به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی صبح روز سه‌شنبه (پنجم بهمن‌ماه) در مراسم ترحیم آیت‌الله خسروشاهی که با حضور علما، شاگردان و جمعی از بازاریان و مردم در حوزه علمیه مروی برگزار شد، با بیان اینکه افرادی همچون آیت‌الله خسروشاهی گنجینه‌های حوزه بودند، اظهار کرد: آن مرحوم نسبت به عقلانیت، حکمت و منطق آشنایی کامل داشت و همواره در برابر مسائل روز می‌توانست بهترین تصمیمات را اتخاذ کند.

وی گفت: این عالم ربانی در وصیت‌نامه خود اشاره کرده که نمازشان را قضا کنند. این سخن نشان از آن دارد که جایگاه نماز بسیار ارزشمند است و اگر نمازگذار بداند که هنگام خواندن نماز خدا او را می‌بیند، دیگر از نماز برنمی‌خیزد. وی جزو شاگردان علامه طباطبایی بود و رفتارها و عکس‌العمل‌های علامه طباطبایی در شاگردانش همواره تبلور داشته است. علامه طباطبایی وقتی به قم رفتند، درس حکمت را آغاز کردند و به این امر اشاره داشتند که حوزه‌های قم قرآن محور نیست و دروس دیگر هم در آن زمان حول محور قرآن نبود. در نتیجه اخلاق‌محور هم نیستند و کسی عهده‌دار تربیت طلاب نبود و حوزه در مقابل کمونیست‌ها هیچ حرکتی نداشت.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تأکید کرد: مهجور بودن اخلاق، روایات قرآن و حکمت که در آن زمان در حوزه‌ها وجود داشت، باید یک تکانی به آن‌ها داده می‌شد و علامه طباطبایی قرآن را در حوزه شکوفا کرد و ترجمه المیزان را نیز نوشت. سپس به تربیت شاگردانی همچون آیت‌الله خسروشاهی پرداخت و پس از آن باب معنا و معرفت را باز کردند. شهید بهشتی در رابطه با فعالیت علامه طباطبایی می‌گوید: من یک دوره فلسفه خواندم، ولی متوجه نشدم سپس با رجوع به فلسفه علامه طباطبایی فهمیدم فلسفه چیست زیرا خود او فلسفه خوانده بود و این را می‌دانست که فلسفه خواندنی نیست بلکه درک کردنی است.

وی یادآور شد: امروز کار حوزه‌های علمیه احیای قرآن است و دردهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و خانوادگی را از طریق قرآن معالجه می‌کنند. دروس حوزه ما باید بوی قرآن بدهد. امروزه شبکه‌های مجازی و دعواهای قدرت سیاسی فرزندان ما را در دام شیطان انداخته و در برخی مدارس ما دانش‌آموزان رسم بی‌دینی خود را اعلام می‌کنند. ما باید با آن‌ها رفاقت کنیم تا از این مسیر خارج نشوند.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین خیرآبادی مدیر حوزه علمیه مروی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) گفت: امام صادق (ع) در حدیثی می‌فرماید: «عالمی که از عمل او جامعه استفاده می‌کند از هفتاد هزار عابد ارزش بیشتری دارد». این گونه عالمان وقتی از دنیا می‌روند کسی نمی‌تواند جای آن‌ها را پر کند و مصداق بارز این حدیث عالمان ربانی چون امام راحل، استاد مطهری، شهید بهشتی، آیت‌الله خسروشاهی و... هستند.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله خسروشاهی گفت: ایشان اهل مبارزه بود و دغدغه اجتماعی داشت و برایشان مهم بود که در جامعه چه می‌گذرد و یک شخص انقلابی بودند و با کسانی با انقلاب و رهبری زاویه داشتند قطع رابطه می‌کرد.

در این مراسم آیات عظام رشاد، رئیس حوزه‌های علمیه تهران، شهریاری، طبرستانی، ردایی عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد، علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، بطحایی، عضو پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، گرگانی، از اعضای سابق مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب مرادی و جمعی از اساتید حوزه و طلاب حضور داشتند.

همچنین در این مراسم متن پیام تسلیت مقام معظم رهبری در راستای ارتحال آیت‌الله خسروشاهی قرائت شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.