به گزارش میزان،در این مراسم که با همکاری مرکز شماره ۳۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، الویا ناپولوس از کشور کوبا، آرام امینی از استان کرمان و عبدالوحید بهزادی از استان بوشهر برای دانش‌آموزان اتباع افغانستانی قصه‌گویی کردند تا روزی پرخاطره را برای آن‌ها به یادگار بگذارند.


در ابتدای این برنامه که در حاشیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار شد، کودکان که بی‌تابانه منتظر شروع مراسم بودند، الویا ناپولوس، قصه‌گوی 65 ساله کوبایی، قصه گوزن و لاک‌پشت را به روش قصه‌گویی با ابزار به همراه سازهای مختلف برای آن‌ها روایت کرد.

او که با استفاده از گیتار و ساز چوبی محلی کوبا، همچنین اشعار آهنگین، قصه خود را روایت می‌کرد، با تشویق کودکان به مشارکت در قصه، فضایی شاد و مهیج برای کودکان به وجود آورد که با استقبال خوبی از سوی آن‌ها روبرو شد.

ناپولوس در این قصه، داستان گوزن مغروری را روایت کرد که فکر می‌‌کرد بهترین دونده دنیا است و به همین دلیل همیشه با غرور در جنگل راه می‌رفت، در این میان لاک‌پشتی در جنگل تصمیم گرفت که به او درس خوبی بدهد و...

در بخش دیگر این برنامه، آرام امینی، قصه‌گوی کرمانی نیز قصه «روزی خدا» را با لهجه شیرین کرمانی برای بچه‌ها روایت کرد، او نیز برای قصه خود از ساز کوبه‌ای «دف» استفاده کرد و داستان چند شب از زندگی شاه عباس صفوی را تعریف کرد.

او در این قصه که از همکاری بچه‌ها برای روایت آن کمک می‌گرفت، داستان حضور شاه عباس را تعریف کرد که شب‌ها در لباس دراویش به شهر می‌رفت تا از اوضاع مردم خبر داشته باشد، اما از این‌که می‌دید کسی به جایگاه او اهمیتی نمی‌دهد، عصبانی می‌شود و...

همچنین عبدالوحید بهزادی، قصه‌گوی بوشهری به عنوان سومین و آخرین قصه‌گوی این برنامه، یک افسانه بومی را نقل کرد که در آن علت شوری دریا از نظر قدیمی‌ها بیان شده بود.

بهزادی داستان دو برادر را روایت کرد که یکی فقیر و دیگری ثروتمند بود، برادر فقیر از دست قضا یک دیگ جادویی پیدا می‌کند که با دستور غذا درست می‌کند و با این دیگ به همه نیازمندان شهر کمک می‌کند، اما برادر ثروتمند که از این موضوع مطلع می‌شود، نقشه‌ای می‌کشد و...

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی صبح روز 27 بهمن با حضور 68 قصه‌گوی ایرانی و خارجی در بخش‌های مربیان، آزاد، رضوی، ‌پدربزرگ‌ها و مادربزرگ، نوجوانان، قصه‌گویان فراگیر (برای کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه) و قصه‌گویان خارجی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون فعالیت خود را آغاز کرده و تا 1 اسفند ادامه دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.