به گزارش ایسنا غیرت عبدالرحمانف، وزیر خارجه قزاقستان ضمن اعلام حمایت از این مذاکرات که با طرح روسیه برگزار شد اعلام کرد که تمامی طرف‌ها بر حمایت از تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند.

وی گفت: مطئنیم که این مذاکرات به عنوان مقدمه‌ای برای آغاز مذاکرات مستقیم میان دولت و مخالفان خواهد بود و آستانه در موفقیت مذاکرات ژنو سهم خواهد داشت. همه طرف‌های درگیر به مبارزه با داعش و النصره جدایی این دو از دیگر گروه‌ها متعهد شدند.

غیرت عبدالرحمانف گفت: براساس این بیانیه قرار شده که مذاکرات سوریه بر پایه قطعنامه‌های بین‌المللی هر چه سریعتر آغاز شود همچنینی بر مشارکت گروه‌های مسلح با مذاکرات ژنو تاکید شده است.

وی افزود: در بیانیه آستانه بر مکانیزمی سه جانبه برای نظارت آتش بس سوریه و کمک رسانی به غیرنظامیان در تمامی خاک این کشور تاکید شد و امضا کنندگان بیانیه بر همکاری همه طرف ها برای دسترسی به نقاط جنگ زده این کشور تاکید کردند.

در این بیانیه به حفظ تمامیت ارضی سوریه براساس قطعنامه‌های سازمان ملل و نیز ادامه مذاکرات سیاسی میان مخالفان و دولت سوریه بر مبنای قطعنامه ۲۳۳۶ شورای امنیت تاکید دارند.

در این بیانیه هرگونه حل و فصل نظامی بحران سوریه منسوخ اعلام شده و آمده است: درگیری‌ها در سوریه باید براساس قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل و مصوبه‌های حاصل از نشست‌های کشورهای حامی سوریه، پایان یابد و راه برای امدادرسانی به مردم جنگ زده این کشور برپایه قطعنامه ۲۱۶۵ هموار شود.

در این قطعنامه همچنین به ادامه مذاکرات سیاسی برای دستیابی به مکانیزمی جهت انتقال قدرت براساس قطعنامه‌های ۲۳۱۸ و ۲۲۵۴ شورای امنیت اشاره شده است که می‌تواند به درگیری‌های سوریه پایان دهد. گفته شده ایران با این بخش مخالفت کرده و خواهان تغییراتی در آن شده است.

تهیه کنندگان پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست آستانه همچنین با توافق بر سر آتش‌بس در تمامی خاک سوریه با ایجاد یک هیات ناظر برای نظارت بر اجرای صحیح این آتش‌بس نیز به توافق دست یافته‌اند. آتش‌بس در سوریه شامل مناطق تحت کنترل گروه‌های تروریستی شناخته شده یعنی داعش و النصره نخواهد شد.

در این بیانیه همچنین بر از سرگیری مذاکرات سیاسی سوریه در ژنو تحت نظر سازمان ملل در هشتم فوریه ۲۰۱۷ (۲۰ بهمن) تاکید شده است.

آنگونه که منابع سیاسی در آستانه می‌گویند سه کشور ایران، ترکیه و روسیه بر سر این پیش‌نویس به توافق رسیدند و سند امروز برای تایید و وارد آوردن ملاحظات دولت سوریه و مخالفان به آنها ارائه شده است.

بحث آتش‌بس و چگونگی نظارت بر آن مهمترین بخش اختلافی در این سند بود که به نظر می‌رسد امروز با توافق سه کشور مساله آن حل شده است. مذاکرات برای تثبیت آتش‌بس محور اصلی گفت‌وگوها بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.