به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، این هیات برای بررسی چگونگی اجرای خواست آکیهیتو، امپراتوری ژاپن برای کناره‌گیری تشکیل شد. آکیهیتو اوت سال گذشته میلادی گفته بود که به دلیل کهولت سن و وضعیت سلامتی اش نمی تواند تمامی وظایفش را به خوبی انجام دهد و می خواهد کناره‌گیری کند و اداره امور را به پسرش بسپارد. آکیهیتو ماه گذشته میلادی ۸۳ ساله شد.

این گزارش راه را برای یک بررسی پارلمانی درباره این مساله هموار می کند. قرار است در این گزارش درباره عنوان امپراتور و نقش وی و دیگر جزییات درباره زندگی وی پس از کناره‌گیری توضیحاتی ارائه شود.

این هیات شش نفره پس از بررسی قانون اساسی و کارشناسان امور پادشاهی توافق کرد کناره گیری بهترین راه برای اجرای درخواست آکیهیتو است اما این توافق فقط برای امپراتوری کنونی است و به امپراتورهای بعدی تعمیم داده نمی شود.

اگر این قانون به اجرا درآید آکیهیتو نخستین امپراتوری ژاپن است که از زمان کناره‌گیری امپراتور کوکائو در ۲۰۰ سال پیش کناره‌گیری می‌کند.

اعضای این گروه اعلام کردند که قصد دارند تا عقاید و نظرات مختلف را مد نظر قرار دهند.

قانون کنونی ژاپن مصوب سال ۱۹۴۷ برگرفته از مبانی قرن ۱۹ است که براساس آن گفته شده کناره‌گیری یک امپراتور باعث برهم خوردن ثبات در کشور می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.