمهدیدات و اقدامات انجام شده و با انجام اقدامات عملیاتی و هماهنگی واحدهای عملیات، تعمیرات و نیروهای حراستی مهار کامل در کوتاه ترین بازه زمانی انجام شد و اکنون تمام پالایشگاه ها با حداکثر میزان تولید در مدار سرویس قرار دارند و گاز مصرفی مردم را تامین می‌کنند.

بوجارزاده: شرایط تولید گاز کشور نرمال است

مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز نیز به میزان مصرف گاز در پی افت درجه حرارت هوا و همچنین شکستگی در خط لوله گاز جهرم پرداخت و گفت: در حال حاضر شرایط تولید گاز کشور خوب است و در هیچ نقطه ای از کشور افت فشار و قطعی گاز نداریم.

وی افزود: به جز خط لوله گاز ورودی به جهرم که شب گذشته به دلیل وقوع سیلاب و جمع شدن خاک زیر خط دچار شکستگی شده بود در بقیه نقاط کشور شرایط نرمال است.

گاز جهرم امشب وصل می شود

بوجارزاده با اشاره به اینکه مشکل قطعی گاز جهرم تا پایان امشب رفع می شود، تصریح کرد: در حال حاضر تولید، صادرات گاز روال طبیعی دارد و گاز به تمامی نیروگاه ها، جایگاه های سی ان جی و منازل به صورت عادی ارسال می شود و مشکلی وجود ندارد.

آخرین رقم مصرف گاز در کشور

وی با اشاره به اینکه در این شرایط میزان مصرف گاز افزایش یافته، خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان مصرف گاز ۴۸۰ میلیون متر مکعب است که ۱۰۰ میلیون متر مکعب از این میزان به نیروگاه ها ارسال می شود.

جعفرزاده: آخرین اخبار از سد سلمان جهرم

میثم جعفرزاده مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو نیز درباره آخرین وضعیت سیلاب در جهرم و لبریز شدن سد نساء کرمان گفت: ب بعد از آسیب حوضچه مصنوعی بالادست سد سلمان فارسی ۱۰۰ هزار مترمکعب آب به سمت پایین‌دست جاری شد که این حجم آب وارد سد شد و با توجه به فاصله ۵ تا ۶ کیلومتری سد تا منطقه مسکونی و دانشگاه مشکلی برای مردم به وجود نیامد .اما در مورد سد نساء با توجه به سرریز شدن نگرانی هایی وجود دارد.

جعفرزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۷۰ میلیون متر مکعب از ظرفیت سد سلمان پر شده، تصریح کرد: در زمان پیک دبی سیلاب ۱۸۰۰ مترمکعب بوده و اکنون این میزان در حال کاهش بوده و به ۱۲۰۰ مترمکعب رسیده است.

وی با اشاره به تداوم بارندگی ها بیان کرد: در حال حاضر سد بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب شرایط آبگیری دارد و ما نیز تلاش می‌کنیم که کمترین حادثه را داشته باشیم.

وی یاداور شد: فقط قسمت شرقی حوضچه تخریب شده و اگر کل حوضچه هم تخریب می‌شد مشکلی به وجود نمی‌آمد، در هر صورت حجم سیلاب بالا بود و حوضچه تخریب شد.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: بلافاصله بعد از وقوع سیلاب و تخریب حوضچه تیم‌های عملیاتی ما به منطقه اعزام شده و شرایط تحت کنترل است و رسیدگی به شرایط داخل شهر نیز به عهده شهرداری است.

وی گفت: سد سلمان بصورت ماکزیمم ۳۶۰ میلیون متر مکعب آب داشته که اکنون به ۵۷۰ میلیون متر مکعب رسیده که به لحاظ ذخیره آبی شرایط خوبی است.

سد نساء کرمان سرریز شد

وی در ادامه با ابراز نگرانی از وقوع سیلاب در حوزه سد نساء کرمان اظهار داشت: جاده بم به کرمان بر اثر وقوع سیلاب در منطقه دچار آبگرفتگی شده است اما تخریب در پایین دست جدی نبوده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر روستاهای پایین دست سد تخلیه شده و به مدارس و مساجد منتقل شده‌اند و مشکلی متوجه مردم نیست.

جعفرزاده درباره حجم سد نساء نیزاظهار داشت: حجم مخزن این سد ۱۷۳ میلیون مترمکعب و تراز آن ۱۴۶۰ مترمکعب بوده که در حال حاضر کل حجم سد سرریز شده است.

وی تصریح کرد: ما خروجی‌ها را باز کرده‌ایم و سیلاب به سمت رودخانه جاری می شود اما در کل حجم سیلاب و قدرت تخریب بالا بود که اگر سد وجود نداشت خسارت قابل جبران نبود.

جعفرزاده بیان کرد: با توجه به اینکه ما از یک هفته قبل جلساتی برای وقوع سیلاب در مناطق فارس، بندرعباس، کرمان و هرمزگان داشتیم سعی شد که کمترین آسیب‌پذیری و حادثه را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تنش‌‌های آبی کشور این میزان وقوع بارندگی می‌تواند جبران کمبود آب کشور را داشته باشد خاطرنشان کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی ، وزارت نیرو و سیستم‌های جهانی در مدل بارش‌ها ما انتظار بارندگی در خوزستان داشتیم که اتفاق نیفتاد اما در فارس و هرمزگان و کرمان میزان بارندگی بیش از پیش بینی‌ها بود.

حضرتی: گرد و غبار بی سابقه در اهواز / غلظت گرد و غبار ۶۷ برابر حد مجاز

یدالله حضرتی، مدیر عامل توزیع برق اهواز هم ریشه گرد و غبار اخیر در منطقه خوزستان را ارزیابی کرد و گفت: پدیده ای که روز ۸ بهمن به دلیل بروز گرد و غبار همراه با رطوبت رخ داد با غلظت ۱۰ هزار میکروگرم در متر مکعب که ۶۷ برابر حداکثر مجاز بوده و سرعت باد نیز ۶۰ کیلومتر در ساعت و میزان رطوبت هم ۶۷ درصد به بالا بود که باعث شد تمام تجهیزات و از جمله تجهیزات عایق نتواند ماموریت خود را انجالم داده و باعث قطعی برق شود.

وی افزود: در حال حاضر ما باید بتوانیم ۱۳ برای اینکه بتوانیم ۱۳ دستگاه ترانسفورماتور در ۱۱ هزار پایه که همگی عایق هستند را با فشار اب بالا شست و شو دهیم لذا حجم کار زیادی به ما تحمیل شده است.

کار شست و شو ادامه دارد

حضرتی تصریح کرد: اکنون تمام توان شست و شوی کشور یعنی ۵۰۰ دستگاه مقره شوی به منطقه اعزام و در حال فعالیت است.

وی ادامه داد: امروز در ۱۱ نقطه مجموعا ۱۰۵ گروه کار شست و شو انجام می دهند تا تاسیسات آسیب دیده تعویض شوند لذا ناچارا باید در برخی نقاط خاموشی داشته باشیم تا منجر به برق گرفتگی نشود اما در بقیه نقاط علیرغم اینکه با پدیده ریزگرد مواجه هستیم خاموشی در اثر اشکال در شبکه نداریم.

مدیرعامل توزیع برق اهواز خاطرنشان کرد: فقط نقاطی که برای کار شست و شوی مقره و تعویض قطعات آسیب دیده برنامه ریزی شده قطعی برق داریم و در بقیه نقاط مشکلی وجود ندارد.

وضعیت قطعی برق در گیلان

در ادامه حمیدرضا حکمت مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق گیلان نیز درباره آخرین وضعیت قطعی برق در سطح استان در پی بارش سنگین برف اظهار داشت: براساس اعلام سازمان هواشناسی که روز چهارشنبه را همراه بارش سنگین برف گزارش کرده بود ما حدود ۱۷۰ اکیپ امدادی را آماده و به منطقه اعزام کردیم و روز پنجشنبه نیز ۵۰ اکیپ از استان‌های زنجان، قزوین، اردبیل و مازندران به این جمع اضافه شدند.

وی با اشاره به ارتفاع ۱.۵ متری بارش در روستاها افزود: با توجه به تداوم و سنگینی بارش‌ها در روز گذشته تا ۹ شب حدود ۷ هزار مشترک دچار خاموشی شدند که عمدتاًدر نقاط روستایی شهرستان رشت، خمام، کوچصفهان و سنگر بوده است.

حکمت تصریح کرد: چسبندگی و شدت بارش‌ها منجر به پارگی سیم‌ و کابل های برق شده و با توجه به اینکه امکان تردد وجود نداشته و با کندی صورت می گیرد وصل کردن برق با مشکل زیادی مواجه شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر پست و ترانسفورماتورهای فوق توزیع در پنج منطقه کوچصفهان، آستانه، لشت‌نشا، کیاشهر و انزلی دچار قطعی شده و سعی ما براین است که تا بعدازظهر حوزه شهری و تا پایان شب تمامی نقاط روستایی برق‌دار شوند.

این مقام مسئول از مردم خواست که برف‌روبی را به نحوی انجام دهند که سیم‌ها دچار پارگی نشوند و آمار خاموشی ها بالا نرود زیرا در حال حاضر امکان تردد در یک لاین وجود دارد و معابر فرعی همچنان غیر قابل تردد هستند، لذا رفع قطعی با مشکل مواجه می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.