به گزارش ایرنا، شین هوا در گزارشی نوشت: ایران بر این باور است که این اجلاس نه تنها به حل مشکلات سوریه کمک می کند بلکه باعث می شود تا این کشور به آرامش برسد.

خبرگزاری رسمی چین می نویسد: جمهوری اسلامی ایران اجلاس قزاقستان در باره سوریه را مهمترین ضامن آتش بس و یکی از بهترین راهکارها برای رسیدن به راه حل نهایی سیاسی سوریه می داند.
شین هوا در گزارش خود یادآور شد: این نخستین بار است که شورشیان و نیروهای مخالف با حکومت سوریه به طور مستقیم گفت و گو می کنند و این یکی از مهمترین اقدامات و ابتکاری ترین تلاش های کشورهای ذیربط برای پایان یک جنگ طولانی و افزایش امیدها به حل مساله سوریه است.
همزمان تارنمای انگلیش نیوز از قول بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان آورده است که تقویت آتش بس یکی از مهمترین مباحث در اجلاس دو روزه قزاقستان است.
این گزارش ادامه می دهد که ایران این نشست را از این نظر دارای اهمیت می داند که می تواند راه را برای ارسال کمک های بشردوستانه به سوریه باز کند.
همچپنین دیگر رسانه های گروهی چین از جمله تارنماهای گلوبال تایمز و چاینا ارگ این کشور نیز از نشست قزاقستان به عنوان یکی از مهمترین برنامه های ابتکاری برای یافتن رهیافت سیاسی پایان بحران سوریه یاد کرده اند.
گزارش این رسانه ها حاکیست که در اجلاس مزبور طرفین درباره مسایل مختلف از آتش بس گرفته تا کمک های انساندوستانه بحث و تبادل نظر خواهند کرد.
نشست دو روزه آستانه که از امروز دوشنبه در پایتخت قزاقستان آغاز شد، با هدف شکستن بن بست از سرگیری مذاکرات صلح سوری در ژنو برنامه ریزی شده که از هفت ماه پیش با کارشکنی گروههای مسلح تحت الحمایه گروه کشورهای ضدسوری از جمله عربستان سعودی متوقف شده است.
ایران، روسیه و ترکیه سه کشور مبتکر آتس بس سوریه برقرار شده از 10 دی ماه و همچنین برگزاری مذاکرات آستانه هستند.
سوریه از سال ۲۰۱۱ صحنه جنگ داخلی بین نیروهای دولتی، معارضان ضد دولتی و تروریست ها از جمله گروه تروریستی و تکفیری داعش است.
ائتلاف غرب به سرکردگی آمریکا متشکل از 60 کشور از سال 2014 حملاتی را علیه تروریست های داعش انجام داده است که این حملات بدون مجوز قانونی از سوی دولت سوریه یا شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت گرفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.