به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، مرکل گفت: هر چند آلمان از مسئولیت خود برای افزایش هزینه تسلیحاتی، آگاهی دارد، اما کمک های توسعه ای و جلوگیری از بروز بحران نیز برای امنیت جهانی از اهمیت برخوردار است.

وی افزود: آلمان به هدف دراز مدت افزایش هزینه دفاعی تا ۲ درصد تولید اقتصادی تا سال ۲۰۲۴، پایبند خواهد بود.
مرکل این سخنان را در دیدار با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در پاسخ به پرسشی درباره درخواست های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از اعضای ناتو برای به عهده گرفتن سهم بیشتری از بار مالی این سازمان، بیان کرد.
اعضای ناتو در اجلاس ۲۰۱۴ ولز توافق کردند که کشورهایی که اکنون به هدف هزینه کردن ۲ درصد تولید ملی برای بخش دفاعی دست نیافته اند، در مدت یک دهه به این هدف دست یابند.
به گزارش ایرنا، ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا با این استدلال که توسعه و کمک های بشردوستانه جزئی از مفهوم امروزی 'امنیت' محسوب می شود، گفت: اروپا نباید تسلیم خواسته های آمریکا در زمینه افزایش هزینه های نظامی شود.
ترامپ هشدار داده است: اگر کشورهای اروپایی هزینه های دفاعی خود را تا ۲ درصد افزایش ندهند، حمایت کشورش را از ناتو کاهش خواهد داد که این تهدید، تردیدهایی درباره تعهد دولت جدید آمریکا به ائتلاف نظامی ناتو برانگیخته است.
'جیم ماتیس' وزیر دفاع آمریکا نیز روز چهارشنبه هشدار داد: اعضای ناتو باید وعده های خود را در زمینه افزایش بودجه دفاعی عملی کنند، تا شاهد کاهش حمایت آمریکا نباشند.
یونکر در سخنانی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: آمریکا سال های سال است که این پیام را داده و من کاملا مخالف این اقدام هستم.
وی با اشاره به آلمان، گفت: این کشور در صورت افزایش هزینه دفاعی از یک و 22 صدم درصد تولید ناخالص داخلی به 2 درصد، دیگر مازاد بودجه نخواهد داشت.
یونکر با این استدلال که امروزه 'سیاست ثبات' از چندین مولفه مختلف تشکیل شده است، افزود: من موافق این نیستم که دوستان آمریکایی ما مفهوم امنیت را به مساله نظامی محدود می کنند.
وی افزود: اگر به تدابیر اروپا در زمینه دفاعی، بودجه های مربوط به توسعه و کمک های بشردوستانه نگاهی بیاندازید، متوجه می شوید که با دیدگاه آمریکا متفاوت است.
به گفته وی، اروپایی ها باید هزینه های دفاعیشان را بهینه و بودجه مربوطه را به شیوه ای کارآمدتر هزینه کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.