به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز عربی، هیات اعزامی شورشیان مسلح سوری در آستانه در کنفرانسی مطبوعاتی تهدید کرد اگر مذاکرات آستانه به شکست بکشد مخالفان به جنگ در سوریه ادامه خواهند داد.

یکی از اعضای این هیات گفت: ما برای بررسی مسائل نظامی و گفت‌وگو درباره تثبیت آتش‌بس در سوریه به این جا آمده‌ایم نه مساله سیاسی و صحبت درباره انتقال سیاسی به هیات عالی مخالفان در مذاکرات با نظام مربوط می‌شود.

همچنین هیات مخالفان سوریه در مذاکرات آستانه اعلام کرد: مرجعیت سیاسی برای ما بیانیه ژنو یک است.

این هیات عنوان داشت: بدون آتش‌بس بحث درباره حل سیاسی بحران سوریه بی‌معناست.

یکی دیگر از اعضای این هیات نیز عنوان داشت: ما در حال حاضر بر مناطقی تمرکز کرده‌ایم که شاهد نقض آتش‌بس بوده‌اند و فعلا محور اصلی مذاکرات ما پیرامون این مسائل است. در سوریه هزاران نیروی خارجی هستند که به نفع اسد می‌جنگند و زمانی که روسیه بحث درباره پرونده جبهه فتح الشام (النصره سابق) را مطرح کرد گفتیم که صحبت درباره این پرونده پس از توافق درباره اصل خروج شبه‌نظامیان خارجی از سوریه ممکن است.

مخالفان سوری همچنین گفتند که تنها پس از خروج شبه‌نظامیان خارجی و پایان محاصره برخی مناطق از جمله وادی بردی، غوطه شرقی و جنوب دمشق حاضر به مذاکره درباره پرونده فتح الشام هستند.

مخالفان سوری حاضر در آستانه همچنین با بیان این ادعا که دولت سوریه با بمباران مناطق تحت محاصره برای شکست مذاکرات می‌کوشند اعلام کردند حاضر به مذاکره مستقیم با نظام نیستند.

با توجه به تبادل اتهامات میان دولت سوریه و مخالفان مسلح در این کشور به نظر می‌رسد نشست اولیه در آستانه با تنش‌های شدید مواجه بوده و زمزمه‌هایی درباره پایین آمدن سطح توقعات از این نشست بین‌المللی به گوش می‌رسد.

آنگونه که دیپلمات‌های حاضر در نشست آستانه می‌گویند برگزار کنندگان این نشست در تلاشند تا دست کم به توافق آتش‌بسی در نقاط معین به غیر از آن قسمت‌هایی که در کنترل گروه‌های تروریستی شناخته شده است دست یابند.

استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز اعلام کرد دو طرف باید بپذیرند با ابزار نظامی رسیدن به راهکاری دائم ممکن نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.